UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

«کوبار» بارانی که در کوهستان می‌بارد

«کوبار» بارانی که در کوهستان می‌بارد

موسیقی راک از پر طرفدارترین و جدیدترین موسیقی‌هایی است که در ایران به شدت دنبال می‌شود، گروه‌ها و اشخاص زیادی به این نوع موسیقی می‌پردازند تا شعر و صدای فارسی را وارد این نوع از موسیقی کنند از جمله‌ٔ این گروه‌ها، گروه کوبار که گروهی نوپا است، می‌باشد. گروه کوبار سعی می‌کند که خودش را به عنوان یک سبک جدید در میان گروه‌های موسیقی و مخاطبان ایرانی معرفی کند. در همین رابطه گفتگویی داشتیم با هامت فاضلی سرپرست گروه که در ادامه می‌خوانید:

گروه کوبار

ابتدا از چگونگی تشکیل گروه، سبک کاری گروه و نام (کوبار) که بر روی گروه گذاشته‌اید، برای مخاطبان ما بگویید؟

کوبار یک گروه موسیقی پراگرسیو راک/ متال ایرانی و فارسی است که در سال ۱۳۹۴ در شهر تهران فعّالیّت خود را آغاز و در حال رکورد نخستین آلبوم رسمی خود می باشد. این آلبوم در زمستان سال ۱۳۹۷ به بازار عرضه خواهد شد.

در تابستان ۱۳۹۴ هامت فاضلی با همراهی محسن فاضلی برای تشکیل گروه از مصطفی اکبری (خواننده) درخواست همکاری کردند و گروه کوبار شکل گرفت. در آغاز، محوریت اصلی گروه آهنگ سازی برای آلبوم پیش رو بود و در راستای تکمیل تیم خود با پژمان طاهری به عنوان درامر و میلاد اجاقی به عنوان گیتاریست همراهی کردند که بعد از مدتی مجبور به قطع همکاری با آن‌ها شدند‌. چند ماه بعد، با اضافه شدن شاعر گروه؛ مصطفی فاضلی، کوبار به شکل جدی‌تری به کار خود ادامه داد تا بعد از چند مدت با اضافه شدن بهرنگ شکریان به عنوان گیتاریست و بزرگمهر کلانتر به عنوان درامر، کوبار آماده تر از گذشته فعالیت خود را ادامه داد. در همین حین  به دلیل پاره‌ای از مشکلات  مصطفی اکبری از گروه جدا شد و محسن مومیوند به عنوان خواننده جدید با گروه همکاری کرد.

کوبار اولین اجرای خود  را در فستیوال پرفورمنس شب شنبه‌ها در تاریخ ۲۵/۶/۱۳۹۶ تحت عنوان دگردیسی درونی بر‌گزار کرد. بعد از این اجرا کوبار با نیلوفر صادقی به عنوان نوازنده کیبورد آغاز به همکاری کرد. در تاریخ ۲۰/۹/۱۳۹۶ کوبار‌، اجرایی را در فستیوال موسیقی دانشگاه شریف و در تاریخ ۱۶/۱۰/۱۳۹۶ و در فستیوال شب شنبه‌ها اجرای تحت عنوان لحظه‌های بی‌قرین را ترتیب داد.

 بعد از این کوبار با تغییرات جدی رو برو شد و درامر گروه (بزرگمهر کلانتر) و گیتاریست گروه (بهرنگ شکریان) به دلیل مسافرت و نقل مکان مجبور به ترک گروه شدند. و کوبار مجبور شد عضو‌گیری مجدد انجام دهد و در این حین با پرهام رنجبر نوازنده درامز گروه پرسیس و محمد ولایتی‌پور نوازده گیتار الکتریک به توافق رسید و ضبط آلبوم کوبار شروع شد. بعد از جمع شدن گروه، کوبار تمرینات خود را برای اجراهای سال ۱۳۹۷ آغاز کرد.

کوبار در تاریخ ۲۸ تیرماه کنسرتی را در پردیس سینمایی چارسو برگزار کرد که مورد حمایت مخاطبین قرار گرفت، همچنین در تاریخ ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ کوبار اولین اجرای موسیقی این سبک را در رشت برگزار کرد. اولین آلبوم رسمی کوبار در اوایل بهار ۹۸ وارد بازار میشود.

گروه کوبار

هامت فاضلی‌: سرپرست‌، گیتار بیس‌، هم خوان

محسن فاضلی‌: گیتار الکتریک

محسن مومیوند‌: خواننده

نیلوفر صادقی‌: کیبورد

محمد ولایتی پور‌: گیتار الکتریک

پرهام رنجبر‌: درامز

مصطفی فاضلی‌: ترانه سرا

ما خیلی دوست داشتیم که اسم گروه نمایان‌گر جایی که زندگی کردیم، باشد.  من از شهر رشت هستم و محسن از انزلی. نام کوبار از زبان گیلکی میاد و به معنی بارانی است که در کوهستان می‌بارد.

گروه کوبار

از زمانی که کوبار راه خود را آغاز کرده چه اندازه در جذب مخاطب و دسترسی به سلیقه‌ی مردم موفق بوده است؟ در کل آیا موسیقی راک در ایران پذیرفته شده و جا افتاده است؟

بله موسیقی راک در ایران پذیرفته شده است و روز به روز به طرفدارانش اضافه می‌شود. کوبار نیز تمام تلاشش را کرده که موسیقی‌ای را ارائه دهد که هم خود افراد گروه از آن راضی باشند و هم در جذب مخاطب تاثیر‌گذار باشد و مطمئناً روزی جهش زیادی از جانب جذب مخاطب خواهد داشت.

ترانه سرای کارهای شما خارج از گروه است یا که تمامی ترانه ها از دل کوبار خارج می شود؟

ترانه سرایی کوبار بر عهده مصطفی فاضلی عزیز (پسر عموی بنده) می‌باشد که بیشترین تلاش را در خلق این اشعار داشته‌اند. مصطفی عضوی از خانوده کوبار و تقریبا از بدو ورود به کوبار در کنار ما بوده و به دلیل نزدیک بودن ذهنمان به یکدیگر، خیلی راحت کار کرده‌ایم و نتیجه خوبی هم گرفته‌ایم.

گروه کوبار

چه اندازه شعر فارسی در موسیقی راک جا افتاده است؟ چرا که به اعتقاد عده‌ای، تجربه‌ی گروه‌های ایرانی با خواندن شعر فارسی بر روی موسیقی راک و متال موفق نبوده است.

بله جا افتاده است. گروه‌های زیادی مانند اوهام و فرشید اعرابی و هومن موسوی در ترکیب شعر فارسی و موسیقی راک موفق بوده‌اند و قطعاً کوبار یک بار دیگر ترکیب شعر فارسی و موسیقی راک و متال را با رنگ دیگری به بازار ارائه می‌کند و نکته‌ی مهم دیگری که بر جا افتادن این نوع موسیقی تاثیر‌گذار است. انتشار آلبوم است که خیلی به پیشرفت گروه‌ها کمک خواهد کرد.

کدام نوع از شعر فارسی را مناسب این نوع موسیقی می‌دانید؟ آیا گروه‌هایی نظیر اوهام که شعر کهن فارسی را خوانده‌اند، موفق بوده‌اند یا کسانی که از شعر و ترانه‌ی امروزی استفاده کرده‌اند؟

برای موزیک هیچ وقت چهارچوبی قائل نیستیم‌. موسیقی فراتر از چارچوب ذهنی ماست پس هر نوع شعری می‌تواند با موزیک راک هم سو شود. کوبار سعی کرده در ترانه‌هایش از زبان عامیانه‌ای که در بین مردم رایج است استفاده کند.

از کسانی که در موسیقی راک ایرانی موفق بوده‌اند بگویید و اینکه در موسیقی غرب از چه گروه یا اشخاصی تاثیر پذیرفته و یا الهام گرفته‌اید؟

کورش یغمایی کاوه یغمایی فرشید اعرابی و گروه گره. . . از گروه‌های خارجی هم نمی‌شود نام خاصی را برد زیرا همه با هم تاثیر گذار بوده‌اند.

آیا ما در موسیقی روز شخصیت‌های تاثیر گذاری همچون لئونارد کوهن و جان لنون داریم؟ اگر داریم تاثیر‌گذاری آنها چگونه و به چه شکل بوده است و اگر نداریم علت آنرا در چه می‌دانید؟

خب در دوره لئونارد کوهن و جان لنون، انقلابی در موسیقی به وجود آمد که مخصوص آن دوره بوده است. موسیقی متال در اوایل و اواخر دهه ۸۰ میلادی تاثیر زیادی بر مردم می‌گذاشت و دوره طلایی موسیقی راک و متال بود.

ضعف و قوت موسیقی راک ایرانی را در چه می‌بینید؟

در این چند سال شرایط بهتری برای رشد و شکوفایی گروه‌ها مهیا شده است و این کمک شایانی برای  بهتر شدن همه ما می‌کند. یکی از نقاط مثبت موسیقی راک در ایران داشتن پشتوانه‌ای از موسیقی سنتی است که خیلی می‌تواند کمک کند. و یکی از ضعف‌های موسیقی در ایران نبودن تجربه است. تجربه اجرای زنده،  تجربه آلبوم و. . .  مطمئناً اگر تعداد اجراهای زنده و آلبوم‌های موجود در بازار بیشتر شود. قطعاً کیفیت تمامی گروه‌ها به سطح جهانی نزدیک تر می‌شود.

گروه کوبار

دیدگاه شما درباره موسیقی تلفیقی و کسانی همچون محسن نامجو که بر روی تلفیق موسیقی سنتی ما با بلوز و راک کار می‌کنند چیست؟

تلفیق سبک‌ها  ایدهٔ بسیار جالبی است ولی به نظرم کار بسیار سختی می‌باشد و به شناخت کافی از هر دو سبک نیاز است. در آن حالت باید موسیقی ایرانی و دستگاه‌هاش را خوب شناخت و به موسیقی غربی و سازهای آن هم شناخت کافی داشت. دوستان زیادی در سبک تلفیقی کار کرده‌اند که نسبتا در سبک‌شان موفق بوده‌اند.

از کمبودها و مشکلات بر سر راه خود بگویید. دغدغه‌‌ی شما به عنوان یک گروه هنری چیست؟

 قطار موسیقی راک ایران تازه بر روی ریل افتاده و هر گروهی در تلاش برای جذب بیشتر مخاطب است. نبود پشتوانه مالی برای گروه‌ها‌، نبود امکانات کافی از جمله سالن‌های با کیفیت برای کنسرت در اندازه‌های مختلف که گروه‌ها بتوانند حالت پله‌ای برا‌ی پیشرفت خود داشته باشند. نبود سرمایه گذار از مشکلات اصلی موسیقی راک در ایران است. دغدغه کوبار تغییر در روند موزیک راک ایران و تحول به نوبه خودمان است.

در پایان از آینده‌ی کاری خود بگویید. چه زمانی آلبوم شما به دست مخاطبان خواهد رسید؟

کوبار همیشه پیش روی خود را دیده و خواهد دید‌. کوبار به این فکر می‌کند که روزی در استادیوم آزادی اجرا داشته باشد و روزی را می‌بیند که در فستیوال کن کنار بزرگان موسیقی بایستد و کار کند. اولین آلبوم کوبار هم  قرار است در بهار ۹۸  وارد بازار شود. در پایان از پشتیبانی شما نهایت تشکر داریم.

 

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

خانه | >> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: