UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

شفافیت و حقوق نمایندگان مجلس کانادا

شفافیت و حقوق نمایندگان مجلس کانادا
غلامحسین دوانی؛ عضو انجمن اقتصاددانان حرفه ای بریتیش کلمبیا

حسین دوانی

شفافیت از ارکان نظام‌های مردم سالار و پایه اصلی دمکراسی بشمار می‌رود. مدت‌هاست رسانه‌های جمعی اعداد و ارقام متفاوتی را از دریافتی نمایندگان مجلس مطرح می‌نمایند که خزانه‌داری مجلس نیز متاسفانه تاکنون ازافشای حقوق نمایندگان خودداری کرده است. ممکن است یک شرکت خصوصی بگوید که چون حقوق کارکنان خود را از منابع شرکت پرداخت می‌کند هیچ الزام قانونی به افشای عمومی آن ندارد (علیرغم آنکه ناچاراست لیست حقوق و مزایای ماهانه همه کارکنان خود را به سازمان امور مالیاتی و سازمان تامین اجتماعی اعلام نماید)، اما این استدلال در مورد حقوق و مزایای نمایندگان مجلس، وزرا و مدیران ارشد دولتی مسموع نیست زیرا آنان از بیت‌المال ارتزاق می‌کنند و اساساً‌ بنیاد حکمرانی خوب بر شفافیت در غربی دولتی به خصوصی حقوق و مزایای متولیان دولتی است. این امر تا بدانجا مورد اجماع اجرائی است که همه ساله حقوق و مزایای نمایندگان مجلس و کنگره کشورهای پیشرفته جهان در تارنمای دولت اشفاء فیور بطور مثال در تارنمای مجلس کانادا به صراحت و موارد زیر ذکر شده است.

۱- پایه حقوق سالانه کلیه نمایندگان مجلس بین ۱۶۳ تا ۱۶۷ هزار دلار می باشد

۲- برخی مقامات دولتی که مسئولیت بیشتری دارند نظیر نخست وزیر، سخنگوی مجلس، روسای فراکسیون های مجلس، وزاری کابینه، وزرای ایالتی، رهبران احزاب، منتبی های مجلس، علاوه بر حقوق سالانه مزایای به شرح زیر دریافت می کند

نمایه حقوق و مزایای سالانه دولتی کانادا (دلار کانادا)

ردیف عنوان حقوق پایه سالانه مزایای ویژه سالانه جمع ناخالص دریافتی
۱ نمایندگان مجلس ۱۶۷٬۴۰۰ ۱۶۷٬۴۰۰
۲ نخست وزیر ۱۶۷٬۴۰۰ ۱۶۷٬۴۰۰ ۳۳۴٬۸۰۰
۳ سخنگوی دولت (مجلس) ۱۶۷٬۴۰۰ ۸۰٬۱۰۰ ۲۴۷٬۵۰۰
۴ رهبر فراکسیون مخالف دولت ۱۶۷٬۴۰۰ ۸۰٬۱۰۰ ۲۴۷٬۵۰۰
۵ وزرا ۱۶۷٬۴۰۰ ۶۰٬۰۰۰ ۲۲۷٬۴۰۰
۶ رهبران سایر احزاب ۱۶۷٬۴۰۰ ۵۶٬۸۰۰ ۲۲۴٬۲۰۰
۷ جلسه دولت ۱۶۷٬۴۰۰ ۳۰٬۰۰۰ ۱۹۷٬۴۰۰
۸ منشی جلسه مجلس ۱۶۷٬۴۰۰ ۱۶٬۶۰۰ ۱۸۴٬۰۰۰

مضافاً هیات داخلی اقتصادی مجلس موظف است هر فصل خلاصه لیست هزینه‌های نمایندگان مجلس و وزرا را گزارش نمایند. کلیه این اطلاعات در تارنمای مجلس کانادا قابل دسترس عموم می‌باشد.

البته برای یادآوری نمایندگان و وزرای محترم باید یادآور شد حقوق و مزایای فوق به نمایندگان یا وزرای کشوری تعلق می‌گیرد که تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۱۶ معادل ۱۵۳۰ میلیارد دلار و تولید ناخالص سرانه آن ۴۵٬۰۰۰ دلار با جمعیت ۳۴ میلیون نفراست.

باید یادآور شد هزینه‌های نمایندگان مجلس شامل هزینه دفتر نمایندگان، هزینه حقوق کارکنان دفتر، هزینه مسافرت و پذیرائی و تبلیغات، هزینه فرزندان زیر ۲۱ سال و هزینه فرزندان بین ۲۱ تا ۲۵ سال که به تحصیل اشتغال داشته باشند، هزینه هدایای اهدائی (و نه هدایای دریافتی؟!) کلیه اطلاعات فوق از تارنمای (www.ourcomment.ca) استخراج شده است.

بدون شک نماینده واقعی ملت بودن و مسئولیت‌های وزرائی که به خدمت به مردم و جامعه اشتغال دارند، بسیار سنگین و طاقت فرساست لذا پیشنهاد نگارنده آن است که دیوان محاسبات از طریق ایجاد یک لینک خاص نسبت به افشای عمومی حقوق و مزایای سالانه نمایندگان مجلس، رئیس جمهور و وزرا و مقامات ارشد دولتی اعم از لشگری و کشوری اقدام نمایند تا علاوه بر شفافیت، شایعات موجود از بین برود و خدای ناکرده ملت مواجه با رئیس جمهوری نشود که مدعی پاکدستی و فی سبیل‌الله کار کردن باشد، اما معلوم نشود منابع ۷۰۰ میلیارد دلار، منابع نفتی ۸ ساله دوره تصدی او  کجا خرج شده است؟! چون در غیرانیصورت بهعلت فقدان شفافیت، شایعات بر ارکان نظام حاکم شده و زحمات بی شایبه برخی دولتمردان!! از آسیب شایعات محفوظ نمی‌ماند. بدیهی است در صورت انجام چنین شفافیتی دیگر نیازی به قسم حضرت عباس نخواهد بود.

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

خانه | >> واپسین نوشته‌ها

غلامحسین دوانی؛ پژوهش‌گر اقتصادی و عضو انجمن اقتصاددانان حرفه‌ای بریتیش کلمبیا و از اعضای حسابداران خبره آمریکای شمالی

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: