UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

تایید بروز اختلاف میان آمریکا و اسرائیل بر سر ایران

تایید بروز اختلاف میان آمریکا و اسرائیل بر سر ایران

یووال اشتاینیتز، وزیر اطلاعات و امور راهبردی اسرائیل، بروز اختلاف میان کشورش با آمریکا در مورد میزان سخت‌گیری بر سر برنامه اتمی ایران و راهکار مقابله با آن را تایید کرد.

در پی دیدار اخیر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، با باراک اوباما در کاخ سفید و سپس ملاقات هفت ساعته روز چهارشنبه میان نتانیاهو و جان کری، وزیر خارجه آمریکا در ایتالیا، خبرگزاری‌های آسوشیتدپرس و رویترز و نیز رسانه‌های اسرائیل از تشدید شکاف میان اسرائیل و آمریکا در ارتباط با ایران خبر داده‌اند.

با این حال این نخستین بار است که یک وزیر ارشد اسرائیلی که به نتانیاهو نزدیک است، بروز اختلاف بین دولت اسرائیل و آمریکا را تایید می‌کند.

به گزارش رادیوی اسرائیل، دولتمردان این کشور تلاش کرده‌اند وجود شکاف با آمریکا در مورد میزان سخت‌گیری علیه ایران را علنی نکنند.

در همین حال، یووال اشتاینیتز اختلافات به وجود آمده را «جزءی» توصیف کرده و گفت که هدف هر دو کشور یکسان است: این که ایران به سلاح هسته‌ای نرسد.

آقای اشتاینیتز روز پنج‌شنبه، دوم آبان، در مصاحبه با رادیوی اسرائیل تاکید کرد که درخواست‌های اسرائیل برای امضای پیمان میان ایران و قدرت‌ها بر سر برنامه هسته‌ای ایران باید رعایت شود.

وزیر اطلاعات و امور راهبردی اسرائیل شرایط کشورش را برای «توافق قابل قبول» و نه «نصف و نیمه» با ایران یادآوری کرد: قطع کامل غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران، بیرون بردن تمامی اورانیومی که ایران تاکنون غنی کرده است، برچیدن تاسیسات فردو و توقف ساخت رآکتور پلوتونیوم (آب سنگین اراک).

یووال اشتاینیتز در روزهای گذشته سلسله سفرهایی به بریتانیا، کانادا و آمریکا داشته و در دیدار با مقامات ارشد این کشورها خواهان تشدید فشار اقتصادی و سیاسی بر جمهوری اسلامی ایران شده است.

اشتاینیتز با وزیر خارجه بریتانیا، نخست وزیر و وزیر خارجه کانادا و نیز با مقاماتی ارشد از کنگره آمریکا دیدار کرده است.

این در حالی است که ملاقات روز چهارشنبه در رم میان بنیامین نتانیاهو و جان کری، که یکی از طولانی‌ترین ملاقات‌های سیاسی در سال‌های گذشته بوده است، عمدتاً به مسائل مربوط به ایران و آینده مذاکرات هسته‌ای میان کشورهای ۱+۵ با ایران اختصاص یافته بود.

همزمان شمار دیگری از مقامات اسرائیلی روز پنج‌شنبه با حضور در کنفرانس روزنامه جروزالم پست در هرتصلیا، در مورد مذاکرات هسته‌ای میان گروه کشورهای ۱+۵ با ایران اظهار نظر کردند.

شیمون پرز، رئیس جمهوری اسرائیل، در این همایش گفت: «توجه همگان به برنامه اتمی ایران است، اما مشکل بزرگ‌تر نظام ایران است.»

آقای پرز گفت که مردم ایران زیر فشار سنگینی هستند؛ نباید توان ایرانیان را دست‌کم گرفت و لذا «وقوع بهار ایرانی» امکان‌پذیر است.

در همین حال وب‌سایت روزنامه معاریو نیز روز جمعه، سوم آبان، نوشته است که پس از تماس‌های سیاسی هفته‌های اخیر میان ایران و آمریکا و نیز درپی گفت‌وگوهای هسته‌ای روزهای گذشته میان کشورهای ۱+۵ با ایران، سران اسرائیل و عربستان سعودی به باراک اوباما گفته‌اند که با کوتاه آمدن آمریکا در برابر ایران به‌شدت مخالفند.

نخست وزیر اسرائیل و سایر مقامات ارشد این کشور در روزهای گذشته پی در پی از آمریکا و جامعه جهانی خواسته‌اند که اهرم تحریم‌ها علیه ایران را سنگین‌تر کنند و به‌ویژه در مرحله کنونی که ایران به پای میزمذاکرات آمده و «جدیت» نشان می‌دهد، تحریم‌ها کاهش نیابد.

دور بعدی مذاکرات ایران و قدرت‌ها برای روزهای شانزدهم و هفدهم آبان در ژنو تعیین شده و پیش از آن نیز گفت‌وگوهای جدیدی میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای روزهای ششم و هفتم آبان در نظر گرفته شده است.

[رادیو فردا]

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: