UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

سوال‌های باقیمانده از انتخابات ۹ می بریتیش کلمبیا

سوال‌های باقیمانده از انتخابات ۹ می بریتیش کلمبیا

سیدمصطفی رضیئی

شهرگان: آنچه در پی‌می‌خوانید پژوهش همکار ما سید مصطفی رضیئی است بر انتخابات اخیر استان بریتیش کلمبیا – کانادا.  این پژوهش از تکنیک پرسش و پاسخ برخوردارست که از سوی نویسنده طرح می‌شود و اخیراً خیلی از روزنامه‌نگارها از این شیوه استفاده می‌کنند. با هم می‌خوانیم:

پایان زمان رای‌گیری در ساعت ۸ شب روز ۹ می ۲۰۱۷، هرچند به انتخابات پایان بخشید، ولی تا ۲۴ می طول خواهید کشید تا نتایج قطعی انتخابات مشخص بشوند و هنوز معلوم نیست کدام حزب یا احزاب می‌توانند دولت تشکیل بدهند.

بااین‌حال، چند موضوع در مورد انتخابات استانی بریتیش کلمبیا روشن شده است:

در بازشماری نخست آراء، حزب لیبرال‌های امروز بریتیش کلمبیا (لیبرال‌های محافظه‌کار) برنده ۴۳ کرسی، حزب دموکرات امروز بی‌سی (بی‌سی ان‌دی‌پی / چپ) برنده ۴۱ کرسی و حزب سبز بریتیش کلمبیا (سبزها / چپ) برنده ۳ کرسی پارلمان استانی شده‌اند.

هیچ حزب دیگر و یا نماینده مستقلی نتوانسته است تا در این انتخابات رای کافی از مردم کسب کنند.

چرا مشخص نیست کدام حزب برنده است؟

چون برای تشکیل دولت، بایستی یک حزب برنده ۴۴ کرسی و یا بیشتر از آن از ۸۷ کرسی پارلمان استانی بریتیش کلمبیا باشد. در این نقطه، کسی برنده این تعداد کرسی نیست.

الان چه کسی بر استان حاکم است؟

فعلا تا مشخص شدن نتیجه قطعی انتخابات، کریستی کلارک همچنان رهبری دولت را بدست دارد و کابینه او به فعالیت ادامه می‌دهد. هرچند برخی از وزیرها در انتخابات رای کافی کسب نکرده‌اند و پس از مشخص شدن نتیجه قطعی و حتی در صورت باقی ماندن لیبرال‌ها، از قدرت خارج می‌شوند.

آیا لیبرال‌ها برنده دولت اقلیت شده‌اند؟

خیر، لیبرال‌ها فعلا برنده بیشترین تعداد کرسی هستند. خواه با اجازه نماینده ملکه، دولت اقلیت تشکیل خواهند داد و یا اینکه با ائتلاف با سبزها قدرت را حفظ می‌کنند. سبزها در آن میانه، می‌توانند با ائتلاف بی‌سی ان‌دی‌پی، دولت تشکیل بدهند.

چرا نتیجه انتخابات قطعی نیست؟

چون نزدیک به ۱۷۶ هزار آرا غایب (absentee ballots) باید شمارش بشوند.

این اشاره به آراء مردمی دارد که خواه رای‌شان بوسیله پست تا ساعت ۸ شب روز ۹ می بدست سازمان انتخابات استان رسیده‌ و یا اینکه در خارج یک حوزه رای‌گیری و قبل از ۹ می به صندوق انداخته شده‌اند.

تمامی این‌ رای‌ها بایستی به حوزه خودشان منتقل بشوند و سپس در آنجا شمارش بشوند.

نتایج قطعی کی اعلام می‌شوند؟

مقررات انتخابات به سازمان انتخابات اجازه داده است تا ۲۲ می صبر کند تا تمامی رای‌ها به حوزه‌هایشان منتقل بشوند.

همچنین تمامی اعتراض‌ها به روند شمارش آراء ثبت بشوند.

سپس در ۲۲ تا ۲۴ ماه می، شمارش و بازشمارش آراء پایان می‌گیرد و نتیجه قطعی انتخابات در ۲۴ می اعلام می‌شود.

چگونه می‌شود بازشماری و شمارش آراء را دنبال کرد؟

بهترین راه، مراجعه به وب‌سایت رسمی سازمان انتخابات استان بریتیش کلمبیا است.

در چند حوزه قطعا بازشماری آراء صورت می‌گیرد؟

طبق قانون، وقتی اختلاف آراء نفر اول و دوم انتخابات، کمتر از ۱۰۰ رای باشد، به شکل خودکار بازشماری آٰراء صورت خواهد گرفت.

امسال این اتفاق در حوزه کورتنی‌ – کوماکس افتاده است.

بازشماری آراء در حوزه ونکوور – فالکس کریک ممکن است اولین نماینده ترنس‌جندر تاریخ کانادا را به یک پارلمان کشور بفرستد

در این حوزه، نامزد لیبرال ۱۰ هزار و ۴۹ رای کسب کرده و نامزد بی‌سی ان‌دی‌پی ۱۰ هزار و ۵۸ رای کسب کرده است. اختلاف ۱۰ رای مابین این دو وجود دارد.

به جز آن، احزاب بایستی مدارکی ارایه بدهند که خواه بازشماری دچار اشتباه شده است و یا اینکه نتایج خیلی نزدیکی بین دو رقیب وجود دارند.

از میان درخواست‌های ارایه شده، سازمان انتخابات استان قبول کرده است که آراء در حوزه ونکوور – فالس‌کریک هم بازشماری بشوند. در این حوزه، نامزد لیبرال، توانسته ۹ هزار و ۳۳۲ رای کسب کند و نامزد بی‌سی ان‌دی‌پی ۸ هزار و ۷۷۲ رای کسب کرده است.

هر دو حوزه بعد از شمارش آرا غایب ممکن است نتیجه متفاوتی پیدا کنند، فارغ از اینکه بازشماری آرا چه بگوید.

چه حوزه‌هایی ممکن است نتایج متفاوتی پیدا کنند؟

به جز دو حوزه‌ای که بازشمارش می‌شوند، حوزه‌های میپل‌ریچ – میشن، ریچموند – کویینزبرو و کوکیتلم – بروک مانتین هم اختلاف ناچیزی آراء بین نفر اول و دوم شمارش اولیه رای‌ها را شاهد هستند و نتایج انتخابات با احتساب آراء غایب ممکن است در آنها به کل متفاوت بشود.

چند درصد مردم رای دادند؟

شمارش اولیه رای‌ها نشان می‌دهد که ۶۰ درصد افراد واجد شرایط در انتخابات امسال استان شرکت کرده‌اند. این نسبت به انتخابات سال ۲۰۱۳، سه درصد رشد مشارکت را نشان می‌دهد.

دیگر از انتخابات چه می‌دانیم؟

اگر نتایج اولیه انتخابات به همین شکل باقی بمانند، پارلمان استان شاهد ۳۴ نماینده زن خواهند بود. بر پایه نتایج اولیه، کنترل ۳۹ درصد پارلمان با زنان خواهد بود که هرچند بیشترین تعداد نماینده زن در تاریخ استان است، ولی هنوز با درصد جمعیتی زنان و مردان در سطح استان، فاصله زیادی دارد.

با تمامی این‌ها، هر سه حزب اصلی بیشترین تعداد نامزدهای زن در تاریخ خودشان را معرفی کردند: بی‌سی ان‌دی‌پی با ۵۰ درصد، لیبرال‌ها با ۴۱ درصد و سبزها با ۳۷ درصد نامزدهای زن به صحنه انتخابات وارد شدند.

همچنین تعداد نمایندگان با اصالت ملت‌های بومی در استان به ۴ افزایش یافت و این بیشترین حضور افراد بومی در تاریخ پارلمان استانی است.

سبزها چه شرایطی برای تشکیل قدرت با لیبرال‌ها دارند؟

هنوز از جزییات و فهرست کامل درخواست‌های سبزها از دو حزب اصلی برای تشکیل دولت در دست نیست. ولی از صحبت‌های اندرو ویور، رهبر این حزب در نیمه شب ۹ می می‌توان این موارد را مطرح کرد: پروژه‌های صنعت سوخت فسیلی (با نماد اصلی آن، فرکینگ برای استخراج و صدور گاز مایع یا ال‌ان‌جی) بایستی متوقف بشوند و دولت باید دست شرکت‌های بزرگ، اتحادیه‌ها و ثروتمندان را از اهدا پول به سیاستمدارها و احزاب ببندد. این حزب، راه گفتگو با هر دو حزب اصلی را برای تشکیل قدرت باز گذاشته است.

مشکل دولت اقلیت در چیست؟

در تاریخ کانادا و به شکل میانگین، دولت‌های اقلیت ۱۸ ماه دوام آورده‌اند و از دیدگاه تاریخی که نگاه بشود، این دولت‌ها زودتر از آنکه چهار یا پنج سال حکومت‌شان تمام بشود، متلاشی می‌شوند.

بی‌سی آخرین مرتبه کی دولت اقلیت داشت؟

۱۷ انتخابات پیش از این و ۶۵ سال پیش، در ۱۹۵۲ میلادی حزب کردیت اجتماعی بریتیش کلمبیا، جدای تمامی پیش‌بینی‌ها توانست در رقابت مابین شعبه‌های استانی حزب لیبرال و  محافظه‌کار، گزینه‌ای سوم به مردم بدهد و برخلاف پیش‌بینی‌ها، مردم این حزب را به رهبری دبلیو.ای.سی بانِت برای قدرت انتخاب کردند.

دبلیو.ای.سی بانِت عکس از موزه تاریخ کانادا

این حزب بعدها به بی‌سی ان‌دی‌پی باخت و سپس منحل اعلام شد. افراد بازمانده از این حزب محافظه‌کار، در کنار دیگر چهره‌های لیبرال به حزب لیبرال‌های امروز بریتیش کلمبیا شکل دادند.

در این نقطه، برنده اصلی انتخابات کیست؟

بعد از بازشماری اولیه آراء، سبزها برنده اصلی انتخابات هستند. از یک سو، این حزب تعداد نمایندگان خودش در پارلمان استانی را از یک به سه نفر افزایش داده است، از آن سو، تشکیل دولت را تقریبا به گزینه ائتلاف با این حزب محدود کرده است.

این به‌معنای کار بیشتر برای مهار تغییرات اقلیمی، تولید شغل، توزیع بهتر ثروت، بهبود و ارتقاء حمل و نقل عمومی، مبارزه با فقر و بی‌خانمانی و همچنین بهبود دموکراسی خواهد بود.

تمامی این‌ها از برنامه‌های اصلی این حزب در انتخابات گذشته بودند. برنامه‌هایی که حالا بتدریج راه‌شان را هم به دولت استانی بریتیش کلمبیا باز می‌کنند و هم در انتخابات بعدی دولت فدرال، سبزها را تبدیل به یک مهره موثر در انتخابات خواهند کرد.

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

خانه | >> واپسین نوشته‌ها

سیدمصطفی رضیئی، مترجم و روزنامه‌نگار مقیم شهر برنابی است. او نزدیک به سه سال است در کانادا زندگی می‌کند و تاکنون ۱۴ کتاب به ترجمه او در ایران و انگلستان منتشر شده‌اند، همچنین چندین کتاب الکترونیکی به قلم او و یا ترجمه‌اش در سایت‌های مختلف عرضه شده‌اند، از جمله چهار دفتر شعر از چارلز بوکاووسکی که در وب‌سایت شهرگان منتشر شده‌اند. او فارغ‌التحصیل روزنامه‌نگاری از کالج لنگرا در شهر ونکوور است، رضیئی عاشق نوشتن، عکاسی و ساخت ویدئو است، برای آشنایی بیشتر با او به صفحه فیس‌بوک‌اش مراجعه کنید.

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: