UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

سخنان توهین‌آمیز سناتور محافظه‌کار کانادا درباره جامعه ایرانی-کانادایی

سخنان توهین‌آمیز سناتور محافظه‌کار کانادا درباره جامعه ایرانی-کانادایی

شهرگان: یادآور می‌شویم که نظرات ارایه شده در این یادداشت، نظرات نویسندگان آن است و الزاماً انعکاس دهنده نظرات و مواضع سایت شهرگان نیست.

جامعه ما، بار دیگر خاموش است. تعجبی نیست که در این خاموشی سیاست‌مداران واصحاب قدرت به راحتی به خود اجازه می‌دهند تا به ما بی‌احترامی کنند. می‌پرسید چرا؟ بسیار ساده است. آنها نگران تبعات احتمالی و بازخوردهای منفی ناشی از این برخوردها نیستند. زیرا جامعه ایرانی-کانادایی در مواجهه با چنین صحبت‌های توهین‌آمیزی منفعلانه عمل می‌کند.

شاید می‌پرسید در مورد چه صحبت می کنیم؟!

به تازگی لایحه ای به نام  S219 در مجلس سنای کانادا مطرح شده که نه تنها بر ادامه تحریم‌های موجود دولت کانادا علیه ایران پافشاری می‌کند بلکه خواستار وضع تحریم‌های جدید از سوی دولت نخست وزیر ترودو نیز هست. تحریم‌هایی به‌غایت نامربوط به پرونده هسته‌ای ایران که در سال ۲۰۱۵ از سوی گروه ۵+۱ مختومه اعلام کردید.

لینک ویدیویی مربوط به اعتراض کنگره ایرانیان کانادا (ICC) به این لایحه سنا در زیر موجود است.  لطفا به دقیقه ۴۳ این ویدیو رجوع کرده تا موضوع برایتان روشن گردد: https://goo.gl/f0cgBQ

کار سختی است که سوال‌های مطرح شده از سوی سناتور محافظه کار Beyak را توهین‌آمیز، تعصب آمیز و تبعیضانه علیه کانادایی‌های ایرانی تبار قلمداد نکنیم. موضوع بحث مطرح شده از سوی کنگره ایرانیان کانادا در ارتباط با از سرگیری رابطه سیاسی بین ایران و کانادا بود. اما خانم سناتور بی‌شرمانه و کاملا نامربوط به بحث می پرسد:

۱- آیا به قانون شرع اسلام اعتقاد دارید؟

۲- آیا به برابری بین زن و مرد باور دارید؟

۳- آیا ازدولت اسرائیل حمایت می کنید؟

سناتور بایاک

جسارت و جهل پرسش کننده یادآور تلخ دوران تفتیش عقاید مذهبی از سوی کلیسا در اروپای قرون وسطا – موسوم به Spanish Inquisition- است. مایه بسی تاسف و نگرانی است که سناتوری در جایگاه متشخصی چون کمیته سیاست خارجی کانادا سوال‌هایی را مطرح کند که به وضوح ریشه در پیش‌داوری‌های متعصبانه و تبعیض آمیز دارد.

حال که سرکارخانم سناتورمان چنین جسورانه به خود اجازه می‌دهد در مورد عقاید شخصی و مذهبی نمایندگان گنگره ایرانیان کانادا بدینگونه استنطاق کند، ما نیز به عنوان شهروندان کانادایی این حق را برای خود محفوظ می‌داریم تا در عرصه عمومی از ایشان چند سوال بپرسیم تا شما خوانندگان این نامه به عنوان صاحبان حق و حقوق در کشورمان کانادا در مورد بیطرفی، اشراف به امور و همینطور روشنفکری ایشان به قضاوت بنشینید:

آیا سرکار خانم Bayak تصور (بخوانید پیشداوری) می‌کند که:

۱- تمام ایرانی‌ها مسلمان هستند؟

۲- آیا تمامی مسلمانان از قوانین شرع تبعیت می‌کنند؟

۳-  آیا قانون شرع – فارغ از نحوه تفسیر آن و با توجه به ***عدم وجود*** اجماع بین علمای دین- در ذات خود شیطانی است که همه افراد باید از آن تبری جسته و بر علیه آن موضع‌گیری کنند؟

۴- آیا همه ایرانیان به طور مرسوم عارض به حقوق زنان جامعه خود بوده و به تناوب قصد سوء استفاده از زنان را دارند؟ آیا ایشان  متصورند که ما انسان‌هایی وحشی و محتاج نجات از سوی خدا-ترسان-“متمدن” دوران جنگ‌های صلیبی هستیم تا از این بدویت رهایی یابیم؟ اگر چنین نیست پس چرا خانم سناتور به خود اجازه طرح چنین سوال مشمئز‌کننده‌ای را می‌دهد؟

شاید هم ایشان بر این باور است که نیمی از جمعیت یک میلیارد و هفتصدهزار نفری مسلمان دنیا به طور سیستماتیک حقوق زنان را پایمال می‌کنند. فرض بر اینکه بتوان از تمامی این پیشداوری‌های متعصبانه چشم پوشی کرد… شما بگوئید طرح این سوال چه ارتباطی به برقراری روابط دیپلماتیک بین ایران و کانادا دارد؟!      

۵- نمایندگان کنگره ایرانیان کانادا در ظرفیت شهروندان ***کانادا*** در مجلس سنا حاضر بودند. بنابراین عقل سلیم حکم می کند که  در وحله نخست پیش فرض بر وفاداری آنان به کشورشان کانادا در نظر گرفته شود. حتی اگر موضوع گفتگو, تشویق دولت کانادا به از سر گیری روابط دیپلماتیک با کشور محل تولدشان باشد. این مساله امری غیر مرسوم و خارج ازعرف نیست. اگر به زندگینامه رسمی بعضی از نمایندگان مجلس و سناتورهای کانادایی که خارج از کانادا متولد شده اند مراجعه کنید خواهید دید که خواسته هایی از این دست امری کاملا طبیعی و متداول است.

با این حساب بر اساس کدامین اصول، انتظار بر این است که گروهی کانادایی در “خانه ملت” خود مجبور به ابراز طرفداری از کشوری دیگر (اسراییل) باشند؟

ایشان حتی مشخص نمی‌کنند که دقیقا به کدامین اسرائیل اشاره دارند. اسرائیل سال ۱۹۴۸؟ اسرائیل ۱۹۶۷؟ اسرائیل ۱۹۸۲؟ و یا اسرائیل ۲۰۱۷؟ آیا ایشان برای مابقی کانادایی‌ها نیز این پیش‌شرط را در نظر می‌گیرند تا برای گفتگو با سناتورهای خود، ***همیشه و در هر شرایطی*** ازکشوری دیگر با مرزهای همیشه-در-حال-رشد، بی چون و چرا “حمایت” کنند؟

آیا به راستی سوال‌هایی چنین به غایت جاهلانه (در خوش‌بینانه‌ترین حالت) و نژادپرستانه (در بدبینانه‌ترین حالت) از دیگر شهروندان کانادایی نیز پرسیده می‌شود؟

و حال سخنی با خودمان

 نمایندگان کنگره ایرانیان کانادا در کمیته سیاست خارجی کانادا حاضر شدند تا بر ضد لایحه S219 شهادت دهند. لایحه‌ای که نه تنها بر تداوم تحریم‌ها برعلیه ایران پافشاری می‌کند، بلکه در صدد معرفی تحریم‌های غیرهسته‌ای جدید نیز است. با وجودی که مدت ۵ روز از انتشار ویدیو جلسه مذکور مجلس سنا می گذرد، جامعه ایرانی-کانادایی تا‌کنون کوچکترین واکنشی به پرسش‌های متعصبانه خانم سناتور Bayak نشان نداده است. و این در صورتی است که این ویدیو بیش از بیست هزار مرتبه در شبکه‌های اجتماعی مشاهده شده. حال پرسش این است که کدامیک از این دو واقعیت دردناک‌ترند:

اینکه مسایلی با این اهمیت و مرتبط با جامعه ایرانی-کانادایی با جدیت و دقت دنبال نمی‌شوند و یا اینکه متاسفانه به شنیدن این گونه توهین‌ها عادت کرده‌ایم.

امید که نویسندگان این مقاله بر خطا باشند و این بار جامعه به طور منسجم نسبت به این صحبت‌های بی پایه و اساس ابراز انزجار کند.

شما می توانید اعتراض خود را به دفتر کمیسیون اخلاق سنا بفرستید:

http://sen.parl.gc.ca/seo-cse/eng/ContactUs-e.html

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

درباره نویسندگان این یادداشت:

مازیار صیرفی (چپ) و مهدیار بیاضی

مازیار صیرفی؛ 

دانش اموخته رشته علوم سیاسی و روابط بین الملل / دنبال کننده مسائل جامعه ایرانی کانادایی

مهدیار بیاضی؛

دانش اموخته ​رشته ارتباطات ​(روزنامه نگاری​)​ وDigital Media ، فعال اجتماعی – ونکوور

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: