UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

خروج آمریکا از عراق، اما فقط تا مرز کویت!

خروج آمریکا از عراق، اما فقط تا مرز کویت!

شهرگان: سه شنبهٔ این هفته، کمیتهٔ روابط خارجی سنای آمریکا اعلام کرد که حتی پس از خروج برنامه‌ریزی شدهٔ نیروهای نظامی آمریکا از عراق، ادامهٔ حضور ۱۳٫۵۰۰ نیروی نظامی در کویت جزو برنامهٔ دولت آمریکاست. این کمیته ضمن ارزیابی روابط آمریکا با شش کشور عضو «شورای همکاری خلیج»- یعنی عربستان سعودی، کویت، بحرین، قطر، عمان و امارات متحد عربی- اعلام کرد که «ثبات خلیج فارس، که در بر دارندهٔ بیش از نیمی از ذخایر نفت و یک سوم ذخایر گاز طبیعی جهان است، برای اقتصاد جهان امری حیاتی است. اما در حال حاضر این منطقه با چالش‌های سیاسی و امنیتی فراوانی روبروست؛ از برنامهٔ هسته‌یی ایران گرفته تا تروریسم و بحران سیاسی در بحرین.»

گفتنی است که در حال حاضر در حدود ۱۵٫۰۰۰ نیروی نظامی آمریکایی در کویت مستقرند که وظیفهٔ پشتیبانی لجیستیکی از نیروهای مستقر در عراق به عهدهٔ آنهاست. چندین عضو سنای آمریکا فشار زیادی آورده بودند که بخشی از نیروهای نظامی آمریکا در عراق باقی بمانند، اما به توافق نرسیدن در مورد اینکه آیا نیروهای نظامی آمریکا باید از مصونیت قانونی برخوردار باشند یا نه، این طرح را متوقف کرد. با شکست این طرح، اینک مقام‌های آمریکایی از استقرار یک نیروی نظامی پرقدرت درست در آن سوی مرز عراق، یعنی در کشور کویت، صحبت می‌کنند. لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که او پیش‌بینی می‌کند پس از خروج نیروهای آمریکایی از عراق، در حدود ۴۰٫۰۰۰ نیروهای نظامی همچنان در خاورمیانه باقی باشد.

یکی دیگر از موضوع‌های مورد بحث کمیتهٔ روابط خارجی سنای آمریکا این بود که دولت آمریکا چگونه می‌تواند با استفاده از کمک‌های مالی، تغییراتی را در خاورمیانه به پیش ببرد! یکی از نکات نگرانی‌آور در گزارش این کمیته این است که آمریکا «نباید در فسخ تضمین‌های امنیتی یا قطع کمک در ارتباط با نقض حقوق بشر شتاب کند، بلکه پیش از اقدام به قطع این کمک‌ها، باید منافع هر مورد را به‌دقت بسنجد.»

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: