UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

پایان نمایشگاه از اوین با عشق و آغاز کار وبسایت موزه جنبش زنان

پایان نمایشگاه از اوین با عشق و آغاز کار وبسایت موزه جنبش زنان

مراسم اختتامیه نمایشگاه دست سازهای زنان زندانی اوین درروز چهارشنبه ۴ آپریل  با محوریت موضوعی  «جنبش زنان و جنبش  دختران خیابان انقلاب»  در خانه بشریت شهرلاهه برگزار شد.

این نمایشگاه برای اعلام موجودیت  «موزه جنبش زنان ایران» در ماه مارس به مناسبت روزجهانی زن افتتاح شد و دست سازهای زنانی را به نمایش گذاشته بود که طی ده سال گذشته در زندان اوین بودند. 

مراسم با پخش پیام ویدیویی مهرانگیز کار وکیل مدافع حقوق بشر به زنان زندانی آغاز شد، با  میزگردی باحضور هاله قریشی‌،منصوره شجاعی، نیلس مولما از سازمان عفو بین الملل وکارولین ادگرتون از وکلای داد گاه بین المللی لاهه ادامه یافت، و با پخش ویدیوی کوتاهی از سرود خوانی  دختران جوان در متروی تهران به مناسبت روز جهانی زن در اعتراض به حجاب اجباری پایان یافت. طراحی و اجرای مراسم اختتامیه از سوی  سازمان عفو بین الملل و خانه بشریت شهرلاهه انجام شد.

لازم به یاد آوری است که   مراسم افتتاحیه با محوریت  پیشینه شکل گیری موزه جنبش زنان و  با سخنرانی  چهره های شناخته شده در حوزه حقوق بشر و حقوق زنان از جمله شیرین عبادی، پرستو فروهر، هاله قریشی، رها بحرینی، مونا هولم و مارخا مارتن ، ونیز پیام ویدیویی نسرین ستوده و پیام هایی از نرگس محمدی و مهوش شهریاری  برگزار شد.  طراحی و اجرای این مراسم از سوی  دانشگاه آزاد آمستردام، موزه جنبش زنان ایران و سازمان عفو بین الملل انجام شده بود.

در میان میهمانان مراسم افتتاحیه و مراسم اختتامیه چهره های نام آشنای حقوق زنان و حقوق بشر،‌  چهره های  سیاسی ، ادبی و هنری، و نیزچهره هایی از  روزنامه نگاران شناخته شده حضور داشتند. از جمله میتوان به افرادی چون فرح کریمی،رضا معینی، مهناز پراکند، نسیم خاکسار، خدیجه مقدم ، شهران طبری،  رضا علامه زاده، شیوا بدیهی ،صبری نجفی، علیرضا کاظمی،  مریم سطوت، مهدی فتاپور، مائده سلطانی، حمادشیبانی، عفت گوهری، حمید آقایی و … اشاره کرد.

مجموعه دست سازهای زنان زندانی ، همراه با عکس و ویدیوهایی  شامل روایت منصوره شجاعی ازجمع آوری کارهای دستی ،  پیام نسرین ستوده، نامه  نرگس محمدی،  شعری از مهوش شهریاری وفیلم کامل مراسم افتتاحیه و اختتامیه دروبسایت موزه قابل دسترسی است : 

https://www.irwmm.org/

وبسایت موزه زنان در دوبخش انگلیسی و فارسی از ششم آپریل راه اندازی شده است. در بخش کتابخانه ، نسخه دیجیتالی  کتاب بهار جنبش زنان (بیست سال کار علنی) نوشته احمدی خراسانی رونمایی شده و در اختیارخوانندگان قرار گرفته است . این کتاب که نسخه چاپی آن در ایران نیز کمیاب است، با توجه به تقاضاهای مکرر دانشجویان و محققان مطالعات زنان در دسترس  مخاطبان قرار گرفته است.  

 موزه جنبش زنان ایران، یک پروژه تحقیقاتی است که از سوی منصوره شجاعی ، پژوهشگر وفعال جنبش زنان ایران طراحی شده و درحال حاضر با همکاری دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه آزاد آمستردام  دردست اجراست.  

 ایده تاسیس موزه زنان ایران، با الهام از موزه زنان شهر«مرانو» در ایتالیا در سال ۱۳۸۶ توسط « شیرین عبادی» برنده ایرانی جایزه صلح نوبل، به منصوره شجاعی پیشنهاد شد. مراحل اولیه این طرح  درسال ۱۳۸۷، با همکاری گروهی اززنان اکتیویست،آرتیست و دانشگاهی به اسامی  نوشین احمدی خراسانی، منصوره اتحادیه، نسرین ستوده، سهیلا شهشهانی، آزیتا شرف جهان، رزیتا شرف جهان و پرستو فروهرآغاز شد.

درسال ۱۳۸۹، منصوره شجاعی  پس از ترک ایران،  از طریق « انجمن بین المللی موزه های زنان » در اروپا  با بهره گیری از دوره های آموزشی کوتاه مدت در موزه زنان نورنبرگ، کونگسوینگر، بن ، مرانو، و دوسال همکاری با موزه زنان شهر فورت/نورنبرگ تلاش برای تحقق این طرح را پی گرفت.

این تلاش در نهایت منجر به اجرای مرحله اول تحقیقی  شد که از ماه سپتامبر ۲۰۱۷ به عنوان یک طرح مشترک با دانشگاه آزاد  آمستردام دردست اجراست.

موزه جنبش زنان ایران، عضو ایرانی انجمن بین المللی موزه های زنان است.

http://iawm.international/

 

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

خانه | >> واپسین نوشته‌ها

منصوره شجاعی (متولد ۱۳۳۷ در تهران) کتابدار سابق، مترجم، فعال حقوق زنان، نویسنده و پژوهشگر ایرانی است. وی یکی از بنیانگذاران مرکز فرهنگی زنان، از مؤسسین کمپین یک میلیون امضا، عضو مؤسس و عضو هیئت مدیره اولین کتابخانه تخصصی زنان صدیقه دولت‌آبادی و کتابخانه زنان «بانوی اوز» و از اعضای مؤسس مدرسه فمینیستی است. وی به مدت ده سال به عنوان مسول گروه کتاب و کتابخانه گویا برای کودکان نابینا با شورای کتاب کودک همکاری داشته‌است و تندیس تقدیر دفتر بین‌المللی کتاب برای کودک را درسال ۱۳۸۹ در ایران دریافت کرد.

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: