UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

قوانین کاری و استخدامی

قوانین کاری و استخدامی

قوانین کاری و استخدامی  – Employment Law

حسین فرامرزی

حسین فرامرزی

شهرگان: از این هفته مقالات حقوقی در ارتباط با حقوق شهروندی شهروندان کانادایی در استان بریتیش کلمبیا توسط حسین فرامرزی به‌منظور افزایش سطح آگاهی جامعه فارسی‌زبانان کانادایی در ستون شهروندی هفته‌نامه شهروند بی‌سی، ارائه‌ می‌شود. یادآور می‌شویم که: «حسین فرامرزی، وکیل دادگاه‌های ایالت بریتیش کلمبیا، به هیچ گروه سیاسی، دولتی، و یا مذهبی وابسته نیست، و مقالات حقوقی مندرج در این هفته‌نامه، تنها برای افزایش سطح آگاهی جامعه فارسی‌زبانان کانادایی تهیه‌شده است. به علت امکان تغییر در قوانین کانادا به‌مرور زمان، و همچنین عدم امکان بیان کلیه قوانین در این مقالات، به‌تمامی خوانندگان توصیه می‌گردد که قبل از انجام هرگونه موضوع حقوقی، با وکیل خود مشورت نمایند.»

 ما در چند هفتهٔ آینده قوانین استخدامی و حقوق کارگر و کارفرما را پوشش خواهیم داد. این قوانین شامل شیفت‌های استراحت در طول روز، مرخصی‌های کارگران، و شرایط اخراج کارگر و یا اتمام قرارداد کاری است. بیشتر کارگران و کارفرمایان تحت پوشش قانون کار استخدامی‌ ایالت بریتیش کلمبیا هستند، ولی قوانین دیگری نیز در این زمینه وجود دارند. لطفاً توجه داشته باشید که قانون استخدامی شامل گروهی از افراد مانند وکلا، آرشیتکت‌ها، حسابداران، پزشکان، دندان پزشکان، مهندسین حرفه‌ای نمی‌شود. این گروه از افراد قوانین کاری و استخدامی خاص خود را دارا هستند.

 

شیفت استراحت

آیا از حقوق قانونی خود در زمینه شیفت استراحت در طول روز آگاه هستید؟ کارمندان و کارگران نباید بیش از ۵ ساعت به‌طور مستمر در حال کار باشند مگر اینکه حداقل ۳۰ دقیقه شیفت غذا داشته باشند. لزومی ندارد که کارفرما برای مدت شیفت غذا به کارمند یا کارگر حقوق پرداخت نماید ولی در اکثر مورد کارفرمایان بابت شیفت غذا هم حقوق پرداخت می‌نمایند. اگر کارگر یا کارمند می‌بایست در طول شیفت غذا آماده‌به‌کار باشد، می‌بایست برای این مدت حقوق دریافت نماید. ولیکن داشتن شیفت کوتاه ۱۵ دقیقه‌ای که «کافی بریک» گفته می‌شود از نظر قانون الزامی نیست.

 

اضافه کار روزانه

آیا شما می‌دانید که بیش از حد مقرر اعلام شده در “قانون استخدامی” کار می‌کنید یا خیر؟ اگر شما بیش از ۸ ساعت در روز کار می‌کنید حقوق شما باید ۱.۵ برابر پس از هشت ساعت و ۲ برآر پس از ۱۲ ساعت باشد. حقوق اضافه شما می‌بایست پرداخت گردد مگر اینکه در قبال آن مرخصی دریافت نمائید. البته کارگر و کارفرما می‌توانند قرارداد خاصی امضا نمایند به نام averaging agreement که بر اساس آن برای مدت محدودی کارگر بیش از ۸ ساعت در روز بدون حقوق اضافی کار نماید ولیکن این قرارداد می‌بایست نوشته شده باشد و بوسیله کارگر امضا شود و طول مدت قرارداد مشخص گردد.

 

 یونیفرم کار (Dress Code)

آیا شما ملزم به استفاده از یونیفرم خاصی نظیر تی‌شرت با لوگوی شرکت در حین کار هستید؟ اگر چنین است کارفرمای شما می‌بایست هزینه تهیه، نظافت و نگهداری آنرا پرداخت نماید. درس کد یا نحوه لباس پوشیدن در حین کار نظیر لباس رسمی، کت و شلوار، و یا داشتن لباس تیره یونیفرم محسوب نمی‌شود. داشتن وسایل ایمنی در حین کار درس کد محسوب نمی‌شود مگر اینکه آن وسایل مرتبط به کارفرما بوده و یا دارای لوگو و یا نام کارفرما باشد.

 hapb8mqpdo_3bc19c97_e10d_e52a_a1c5_431f77ef861f

حقوق ماهیانه (Paycheck)

دریافتی حقوق شما در طول ماه (پی چک) باید به چه شکلی باشد؟ بر طبق قوانین کانادا، کارفرما می‌بایست مبالغی نظیر مالیات، حقوق بیکاری، و حقوق بازنشستگی از دریافتی ماهیانه کارگر کسر نماید. برخی از موارد نظیر هزینه پارکینگ باید به تأیید کارگر برسد. کارفرما اجازه کسر کردن مبالغ مربوط به هزینه‌های کارفرما، نظیر خسارات یا صدمات به اموال کارفرما یا کسری در صورت حساب‌های کارفرما به علت پرداخت نشدن مبالغ توسط مشتریان را ندارد.

 

مزایای مرخصی کاری

آیا شما قوانین مربوط به “مزایای مرخصی کاری” را می‌دانید؟ پس از یکسال اشتغال، کارمند مستحق دریافت ۲ هفته مرخصی است. پس از پنج سال اشتغال، کارمند مستحق دریافت ۳ هفته مرخصی است. مرخصی می‌بایست در طول ۱۲ ماه پس از استحقاق، استفاده شود. هنگامی که کارمند پس از یکسال اشتغال از مرخصی استفاده می‌کند، مزایای مرخصی می‌بایست حداقل ۴% در آمد سال گذشته کارمند باشد. پس از ۵ سال اشتغال، این مزایا به ۶% افزایش پیدا می‌کند. هنگامی که شخصی کمتر از یک‌سال شاغل باشد، مستحق مرخصی گرفتن نیست ولی ۴% مزایای مرخصی می‌بایست در انتهای دوره اشتغال پرداخت شود. اگر شخصی کمتر از ۵ روز شاغل باشد، مستحق دریافت مزایای مرخصی نیست.

 

بیکاری موقت

آیا شما به تازگی کار خود را از دست داده‌اید یا از ساعت کاری شما کاسته شده است؟ شما باید توجه داشته باشید که “بیکاری موقت” هم می‌تواند به عنوان “اخراج از کار” محسوب شود و کارفرما می‌بایست اطلاع قبلی به کارمند داده و یا غرامت پرداخت نماید مگر آنکه کارمند رضایت دهد یا این موضوع در قرارداد گنجانده شده باشد. “بیکاری موقت” هنگامی رخ می‌دهد که به علت کاهش ساعت کاری، شما کمتر از ۵۰% از حقوق عادی خود را دریافت نمائید. “بیکاری موقت” که در قرارداد گنجانده شده باشد و یا کارمند به آن رضایت دهد حداکثر می‌تواند ۱۳ هفته در هر ۲۰ هفته رخ دهد و پس از آن “اخراج از کار” محسوب می‌گردد.

 

اخطاریه پایان کار (Notice Period)

آیا شما به عنوان کارمند آگاه هستید که در هنگام از دست دادن کار خود مستحق دریافت “اخطاریه پایان کار” (یا نوتیس پریود) هستید؟ پس از سه ماه کار مداوم، کارفرما می‌بایست در هنگام اتمام کار، به کارمند خود “اخطاریه پایان کار” (یا نوتیس پریود)، غرامت، و یا هر دو آنرا بدهد. مقدار “اخطاریه پایان کار” به صورت زیر است:

– پس از سه ماه کار، ۱ هفته “اخطاریه پایان کار”

– پس از ۱۲ ماه کار، ۲ هفته “اخطاریه پایان کار”

– پس از سه سال کار، ۱ هفته “اخطاریه پایان کار” به ازای هر سال تا حداکثر ۸ هفته

کارفرما ملزم نیست که غرامت یا “اخطاریه پایان کار” پرداخت نماید اگر کارمند استعفا دهد، بازنشسته شود، و یا با داشتن دلیل قانونی اخراج شود. این وظیفه کارفرما است که نشان دهد اخراج کارمند با دلیل قانونی صورت گرفت است.

 

ترک کار

آیا شما کار خود را ترک کرده‌اید؟ بر اساس قانون بریتیش کلمبیا در اکثر موارد کارکنان نیاز به دادن اخطار (یا نوتیس) به کارفرما در حین ترک کار خود نیستند. ولی قرارداد کاری شما ممکن است که شامل این مورد باشد و شما ملزم به دادن اخطار به کارفرمای خود باشید. اصولاً کارکنانی که دارای پست‌های مهم باشند ملزم هستند که این اخطار را به کارفرمای خود بدهند، و کارفرما می‌تواند از کارمند خود در دادگاه به خاطر ندادن “اخطار ترک کار”، شکایت کند. مدت زمان این اخطار بستگی به مواردی نظیر نوع کار، مدت زمان استخدام، و زمان مورد نیاز برای یافتن کارمند جایگزین دارد. حتا اگر شما نیاز به دادن اخطار به کارفرما ندارید، بهتر است این کار را انجام دهید. اگر شما کار خود را ترک نمائید، کارفرمای شما می‌بایست حقوق و مزایای مرخصی‌های شما را در طول ۶ روز از پایان کار به شما پرداخت نماید.

 

اخراج از کار

ایا شما از کار اخراج شده‌اید؟ نحوه اخراج کردن می‌تواند به صورت مستقیم یا غیر مستقیم باشد. راه اول این است که کارفرمای شما به شما بگوید که از کار اخراج شده‌اید. راه دوم این است که کارفرمای شما بدون رضایت شما شرایط شغل شما را به نحو زیادی تغییر دهد. برای مثال کارفرمای شما بدون رضایت شما مرتبهٔ شغلی شما را پایین بیاورد، دستمزد شما را پایین بیاورد، مسئولیت‌های شما را تغییر دهد، و یا مکان و شهر شغل شما را عوض کند. در این شرایط، شما به صورت محسوس ولی غیر مستقیم از کار اخراج شده‌اید. اگر شما به صورت مستقیم یا غیر مستقیم و بدون دلیل از کار اخراج شوید، می‌توانید درخواست غرامت نمائید.

 

غرامت برای اخراج ناعادلانه از کار

برای تشخیص این موضوع که آیا کارفرمای شما پس از اخراج شما از کار می‌بایست به شما غرامت پرداخت کند، باید به “دلیل یا دلایل” اخراج شما از کار توجه شود. دلیل اخراج معمولاً باید کاری جدی باشد که شما انجام داده‌اید (برای مثال سرقت از کارفرما و یا امتناع از انجام وظایف خود). کارفرمای شما معمولاً در موارد ذیل دلیل کافی برای اخراج شما از کار دارد: مصرف مواد مخدر یا الکل که با کار شما منافات داشته باشد، امتناع از انجام وظایف کاری خود، تضاد منافع با کارفرما (برای مثال اگر شما آرایشگر هستید، به مشتریان کارفرمای خود بگویید که موی آن‌ها را با قیمت پایین‌تر و به صورت خصوصی در منزل خود آرایش می‌کنید)، نادیده گرفتن قوانین کاری، و موارد جدی دیگر نظیر سرقت از کارفرما. کارفرما اجازه اخراج شما را ندارد اگر تنها از عملکرد شما راضی نیست. در بسیاری از موارد، کارفرما می‌بایست ابتدا به شما اخطار دهد و برای شما دوره آموزشی فراهم کند. تضاد اخلاقی بین شما و کارفرما به خودی خود کافی نیست که شما از کار اخراج شوید و به شرایط کاری باید توجه شود.

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

خانه | >> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: