UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

روش‌های محافظت از خود در مقابل کلاهبرداری دیگران

روش‌های محافظت از خود در مقابل کلاهبرداری دیگران

قسمت ۱

[clear]

این مقاله دارای اطلاعات مهمی در مورد برخی از رایج ترین شیوه‌های کلاهبرداری از افراد می‌باشد. شما می‌توانید از این مقاله برای افزایش آگاهی خود و برای کمک به خود و دیگران استفاده کنید و احتمال افتادن در دام این کلاهبرداران  را کاهش دهید. این مقاله  تنها اطلاعات عمومی قانونی را فراهم می‌کند. اگر شما به مشاوره‌ تخصصی قانونی نیاز دارید باید با افراد متخصص صحبت نمائید.

 سرقت هویت

سرقت هویت زمانی رخ می‌دهد که شخصی اطلاعات خصوصی افراد دیگر را سرقت مینماید و بدون اطلاع یا رضایت آنها از آن استفاده می‌کند. سرقت هویت یکی از جرایم بسیار رو به رشد در کانادا است و برای هر کسی ممکن است رخ دهد. با اطلاع از این مسئله و با مدیریت هوشمندانه‌ اطلاعات شخصی می‌توان به محافظت در برابر سرقت هویت کمک کرد.

 سرقت هویت به چه معنا است؟

سارقان هویت نام و اطلاعات شخصی مانند آدرس، تاریخ تولد، شماره‌ بیمه‌ اجتماعی (SIN)، شماره‌ کارت اعتباری، شماره‌های بانکی، پسوردهای آنلاین، کارت‌‌های تماس، گواهی‌های تولد، پاسپورت‌ها و نام و نام خانوادگی مادر شما را سرقت می‌کنند. با استفاده از این اطلاعات، آن‌ها ممکن است:

– حساب‌های بانکی شما را خالی کنند، ترازهای بانکی را جا‌به‌جا یا حساب‌های جدیدی را باز کنند.

– از کارت اعتباری شما استفاده می کنند یا درخواست کارت‌های جدید می‌کنند.

– درخواست وام یا خدمات و مزایای دیگر می‌دهند.

– به ولخرجی‌ها از جمله خرید وسایل نقلیه، آپارتمان‌ها، کالاهای لوکس و تعطیلات ادامه می‌دهند.

– جرایم بیشتری را مرتکب می‌شوند و اگر دستگیر شوند از هویت شما استفاده می‌کنند.

 چگونه اطلاعات را به دست می‌آورند؟

سارقان هویت اطلاعات مالی و شخصی شما را به روش‌های بسیار به دست می‌آورند. برای مثال، آن‌ها ممکن است:

– از کامپیوتر، گوشی‌های هوشمند، کیف پول یا کیف دستی، خانه یا وسیله‌ نقلیه شما اطلاعات را سرقت نمایند.

– خود را به صورت شخص معتبر جا می‌زنند (برای مثال، مقامات دولتی، کارمند بانک، صاحب زمین، کارفرما، طلبکار، تأمین‌کننده‌ خدمات) تا اطلاعات شخصی یا مالی شما را از شما یا منابع مطمئن به دست آورند.

–  بسته‌های پستی را از صندوق پستی شما خارج می‌کنند یا بسته‌  شما را به آدرس جدید می‌فرستند.

–  ماشین‌های خودکار و دستگاه‌های نقدی محل فروش را دستکاری می‌کنند تا بتوانند شماره‌‌ کارت اعتباری و پسورد (رمز کارت بانکی‌ و یا کارت اعتباری) را به دست بیاورند.

–  اطلاعات شخصی را از بازیابی یا داده‌های بی‌مصرف به دست می‌آورند.

–  اطلاعات را از شخصی می‌خرند که در جایی که اطلاعات مالی و یا شخصی شما در آنجا ذخیره شده، کار می‌کند.

–  از موتورهای جستجوگر آنلاین، شبکه‌های رسانه‌های اجتماعی، دفترچه تلفن‌ها و سوابق عمومی برای دستیابی به اطلاعات شما استفاده می‌کنند.

–  تبلیغات ساختگی استخدام را برای دست‌یابی به اطلاعات شما می‌سازند.

–  وانمود می‌کنند که برای ارسال «پول‌های برنده شده» به اطلاعات شخصی شما نیاز دارند.

علائم هشداردهنده

علائم هشدار دهنده سرقت اطلاعات خصوصی شما عبارتند از:

– برداشت‌ها یا جا‌به‌جایی‌هایی را می‌بینید که در حساب‌های بانکی خود انجام ندادید.

– گزارشات کارت اعتباری مواردی را نشان می‌دهد که شما خریداری نکردید.

– متوجه می‌شوید که همه‌ بسته های پستی شما به موقع به آدرس شما نمی‌رسند.

– گزارشات کارت اعتباری حساب‌هایی را دریافت می‌کنید که نداشتید.

–  صورت‌ حساب‌هایی را از شرکت‌هایی دریافت می‌کنید که چیزی در مورد آن نمی‌دانید.

– از ارگان‌های مختلف تماس‌هایی‌ در مورد بدهی‌های معوقه شما گرفته میشود که شما از آن بی‌ اطلاع هستید.

– شما درخواست اعتبار می‌کنید اما به دلیل نامشخص رد می‌شود.

 برای به حداقل رساندن ریسک چه کاری می‌توان انجام داد

اگر تصور می‌کنید که یکی از اسناد  شما سرقت یا گم شده است فوراً به صادرکننده کارت شناسایی یا کارتهای بانکی‌ و اعتباری خود اطلاع دهید. در اینجا برخی راهبردهایی که می‌توان برای به حداقل رساندن ریسک سرقت هویت از آن استفاده کرد، آمده است.

[clear]

قسمت ۲

 [clear]

[clear]

آنلاین

– از پسوردهایی استفاده کنید که به راحتی قابل شناسایی و یا دستیابی نباشند.

– تا زمانی که مشخص نشده منبع معتبری دارند، برنامه‌های کامپیوتری را دانلود نکرده و یا ایمیل‌های افراد ناشناس را باز ننمایید.

– هرگز اطلاعات شخصی خود را برای «رمزگشایی» برنامه‌های کامپیوتری در اختیار دیگران قرار ندهید.

– جدیدترین برنامه‌های کامپیوتری و آپدیت‌ها  را برای فیلترهای اسپم، آنتی‌ویروس و نرم‌افزار ضدجاسوسی داشته باشید.

–  برای محافظت بیشتر از بروزترین انواع مرورگر وب استفاده کنید.

– در وبسایت شبکه‌های اجتمایی‌ نظیر فیس بوک، لینکدن، و غیره، اطلاعات بسیار شخصی‌ خود را در حد لزوم قرار دهید. . تا آنجا که ممکن است تنظیمات امنیتی بالایی قرار دهید. درخواست‌های دوستی از افرادی که نمیشناسید را قبول نکنید.

– حتی برای وارد شدن به فیسبوک یا توییتر لینک‌های ایمیل‌ها را دنبال نکنید. مستقیماً به سایت بروید و از آنجا وارد شوید.

– اگر از سایت‌های ایمن برای تراکنش‌های مالی استفاده می‌کنید، همه‌ دستورالعمل‌ها برای ایمنی را زمانی که وارد سایت یا از آن خارج می‌شوید دنبال کنید.

– اطلاعات مالی یا شخصی را از طریق ایمیل نفرستید مگر این‌ که بدانید که خدمات ایمن هستند.

– مطمئن شوید که اطلاعات شخصی قبل از فروش، بازیابی یا دور انداختن کامپیوتر خود حذف شده است. ممکن است فایل‌ها را از پوشه‌ها حذف کرده باشید اما اطلاعات هنوز بر روی هارد درایو کامپیوتر وجود داشته باشد.

 در مورد ابزارهای موبایل

– پسورد از تلفن هوشمند شما محافظت می‌کند و صفحه کلید شما را زمانی که از آن استفاده نمی‌کنید قفل می‌کند. مطمئن باشید که پسورد یا PIN را برای همه‌ حساب‌های خود قرار داده‌اید.

– هیچ اطلاعات مهم، شماره حساب یا پسوردی را از طریق پیام متنی به اشتراک نگذارید. پیام‌های متنی را نسبتاً آسان می‌توان رهگیری کرد.

– تنها اطلاعاتی را بر روی تلفن خود به همراه داشته باشید که به آن نیاز دارید.

– اگر اطلاعات مهم را در تلفن هوشمند خود به همراه دارید، از نرم‌افزای استفاده کنید که از راه دور تلفن شما را قفل می‌کند یا اطلاعات شما  را پاک می‌کند.

 در تراکنش‌های روزمره

– زمانی که کاملاً ضروری است، Social Insurance Number و یا  SIN خود را ارائه کنید و SIN خود را به همراه نداشته باشید.

– هرگز اطلاعات مالی یا شخصی را به کسی که از طریق تلفن یا آنلاین با شما تماس برقرار کرده ندهید مگر این‌ که بدانید چه کسی است یا بتواند ثابت کند که قانونی است.

– آگاه باشید که مؤسسات مالی و پلیس هرگز از طریق تماس یا ایمیل از شما درخواست جزئیات کارت اعتباری یا بانکی یا PIN را نمی‌کنند.

– رسیدها و کپی‌های کاغذهایی که هرگز مورد نیاز نیستند مانند اظهارنامه مالیاتی قدیمی، فرم‌های بیمه و اعتباری که از طریق پست دریافت کردید را ریز ریز و پاره کنید.

– اطلاعات شخصی خود را در خانه  و یا  در وسیله‌ نقلیه  رها نکنید.

–  رسیدها را در پمپ گاز، ATM یا هرجای دیگری که کالاها یا خدمات را خریداری می‌کنید، رها نکنید.

– زمانی که کارت‌های شناسایی جایگزین یا سند مجدد که دارای اطلاعات هویتی است دریافت می‌کنید (برای مثال گواهینامه‌ رانندگی)، سند قدیمی را بازگردانده یا از بین ببرید.

– کارت‌های اعتباری خود را به محض این‌ که دریافت می کنید، امضا کنید.

– اسناد مهم مانند گواهی تولد، پاسپورت و کارت بیمه‌ اجتماعی را زمانی که از آن‌ها استفاده نمی‌کنید در جای امنی نگه دارید. همچنین اسناد مهم دیگر مانند گزارش‌های مالیاتی، وصیت‌نامه، گواهی ازدواج،  و گواهینامه را در جای امن نگه دارید.

– فهرست نام‌ها، شماره‌های حساب و تاریخ‌های انقضای کارت‌های خود را در مکان امنی نگه دارید. این لیست را در جای امنی ذخیره کنید.

– از زمان پرداخت اظهارنامه‌های مالی, کارت اعتباری و صورت‌حساب‌های خدمات خود مطلع باشید. به تاریخ‌های انقضای کارت اعتباری توجه کنید. کارت‌های اعتباری و کارت‌های نقدی را با گزارشات خود مطابقت دهید.

– در صورت امکان صندوق پستی خانه خود را قفل کنید. بسته‌های پستی خود را سریع بردارید. زمانی که در خانه نیستید، شخص قابل اطمینانی باشد تا بسته‌های پستی شما را از صندوق پستی بردارد.

[clear]

قسمت ۳

 [clear]

[clear]

وقتی هویت شما دزدیده می‌شود چه کاری می‌توانید انجام دهید؟

مقابله با سرقت هویت زمان‌بر است. شما به حمایت و اطلاعات نیاز دارید. این بخش اقداماتی را برای توقف سرقت و کنترل مجدد اسناد هویتی شما پیشنهاد می‌کند.

اگر مشکوک هستید که قربانی سرقت هویت و کلاهبرداری در این زمینه شده اید، باید با مؤسسات مالی، صادرکننده‌های کارت اعتباری،  و آژانس‌های گزارش اعتباری (Credit Bureau of Canada) تماس بگیرید. تاریخ‌ها، اشخاصی که با آن صحبت می‌کنید، موضوع تماس و چیزی که می‌گویند و نحوه‌ تماس با آن‌ها را در صورت داشتن سؤالات بیشتر ثبت کنید.

۱- اتفاق را به مرکز ضد کلاهبرداری کانادا (CAFC)، از طریق شماره‌ ۸۵۰۱-۴۹۵-۸۸۸-۱ یا www.antifraudcentre-centreantifraude.ca گزارش کنید. CAFA در وب سایت خود گزارش سرقت هویت دارد که می‌توانید از آن برای ارسال به مؤسسات مالی، صادرکننده‌های اعتباری، شرکت‌های دیگر و آژانس‌های گزارش اعتباری استفاده کنید. شما می‌توانید آن را از وب‌سایت دانلود کنید.

۲- با مؤسسات مالی و صادرکننده‌های کارت اعتباری خود تماس بگیرید. به آن‌ها بگویید چه اتفاقی افتاده و از آن‌ها بخواهید تا بررسی کنند. هر کارتی که تحت تأثیر قرار گرفته را کنسل و هر حساب تحت تأثیر آن را ببندید. اگر شرکت به اسناد کتبی برای آغاز بررسی ادعای سرقت هویت شما نیاز دارد، آن را بیابید. سندی که شرکت نیاز دارد را در اسرع وقت بفرستید.

۳- با دو آژانس اعتباری مهم کانادا تماس بگیرید. از هر سازمان بخواهید تا کپی گزارش اعتباری را برای شما بفرستند.

اگر شرکت‌های دیگر وجود داشته باشند که “سارق هویت” حساب‌هایی را باز کرده باشد یا بدهی را با نام شما به بار آورده باشد، گزارش اعتباری نشان خواهد داد. با آژانس گزارش اعتباری صحبت کنید که آیا «اعلام خطر کلاهبرداری» در فایل خود داشته‌اید یا خیر. اعلام خطر کلاهبرداری به این معنی است که اعتباردهنده‌ها قبل از افتتاح حساب‌های جدید یا تغییر حساب‌های موجود شما با شما تماس میگیرند.

دو آژانس گزارش اعتباری  (Credit Bureau of Canada) عبارتند از:

– اکوییفکس: تلفن رایگان با شماره‌ ۷۱۶۶-۴۶۵-۸۰۰-۱ یا مراجعه به وب‌سایت با نشانی www.equifax.com .

– ترنس‌یونین کانادا: تلفن رایگان با شماره‌ ۹۹۸۰-۶۶۳-۸۰۰-۱ یا مراجعه به وب‌سایت به آدرس www.transunion.ca.

۴- اگر اسناد صادر شده‌ دولتی شما مفقود یا سرقت شد، با سازمان مربوطه تماس گرفته و گزارش کنید.

۵- اگر فکر می‌کنید بسته پستی شما سرقت شده یا با آدرس جدید فرستاده شد با پست کانادا تماس بگیرید.

۶- اتفاق را به اداره‌ پلیس محلی خود گزارش کنید. از پلیس بخواهید تا در صورت امکان گزارش آن را  به شما بدهد. اگر گزارش پلیس در دسترس است، آن را در همه‌‌ نامه‌ نگاری‌های مرتبط با مؤسسات مالی، صادرکننده‌های اعتباری، شرکت‌های دیگر و آژانس‌های گزارش اعتباری قرار دهید.

تله‌های اینترنتی (کلاه برداری‌های اینترنتی)

اینترنت فرصت‌های بی‌شماری را برای فروش محصولات، از تی‌شرت گرفته تا اسباب‌بازی، تقویم‌ها تا کالاهایی کلکسیونی فراهم می‌کند. اگر تله و یا کلاهبرداری اینترنتی‌  وجود داشته باشد، کالایی که به صورت آنلاین خریداری می‌کنید هرگز تحویل داده نمی‌شود یا هرگز مانند تبلیغات آن نیست و یا از شما پیش‌پرداخت می‌خواهند و چیزی دریافت نمی‌کنید. اینترنت همچنین فرصت‌هایی را برای کلاهبرداران فراهم می‌کند تا هویت و پول شما را سرقت کنند. این بخش برخی تله‌های اینترنتی رایج (کلاه برداری‌های اینترنتی رایج) را بیان می‌کند.

 تله (کلاهبرداری) «تست آزمایشی رایگان»

تبلیغات آنلاین تست آزمایشی برای محصولات را برای همه نوع کالاها از ریزش مو گرفته تا کاهش وزن یا از آکنه گرفته تا سرطان را پیشنهاد خواهد کرد. آگاه باشید که «تست آزمایشی رایگان» منجر به تکرار صورت‌ حساب خواهد شد. قبل از این‌ که اطلاعات کارت نقدی یا اعتباری را در اختیار آن‌ها قرار دهید با دقت وب‌ سایت را بررسی کنید. شما ممکن است قرارداد خدمات، حق اشتراک، عضویت را امضا کنید که به شرکت اجازه‌ کسر کارمزد از کارت اعتباری شما را بدهد.

بسیاری از وب‌سایت‌ها که «تست آزمایشی رایگان» برای محصولات پیشنهاد می‌دهند گزارشات صورت‌ حساب و شرایط وب‌ سایت را منتشر نمی‌کنند.

 [clear]

قسمت ۴

[clear]

[clear]

 تله (کلاهبرداری) فیشینگ و اسمیشینگ

این تله‌ها از انواع سرقت هویت هستند. آن‌ها تاکتیک‌هایی برای وادار کردن شما برای آشکار کردن اطلاعات مالی و شخصی شما دارند.

فیشینگ شامل کلاهبردارانی است که پیام‌ های ایمیل و صفحه‌های وب را ایجاد می‌کنند که شبیه بانک، شرکت کارت اعتباری، سایت مزایده یا خدماتی مانند پی‌پال عمل می‌کنند. تقلیدها گهگاهی بسیار خوب خواهند بود. کلاهبرداران ایمیل‌هایی را به طور تصادفی  برای پسوردها و اطلاعات مالی می‌فرستد از این رو واژه‌ «فیشینگ» استفاده می‌شود. این ایمیل‌ها اغلب از شما می‌خواهند تا حساب را «مجدد ثبت» یا «مجدداً فعال کنید». آن‌ها لینکی را برای وب‌ سایت قرار می‌دهند که سایت قانونی شرکت یا مؤسسه مالی به نظر می‌رسند.

هدف گول زدن شما برای در اختیار قرار دادن اطلاعات پسورد، مالی یا شخصی است. زمانی که کلاهبرداران اطلاعات شما مانند شماره‌های کارت اعتباری، اطلاعات حساب بانکی، شماره‌های بیمه‌ اجتماعی و پسوردهای شما را دارند، برای کلاهبرداری بیشتر از آن‌ها استفاده می‌کنند.

اسمیشینگ به پیام‌های متنی اشاره دارد که به کاربران ابزارهای موبایل ارسال می‌شود. متن از شما می‌خواهد برای خدماتی ثبت نام کنید که ویروس را دانلود می‌کند. یا کلاهبردار ادعا خواهد کرد که برای شما هزینه خواهد داشت مگر این‌ که سفارش مطرح شده را با رفتن به وب‌ سایت کنسل کنید که در آنجا از شما شماره‌های کارت اعتباری و اطلاعات شخصی دیگر خواسته می‌شود.

 تله (کلاهبرداری) ضدویروس

شما تماسی را از فردی دریافت می‌کنید که ادعا می‌کند برای شرکت مهم کامپیوتری کار می‌کند (برای مثال مایکروسافت). تماس‌گیرنده می‌گوید مشکلی در کامپیوتر شما وجود دارد برای مثال آلوده به ویروس است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که به صورت آنلاین نرم‌افزار آنتی‌ویروس را دانلود کنید یا به تماس‌گیرنده این امکان را بدهید تا «مسئولیت کار را بر عهده بگیرد» و آن را تعمیر کند. در حقیقت دانلود، نرم‌افزارجاسوسی و بدافزاری است که به کلاهبردار  امکان دسترسی به اطلاعات شخصی شما و همچنین استفاده از کامپیوتر برای حملات دیگر را می‌دهد.

 تله (کلاهبرداری) برنامه‌ی تلفن هوشمند

کلاهبرداران نرم‌افزارجاسوسی با قصد قبلی را در بازی یا برنامه ظاهرسازی می‌کنند. اگر شما آن را دانلود کنید، بدافزار اطلاعات مالی و اطلاعات دیگر شما را سرقت می‌کند.

تله (کلاهبرداری) اشتراک لینک فیسبوک

کلاهبردار به عنوان دوست لینکی را در حاشیه‌ صفحه یا در قسمت آپدیت وضعیت فیسبوک قرار می‌دهد که شبیه به اشتراک لینک قانونی است. اگر لینک را دنبال کنید ویروس را بر روی دستگاه شما دانلود می‌کند.

 خدمات اینترنتی ساختگی

تله (کلاهبرداری) های گوناگونی وجود دارند که برای خدمات اینترنتی که شما سفارش ندادید یا رایگان عنوان شدند، پول شما را می‌گیرند. در یک تله، تماس تلفنی را از شرکت دریافت می‌کنید که وب‌ سایت رایگان برای مدت زمان خاص را برای شما ارائه می‌کنند. تماس‌گیرنده می‌گوید شما با پرداخت جزئی ماهانه و امکان لغو در هر زمان می‌توانید این خدمات را داشته باشید. تماس‌گیرنده اطلاعات تماس شما و شرح کسب‌ و‌کار شما را دریافت می‌کند.

 تله (کلاهبرداری) پرداخت بیش از حد

شما چیزی را به صورت آنلاین تبلیغ می‌کنید. خریدار با پرداخت قیمت درخواستی شما موافقت می‌کند اما برای شما چک  با مبلغ بیشتر برای شما می‌فرستد. سپس درخواست برگشت مبلغ اضافی از طریق چک یا حواله به حساب را می‌کند. پس از آن‌که پول خود را به آن‌ها دادید، چک آن‌ها برگشت می‌خورد.

 تله (کلاهبرداری) پول دولتی رایگان

سایت‌های شبکه‌ اجتماعی و تبلیغات آنلاین,  شما را به سوی وبلاگ‌ هایی می‌برد که به نظر می‌رسد بوسیله‌ افرادی نوشته شده‌اند که علاقمند به اشتراک گذاری نحوه‌ دریافت بودجه از دولت برای پرداخت بدهی خود هستند. این در حقیقت برنامه‌ بازاریابی انبوه است. شما باید برای مشارکت هزینه پرداخت کنید.

 [clear]

قسمت ۵

[clear]

[clear]

تله (کلاهبرداری) غرب افریقا

این تله مدت طولانی وجود داشته است، و به صورت آنلاین درآمده است. پس از آنکه بخش جرایم نیجریه آدرس‌های برنامه‌های کلاهبرداری را کد گذاری کرد، این تله و کلاهبرداری به نام «تله‌ ۹-۱-۴» نامیده می‌شود. معمولاً، ایمیلی از خارج از کشور و برای مثال از جایی در آفریقا می‌آید. ایمیل بیان می‌کند که رویداد مهمی (برای مثال تغییر دولت) موجب شده شخصی مقدار زیادی پول داشته باشد که باید به خارج از کشور منتقل شود. فرستنده ادعا می‌کند که اگر به این انتقال کمک کنید، سهمی از این پول خواهید داشت. اگر شما به ایمیل پاسخ دهید، نامه‌ شبه‌ اداری دریافت می‌کنید و درخواست می‌کند که جزئیات مالی خود را در اختیار آن‌ها قرار دهید مانند اطلاعات بانکی. سپس کلاهبردار تقاضای پیش‌پرداخت برای مالیات‌های گوناگون، کارمزد قانونی، کارمزد تراکنش یا رشوه می‌کند. انواع بسیاری از این تله وجود دارد، اما هدف همه‌ آن‌ها سرقت پول شما است.

 تله (کلاهبرداری) وام و اعتبار ساختگی

پیشنهادهای ساختگی وام و اعتبار اغلب به افرادی که به پول بیشتر نیاز دارند، حمله می‌کند. شما ممکن است تبلیغات آنلاین را در بخش طبقه‌ بندی شده‌ روزنامه یا بر روی صفحه‌های خبر رسمی ببینید. یا ممکن است تماس تلفنی را از بازاریاب تلفنی دریافت می‌کنید.

 تله (کلاهبرداری) وام با پیش‌پرداخت

در این تله و کلاه برداری به شما گفته میشود که “وام” شما قطعی شده است و تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که می‌بایست مبلغ پیش پرداخت وام را بپردازید. هنگامی که شما این مبلغ را پرداخت می‌کنید، شما هیچ وامی را دریافت نخواهید کرد و پول شما به چنگ کلاهبرداران می‌افتد.

 شما می‌بایست توجه داشته باشید که در BC دریافت پیش‌پرداخت  برای وام خلاف قانون است حتی اگر آن کارمزد به عنوان اولین یا آخرین پرداخت ماهیانه بیان شود. چه کاری می‌توانید انجام دهید:

– از طریق بانک‌های محلی و اتحادیه‌های اعتباری درخواست وام کنید. بدانید که با چه کسانی معامله می کنید.

– اگر شما اعتبار ضعیفی دارید، بعید است که هر بانک قانونی یا مؤسسه‌ مالی دیگر به شما وام دهد. سوابق اعتباری شما یکی از معیارهای اصلی‌ است که آن‌ها برای تعیین این‌که آیا قادر به بازپرداخت وام هستید یا خیر به کار می‌‌برند.

– اگر خود شما نمی‌توانید وام بگیرید، ممکن است دوست، خویشاوند یا کارفرما مشتاق به درخواست وام برای شما باشد.

– هشدار: اگر برای وام شخص دیگر”هم‌امضا” (cosigner) باشید، شما به اندازه‌  او مسئول بدهی هستید. اگر شخص دیگر نتواند پرداخت‌ها را به موقع انجام دهد، شما مسئول وام خواهید بود و سوابق اعتباری شما تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.

– در مورد مشکلات اعتباری خود  کمک دریافت کنید. اگر اعتبار بد داشته باشید یا اعتباری نداشته باشید، در مورد نحوه‌ ایجاد رکورد اعتباری مناسب مشورت بگیرید.

  کارت‌های اعتباری ساختگی

کلاهبرداران مردمی که مشکلات اعتباری دارند و قادر به دریافت کارت‌های اعتباری  نیستند را هدف قرار می‌دهند. آن‌ها بدون توجه به رتبه‌ اعتباری شما، ادعای «تأیید تضمین شده» کارت‌های اعتباری را می‌کنند. آن‌ها از شما می‌خواهند تا برای دریافت کارت اعتباری «پیش‌پرداخت رسیدگی» را بپردازید.

حقایق

–  برخی قربانیان این  کارت‌های اعتباری را دریافت می‌کنند. افرادی که کارت اعتباری می‌گیرند در می‌یابند که کارمزدهای سالیانه و پردازش بیشتری وجود دارند.

–  در برخی موارد، چیزی که شما دریافت می‌کنید فهرست بانک‌هایی است که می‌توانید به آن‌ها درخواست بفرستید.

–  در موارد دیگر، مصرف‌کنندگانی که شماره‌های حساب چک خود را منتشر می‌کنند، در می‌یابند که پول بدون اجازه‌  آن‌ها از حساب آن‌ها برداشت شده است.

–  در پیشنهاداتی که ادعا می‌شود که کارت بوسیله‌  بانک «برون‌مرزی» صادر خواهد شد، کارت اعتباری هرگز نشان داده نشده و بانک وجود نداشته است.

قانون چه می‌گوید

ارائه‌  گزارشات گمراه‌ کننده یا اشتباه در مورد فراهم کردن کارت اعتباری غیرقانونی است. هر شرکتی که وعده‌  تأیید می‌دهد و کارمزدی را از حساب آن‌ها برداشت می‌کند، نقض قانون کرده است.

چه کاری می‌توانید انجام دهید

– اگر شخصی بدون توجه به سوابق اعتباری شما کارت اعتباری به شما پیشنهاد کرد، مراقب باشید. احتمالاً تله است.

– در مورد کارت اعتباری یا هر پیشنهاد دیگری که برای شما پست می‌شود، درخواست اطلاعات کتبی کنید.

– اگر فروشنده اصرار کرد که باید فوراً درخواست دهید، درخواست ندهید. مؤسسه‌  مالی قانونی اگر فردا درخواست شما را ببیند هم خوشحال می‌شود.

– معمولاً فرد کلاهبردار شما را وادار می‌کند تا اطلاعات منفی دقیق در گزارش اعتباری خود را زیر سؤال ببرید یا هویت اعتباری جدیدی را برای خود ایجاد کنید.

حقایق

– هیچ روش قانونی برای پاک کردن اطلاعات منفی از رکورد اعتباری شما وجود ندارد.

– مؤسسات مالی قانونی کارت‌های اعتباری را بدون بررسی ابتدایی اعتبار شما منتشر نمی‌کنند. این پیشنهادات را نادیده بگیرید.

چه کاری می‌توانید انجام دهید

کلاهبرداری‌های مشکوک را به مرکز ضد کلاهبرداری کانادا (CAFC) گزارش کنید.

[clear]

اشاره: حسین فرامرزی، وکیل دادگاه های ایالت بریتیش کلمبیا، به هیچ گروه سیاسی، دولتی، و یا مذهبی وابسته نمی باشد، و مقالات حقوقی مندرجه، تنها برای افزایش سطح آگاهی جامعه فارسی زبان کانادایی تهیه شده است. این مقاله بر گرفته از مقاله “People’s Law School” می‌باشد و پس از انتشار در هفته نامه شهروند در اختیار مراجع دولتی قرار می‌گیرد تا در سطح کشوری برای دوستان فارسی زبان مورد استفاده قرار گیرد.  به علت امکان تغییر در قوانین کانادا به مرور زمان، و همچنین عدم امکان بیان کلیه قوانین در این مقالات، به تمامی خوانندگان توصیه میگردد که قبل از انجام هر گونه موضوع حقوقی، با وکیل خود مشورت نمایند.  برای اطلاعات بیشتر شما میتوانید به وب سایت دفتر حقوقی فرامرزی به آدرس WWW.FLCLAWYERS.COM مراجعه نمایید. لطفا برای دریافت نکات حقوقی کوتاه روزانه صفحه فیسبوک Faramarzi Law Corporation را لایک کنید.

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

خانه | >> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: