UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

گزارش جلسه ماه اکتبر بانک مرکزی کانادا

پس از حدس و گمانه زنی‌‌های فراوان پیرامون احتمال تغییر نرخ بهره در سال آینده میلادی سرانجام بانک مرکزی کانادا در تاریخ ۲۵ ماه اکتبر تشکیل جلسه داده و تصمیم به حفظ نرخ بهره بین بانکی‌ بر روی رقم ۱% گرفت. رقمی‌ که در طول سال گذشته نیز ثابت مانده و این به معنی‌ ثابت ماندن نرخ بهره پایه بانک کانادا (prime rate) بر روی رقم ۳% خواهد بود. این تصمیم البته کاملا منطبق با پیش بینی‌‌های اخیر کارشناسان اقتصادی بوده است. 

جلسه این روز تحت تاثیر موضوعاتی همچون ادامه رکود اقتصادی اروپا، رشد نسبی‌ اقتصاد امریکا و تورم دور از ذهن اقتصاد کانادا تشکیل شده و نتایج‌ انتشار یافته از آن در زیر به طور اختصار شرح داده خواهد شد.

خلاصه گزارش:

  • رشد اقتصادی جهانی به صورت قابل ملاحظه ای کند شده و ادامهٔ رکود اقتصادی در دنیا دور از ذهن نخواهد بود.
  • بیشترین میزان رکود اقتصادی در دنیا متوجه کشورهای قارهٔ اروپا خواهد بود.
  • پیش بینی میشود که اقتصاد کانادا تا پایان سال ۲۰۱۳ به ظرفیت کامل خود برسد. (پیشتر این اتفاق برای اواسط سال ۲۰۱۲ پیش بینی شده بود).
  • پیش بینی میشود که در سال ۲۰۱۲ از میزان تورم در کانادا کاسته شود.
  • سیاستهای بانکی و سیستم مالی در کانادا عملکرد مناسبی داشته است.
  • در کانادا سیستمهای محرک اقتصادی زیادی به کار گرفته شده که سبب تنظیم نسبی شرایط بازار شده است.

 

گرچه بانک کانادا در مورد احتمال افزایش یا کاهش نرخ بهره در آینده موضع گیری خاصی نکرده، ولی میزان رشد اقتصادی در سال ۲۰۱۲ که پیش از این ۲/۶% (دو و شش دَهم) پیشبینی شده بود، به میزان ۱/۹% (یک و نه‌ دَهم) کاهش داده شده است.

با توجه به ارتباط انکارناپذیر اقتصاد دو کشور کانادا و آمریکا با یکدیگر و با توجه به اینکه دولت آمریکا اعلام کرده است که تا اواسط سال ۲۰۱۳ سیاستهای مالی فعلی مبنی بر پائین نگاه داشتن نرخ بهره را دنبال خواهد نمود، افزایش نرخ بهره تا پیش از آن زمان توسط دولت کانادا دور از ذهن خواهد بود.

همچنین اعلام شده که رکود اقتصادی اروپا میتواند دلیلی بر پائین نگاه داشتن نرخ بهره در کانادا باشد.

هر چند پیشبینی های فعلی ۶ بانک بزرگ کانادا نشان از افزایش ۰/۵% (پنج دهم) درصدی نرخ بهره پایه بانک مرکزی (prime rate) در سال ۲۰۱۲ خواهد داشت، اما واقعیت بازار مالی کشور خلاف این موضوع را نشان داده و بر این اساس بعید است که در آینده نزدیک تغییر عمده ای در این نرخ صورت داده شود.

پس از گزارش جلسهٔ امروز، نرخ بهره اوراق مشارکت ۵ ساله(bond yields)  که خود مبنای محاسبه نرخ بهره ثابت بانک وام مسکن(fixed mortgage rate) میباشد، به میزان ۰/۱% (یک دهم) کاهش یافت. از طرفی به نظر می رسد بانک ها و موسسات اقتصادی که از افزایش نرخ پایه  (prime rate)ناامید گشته اند، برای جلوگیری از ضرر خود اقدام به کاهش هر چه بیشتر تخفیف بر روی وام های با نرخ بهره شناور نمایند. گواه این مدعا حذف نرخ های بی سابقه ای همچون (prime – .8%) و تبدیل آن به (prime – .2%) بوده و بعید نیست تا در آینده ای نزدیک شاهد نرخ های (prime +) نیز برای وام های شناور ب باشیم.

آخرین جلسهٔ تصمیمگیری برای نرخ بهره در سال ۲۰۱۲ توسط بانک کانادا در تاریخ ششم ماه دسامبر برگزار خواهد شد.

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

۲ نظرات

  1. Ernie

    – Read extra.

  2. Jordan

    I have had the enjoyment of dealing with Monte
    Conner of D & M DJ Service on numerous celebrations.

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: