UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

بیانیه‌ی کانون نویسندگان ایران به مناسبت درگذشت ایرج کابلی

بیانیه‌ی کانون نویسندگان ایران به مناسبت درگذشت ایرج کابلی

ایرج کابلی ( ۱۳۹۹ – ۱۳۱۷ ) نویسنده ، مترجم، پژوهشگر و عضو کانون نویسندگان ایران، روز چهارشنبه بیست و نهم بهمن بر اثر بیماری چشم از جهان فروبست .

اهالی فرهنگ و ادبیات، زنده یاد ایرج کابلی را با ترجمه های درخشان او از زبان های روسی و انگلیسی به فارسی، با پژوهش های ارزشمند او در زمینه ی عروض و وزن شعر فارسی و نقش او در “شورای بازنگری شیوه ی نگارش خط فارسی” می شناسند . پژوهش در ساختار زبان و کوشش برای تبیین و توضیح قانون مندی آن به روش علمی، دلمشغولی اصلی او بود که دستاوردهای  ارزشمند آن را در آثاری چون “راه نظم بندی”، “وزن شناسی و عروض”، “درست نویسی ی خط فارسی” و “دستور جامع زبان اوستا” می توان دید .

ایرج کابلی از اعضای ثابت قدم کانون بود و همواره، حتی در شرایط بیماری، از همراهی و همکاری برای پیشبرد اهداف کانون دریغ نمی ورزید . او در انتخابات هیئت دبیران موقت در سال ۱۳۷۷ و انتخابات هیئت دبیران در دو مجمع عمومی سال های ۱۳۷۸ و ۱۳۸۰ به دبیری کانون برگزیده شد .

تاریخ دنیای قدیم، اثر کورفکین، آن روز می رسد، اثر میرزا ابراهیم اُف، عملیات کنترل فکر، اثر والتر باوارد، گارد جوان، اثر فاده یف، از جمله ترجمه های زنده یاد ایرج کابلی است .

کانون نویسندگان ایران درگذشت ایرج کابلی را به خانواده و دوستان و دوستدارانش و به جامعه ی فرهنگی مستقل کشور تسلیت می گوید .

کانون نویسندگان ایران

۲۹/۱۱/۱۳۹۹

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: