UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

احمد شهید: ایران به جای تکذیب و بستن درها، گفت وگو و همکاری کند

احمد شهید: ایران به جای تکذیب و بستن درها، گفت وگو و همکاری کند

احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در مورد ایران، روز پنجشنبه در یک کنفرانس خبری خطاب به حاکمیت ایران گفت به جای بستن درها و رد کردن موارد مطرح شده و تکذیب و خودداری از همکاری، درها را باز کرده و گفت وگو کنند تا بتوان به تمامی نکات مورد نگرانی پرداخت و آنها را حل کرد.

به گزارش مرکز اخبار دفتر سازمان ملل در نیویورک، آقای شهید در پاسخ به واکنش هایی که مقامات جمهوری اسلامی به گزارش او نشان داده اند گفت: «من امیدوارم مقامات ایران بدانند که با گفت وگو و همکاری می شود به مسائل رسیدگی کرد و بار دیگر از آن ها می خواهم روند همکاری را پیش بگیرند.»

احمد شهید گفت: «من باور دارم که می توانیم با ایران گفت وگوی سازنده ای داشته باشیم به ویژه که نمایندگی ایران در سازمان ملل تاکید کرد که حاضر است برای بهبود وضعیت حقوق بشر تلاش کند.»

صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه ایران، روز چهارشنبه  از گزارش احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، درباره نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی انتقاد کرده و این گزارش را « سخیف، ناصحیح و غیر مستند» خواند.

احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، متن کامل گزارش مقطعی خود در مورد نقض حقوق بشر در ایران را روز چهارشنبه به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه کرده و به موارد نقض حقوق بشر اشاره کرد.

صادق لاریجانی از این که گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد «بی طرفی» را رعایت نکرده و تنها موضع مخالفان و منتقدین  نظام جمهوری اسلامی را بیان کرده، به شدت انتقاد کرده است.

از احمد شهید پرسیده شد که چرا فکر می کند با این رفتار ایران، مقامات تهران باید به همکاری با او بپردازند و یا این که ایران در قبال همکاری، چه پاداشی می گیرد. وی در پاسخ گفت: «ایران مایل به انزوا نیست و همین قدر که حضور خود در نهادهای بین المللی را حفظ می کند، نشان می دهد که برای ایران مهم است که تصویر و چهره خوبی از خود نشان دهد. به همین دلیل به مقامات تهران پیشنهاد می کنم با سفر من به ایران موافقت کرده و در تهیه گزارش بعدی گفت وگو و همکاری کنند.»

احمد شهید در گزارش خود با برشمردن گزارش‌های مختلف نقض حقوق بشر در ایران، بار دیگر از جمهوری اسلامی ایران خواسته به او اجازه سفر به ایران داده شود «تا با گفت‌وگو با مقامات بتواند در مورد صحت‌وسقم اظهارات مطرح شده نقض حقوق بشر صحبت و آنان را یا تأیید کند و یا پایان دهد.»

صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه ایران گفته بود: «از جمله موارد مهم کاستی‌های این گزارش و بلکه سخافت آن، این که این گزارشگر تقریباً تمام دعاوی معارضین و معاندان نظام را مطرح کرده، در حالی که گزارشگر ویژه وقتی به سراغ تهیه گزارش می‌رود، بیش و پیش از هر مسئله‌ای باید بی‌طرفی خود را حفظ کند نه این که ادعاهای یک طرف را که معارض نظام هستند بشنود و آنها را تکرار کند.»

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران تاکید کرد: «اگر مقامات ایران همکاری کنند مسائل را می توان راستی آزمایی کرده وحل کرد ولی اگر روند همکاری پیش نگیرند، این جلوی وظایف من را نمی گیرد و من کماکان موارد گزارش خود را دنبال خواهم کرد.»

احمد شهید گفت: «از تمامی حوزه اختیارات خود استفاده کرده و با تمامی نهادهای غیردولتی و افراد آگاه و مطلع گفت وگو می کنم مانند کاری که تا الان انجام داده ام. وظیفه ما رسیدگی به وضعیت حقوق بشر در ایران است.»

در گزارش آقای شهید، نسبت به رفتار با فعالان جامعه مدنی، فعالان سیاسی، روزنامه‌نگاران، فعالان دانشجویی، هنرمندان، وکلا و فعالان محیط زیست ابراز نگرانی شده و موارد زیادی از گزارش‌های مرتبط با این موارد نیز ذکر شده‌است. «استفاده از مبالغ غیرمعقول وثیقه، فقدان استقلال قضات» و پایمال شدن حقوق زنان در قانون جمهوری اسلامی از دیگر موارد مورد اشاره در این گزارش است.

افزایش چشم‌گیر در تعداد اعدام‌های ثبت‌شده در ایران، تبعیض علیه اقلیت‌های قومی و مذهبی، احکام «اختیاری و مستبدانه» زندان برای روزنامه‌نگاران، و محروم کردن دانشجویان زندانی از دریافت خدمات درمانی از جمله موارد دیگر ذکر شده در این گزارش است.

در بخش‌های مختلف این گزارش نام و شرح وضعیت شمار زیادی از قربانیان سرکوب و فشار در ایران فهرست شده‌است و منبع گزارش‌های رسیده در مورد آنها نیز قید شده‌است.

احمد شهید روز پنجشنبه گفت: «باور من این است که مقامات ایران می خواهند چهره بهتری از خود نشان دهند و به صلاح آن هاست این تردیدها را برطرف کنند و همین بهترین تشویق برای آن هاست که روند همکاری پیش بگیرند.»

شورای حقوق بشر سازمان ملل در چهارم فروردین ماه امسال، ۲۴ مارس، به پیشنهاد ایالات متحده، عنوان گزارشگر ویژه‌ای را در امور حقوق بشر در ایران تعیین کرد اما جمهوری اسلامی که به نقض گسترده حقوق بشر متهم است با سفر این گزارشگر به ایران مخالفت می‌کند.

[رادیو فردا]

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

۱ نظر

  1. amine

    اگرسعی شودباجامعه بین المللی هماهنگ شویم بسیاربرای آینده کشورمهم وحیاتی میباشد.واگرغیراین باشدآینده سختی درپیش روداریم وازهم اکنون سوزوسرمای سیبری مشام رامی نوازد.

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: