UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

نامه زندانیان سیاسی از اوین: ستار بهشتی شکنجه شده بود

نامه زندانیان سیاسی از اوین: ستار بهشتی شکنجه شده بود

 گزارش ها حاکی است که ۴۱ زندانی سیاسی زندان اوین در نامه‌ای درباره مرگ ستار بهشتی در زندان گفته‌اند زمانی که « ستار به بند ۳۵۰ آورده شد آثار شکنجه در تمام قسمت های مختلف بدنش مشهود بود و وی در شرایط کاملا دردناک و مجروحی قرار داشت.»

به گزارش وبسایت «کلمه»، نزدیک به میر حسین موسوی از رهبران مخالفان دولت در ایران، این زندانیان بند ۳۵۰ اوین در نامه خود تصریح کرده‌اند که ستار بهشتی روزهای ۱۰ و ۱۱ آبان ۱۳۹۱ در بند ۳۵۰ اوین  بوده و از نزدیک شاهد «وضعیت دردناک جسمی و روحی» وی بوده اند.
بر اساس گزارش‌ها، ستار بهشتی، ۳۵ ساله، در تاریخ نهم آبان ماه در منزلش توسط پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات، موسوم به پلیس فتا، به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی از طریق فعالیت در شبکه اجتماعی و فیس بوک» بازداشت شده و در زندان بر اثر شکنجه درگذاشته است. برخی گزارش‌ها نیز از قول روابط عمومی بهشت زهرا، حاکی از دفن او در رباط کریم تهران است.
به گزارش کلمه، این زندانیان سیاسی در نامه خود نوشته‌اند که اتهام ستار بهشتی نوشتن مطالبی انتقادی درباره مقامات جمهوری اسلامی در وبلاگ شخصی‌اش بوده است.
این زندانیان سیاسی جزئیاتی را هم درباره نحوه رفتار با ستار بهشتی در زندان در نامه خود آورده‌اند. طبق این نامه، «وی در حضور افراد در بند ۳۵۰ اظهار داشته که در مقر پلیس امنیت از سقف آویزان شده و درهمان حال مورد ضرب و شتم قرار گرفته است سپس پلیس دست و پاهای وی را به صندلی بسته و مجددا وی را مورد ضرب و شتم قرار داده است. درمواقعی دست های وی را با دستبند بصورت قپانی بسته و کتک می زدند و در مواقعی دیگر وی را بر روی زمین انداخته و با پوتین ضربه های شدیدی به سر و گردن وی وارد می کردند در ضمن این شکنجه ها، زشت‌ترین فحش های رکیک ناموسی نیز نثار وی می شده است و مکررأ تهدید میکردند که وی را می کشند.»
به گزارش «کلمه» علیرضا رجایی، سیدعلیرضا بهشتی شیرازی،  عماد بهاور، امیرخسرو دلیرثانی، سیدمحمدعلی دادخواه، عبدالفتاح سلطانی ،  ابوالفضل قدیانی، عبدالله مومنی و  محسن میردامادی از جمله  زندانیان سیاسی امضا کننده این نامه هستند. 
این زندانیان سیاسی گفته اند که ستار بهشتی «به دلیل ناراحتی دست به سختی قادر به نوشتن بود» ولی با این حال «طی شکایتی به مسوول بند ۳۵۰ در چند سطر وضعیت خود و برخوردهای پلیس امنیت با خود را نوشت و خواهان پیگیری آن شد.»
این ۴۱ زندانی سیاسی در ادامه نوشته‌اند ستار بهشتی در زمانی که در بند ۳۵۰ بود به دلیل «غیر عادی بودن شرایط جسمی»  دو بار به بهداری زندان اوین اعزام شد و «پزشک بهداری نیز وضعیت وی را مشاهده» کرده است.
این زندانیان سیاسی می گویند: «روز ۱۱ آبان ۹۱ ستار را مجددا از بند ۳۵۰ به پلیس امنیت منتقل کردند. او هنگام رفتن بسیار نگران بود و به افراد بند گفت اینها قصد کشتن مرا دارند. ۴ روز پس از انتقال وی نیز خبر مرگش به خانواده اش داده شد.»
هادی قائمی ، سخنگوی کمپین حقوق بشر در ایران، نیز در گفت و گو با رادیو فردا تصریح کرده است: شهادت زندانیان سیاسی در خصوص وضعیت ستار بهشتی  که  بسیاری از آنها  افراد با سابقه خوب و  شناخته شده ای  هستند، بسیار معتبر است و با اظهارات منابعی که با ما صحبت کرده اند مطابقت دارد.
هادی قائمی گفته است: منابعی که جنازه را تحویل گرفته اند به ما گفته اند آثار ضرب شتم بر بدن ستار بهشتی دیده می شده و «روی سرش فرو رفتگی بزرگی  وجود داشته که با گچ  کشیده بودند، صورتش باد کرده بود، به محض این که بند کفن را باز می کنند، از کنار زانوی راستش خون جاری می شود و وقتی کفن را بیشتر باز می  کنند علائم خون بسیار بیشتر می شود.»
هادی قائمی در ادامه گفته است، سکوت مقامات جمهوری اسلامی در قبال خبر مرگ  و شکنجه ستار بهشتی در زندان بیان کننده این است که حرفی برای گفتن ندارند.
انتشار خبر مرگ ستار بهشتی در زندان اوین واکنش‌های بین‌المللی گسترده‌ای در پی داشته است.
آمریکا و سازمان دیدبان حقوق بشر از جمهوری اسلامی خواسته‌اند تا درباره مرگ ستار بهشتی، وبلاگ‌نویس، تحقیق کند. در همین حال سه سازمان حقوق بشری دیگر نیز مرگ این وبلاگ‌نویس را مورد انتقاد قرار داده‌اند. 
 
 

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: