UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

تظاهرات بیش از هزار نفر در اعتراض به پروژه خط لوله «دروازه شمالی» در ونکوور

تظاهرات بیش از هزار نفر در اعتراض به پروژه خط لوله «دروازه شمالی» در ونکوور

شهرگان: روز دوشنبه این هفته بیش از هزار نفر در میان بارش برف در دان تاون ونکوور اجتماع کردند تا مخالفت خود را با خط لوله پیشنهادی دروازه شمالی‌ به پانل قانونی بازبینی نشان دهند.

مخالفین پروژه از جنبش سراسری «بی‌ تحرکی دیگر بس» نیرو گرفته بودند که بومیان (ملت هیسلا) را از جاهائی به دوری ساحل شمالی، نزدیک بندر نفتی‌ پیشنهادی کیتیمات بی‌ سی، به ونکوور کشانده بود تا در آغاز روند شنیدن نظرات مردم صدایشان شنیده شود.

تظاهر کنندگان پیش از راهپیمایی به سوی‌‌ جایگاه شنیدن نظرات مردم در میدان پیروزی اجتماع کردند. به هنگام رسیدن به جایگاه پانل، پلیس از ورود تظاهر کنندگان به ساختمان جلوگیری کرد. آنان پیش از ادامه حرکت خود در خارج از مرکز شریتون وال به سر دادن شعار «خط لوله نمی‌‌خواهیم» پرداختند.

اد‌ی گاردنر طی‌ سخنانی به تظاهر کنندگان گفت: «دولت هارپر یکی‌ از بدترین استراتژی‌های تولید سوخت کربنی را در دنیا دارد. این دولت برای پیشبرد این استراتژی قوانینی‌ را وضع کرده و این قوانین را بی‌رحمانه علیه محیط زیست به کار می‌‌بندد. آقای هارپر برای گسترش ماسه نفت‌ها سخت خیز برداشته است.»

کریس ترندل ۷۷ ساله و یکی‌ از دوستانش برای شرکت در تظاهرات از نورث ونکوور به دان تاون آمده بودند. «آمدم چرا که می‌‌خواهم به چشمان نوه‌‌هایم نگاه کنم و بگویم درست است که این پروژه، احتمالاً، پیش رفت اما من برای متوقف کردن آن کوشیدم.»

تظاهر کنندگان به گسترش خط لوله کوهستانی موجود شرکت کیندر مرگان نیز اعتراض داشتند.

Protost Against Oil Pipeline اعتراض به پروژه خط لوله نفت آلبرتا

[zooeffect AkHAPFrQzsO1]

پانل بازبینی مشترک، که به بازبینی پروژه خط لوله دروازه شمالی‌ می‌‌پردازد، قرار است در هفته‌های آینده هشت جلسه برای شنیدن نظرات شهروندان ونکوور برگزار کند.

جلسه‌های شنیدن نظرات شهروندان پیش از این در ویکتوریا برگزار شده، و یک جلسه نیز قرار است در اواخر این ماه در کلونا برگزار شود.

بنا به اعلامیه‌ای در وب سایت پانل، این  پانل دسترسی‌ به جلسه را برای عموم ممنوع کرده تا بتواند بدون وقفه و مزاحمت به شنیدن نظرات کسانی که از پیش ثبت نام کرده‌اند بپردازد.

اما جاشوا پاترسون، مدیر عامل جامعه آزادی‌های معدنی بی‌ سی، که سومین سخنران در مقابل پانل خواهد بود، می‌‌گوید مانع شدن از شرکت عموم در پانل به صورت بالقوه تخلف از اصل آزادی شرکت در دادگاه به حساب می‌‌آید. «آزادی شرکت در دادگاه در قانون اساسی‌ ما تقدیس شده است. قانون اساسی‌ می‌‌گوید دادگاه‌ها و تریبونال‌هایی‌ مانند این تریبونال هیات ملی‌ انرژی باید به روی عموم گشوده باشد. منظور قانون این نیست که عموم مردم صرفاً از نتیجه آن اطلاع داشته باشند. آنان در عمل باید بتوانند در جلسه حضور یابند.»

در حدود ۳۳۰ نفر برای ایراد سخنان خود در این جلسه، که به عنوان بخشی از جلسات شنیدن نظر شهروندان به وسیله وزیر محیط زیست دولت فدرال و هیات ملی‌ انرژی برگزار می‌‌شود، از ماه‌ها پیش ثبت نام کرده‌اند.

یکی‌ از این افراد آندرو براون، متخصص برنامه ریزی شهری، بود که در سخنان خود در مقابل پانل اظهار داشت پتانسیل تخریب برگشت ناپذیر ماهیان و ماهی‌ گیری را نباید اغراق به حساب آورد.

روز سه‌شنبه ان جی‌ اوها و فعالان بومیان نیز دست به کار شده و پیکره یک نهنگ را در نبش خیابان بورارد و نلسون نصب کردند این پیکره در طول شب روشن شده و شعار‌های اهالی بریتیش کلمبیا را در مخالفت با خط لوله به نمایش می‌‌گذارد.

اما روز چهارشنبه پنج نفر از فعالان بی‌ سی‌، از جمله دختر جوانی‌ که به او نام مستعار «بچه سرکش» داده شده با تمهیداتی وارد جلسه پانل شده و در حالی‌ که تی‌شرت‌هایی‌ با شعار «خط لوله را متوقف کنید» پوشیده بودند با دمیدن در سوت‌هایشان، پیش از آنکه به وسیله پلیس دستگیر و از محل خارج شوند، اعتراض خود را به نمایش گذاشتند. آن‌ها نوار زرد رنگی‌ را با خود حمل می‌‌کردند که محل پانل را به صورت سمبلیک «صحنه جنایت علیه آب و هوا» معرفی‌ می‌‌کرد.

Sources: CBC, Globe and Mail, Metro news

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: