UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

دستگیری و اخراج یک جاسوس ایران در نروژ

دستگیری و اخراج یک جاسوس ایران در نروژ

برگردان: عباس شکری

شهرگان: پلیس امنیت نروژ یکی از جاسوسان سازمان اطلاعات و امنیت ایران را بی‌آنکه خود او خبر داشته باشد، ردیابی کرده است. او در آوریل سال ۲۰۱۶ وارد فرودگاه اسلو می‌شود. پلیس امنیت نروژ تا روزی که او وارد حیاط خانه یک نروژی شد، پیگیر او بوده است.

موضوع جاسوس‌های ایران را پلیس امنیت نروژ می‌شناسد و به‌شدت هم نگران آن است. امروز: “یکشنبه ۱۳ ژانویه (۲۲ دی‌ماه ۹۸) ۲۰۲۰ شبکه خبری TV 2  افشا کرد که پلیس امنیت نروژ یک جاسوس ایرانی را در حیاط خانه یک خانواده نروژی متوقف کرده است. او از افراد کلیدی یکی از نهادهای نروژی هوادار اسرائیل است.

به گزارش TV 2، چهار سال پیش پلیس امنیت نروژ با این خانواده تلفنی تماس داشته است. مرد خانواده در گفتگو با «قذافی زمان» به خبرنگار TV 2 می‌گوید: “پلیس با من تماس گرفت و گفت که باید بی‌درنگ با شما صحبت کنیم. ما به خانه شما خواهیم آمد. بعداز چند ماه شنیدم که ایران به دنبال من بوده است.” به خاطر مسایل امنیتی، نام و تصویر این مرد، ناشناس باقی می‌ماند. مرد ناشناس می‌گوید: “موضوع این است که یک نروژی چه می‌تواند بگوید که تهدیدآمیز باشد. این همان تجربه‌ی تلخی است که من تجربه کردم. آن‌هم از طرف یکی از مخوف‌ترین و خطرناک‌ترین سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی جهان.

عملیات مخفی

این جاسوس ایرانی متعلق به سازمان اطلاعات سپاه قدس که یکی از نیروهای زیرمجموعه سپاه پاسداران ایران است، بوده و عملیات مخفیانه انجام می‌داده‌است. فرمانده سپاه قدس قاسم سلیمانی بود که اخیرا در یک عملیات نظامی توسط آمریکا کشته شد.

به گزارش TV 2  مرد ناشناس گفته که پلیس امنیت نروژ تمام کارهای جاسوس ایرانی را تحت کنترل کامل داشته تا سرانجام در حیاط خانه همین مرد ماموران اکتشاف پلیس امنیت وارد عمل شده و او را دستگیر می‌کنند.

دلیل و انگیزه این جاسوس را می‌دانید؟

در بهترین حالت می‌توان گمانه‌زنی کرد که به دنبال جمع‌کردن اطلاعات بوده است. شاید می‌خواسته صدای نروژ را خاموش کند. در بدترین حالت هم شاید آغاز عملیات تروریستی برای خاموش کردن صدای اسرائیل بوده است.

فقط به همسرم گفته‌ام

بعداز این رویداد، شرایط زندگی این مرد به کلی تغییر کرده است.

او به تلویزیون TV 2 می‌گوید: حتا فکر کردن به آن‌هم آزاردهنده است. به‌ویژه که بدانی این نهاد، عملیات مرگ آمیز بسیاری نه‌تنها در ایران که در خارج از مرزهایش هم داشته است. رژیم ایران حتا مردم خودش را می‌کُشد. صدها نفر در هفته‌های گذشته کشته‌شده‌اند.

چهار سال از ورود او می‌گذرد. چند نفر در مورد او با خبر هستند؟

فقط به همسرم گفته‌ام. زندگی من واژگون شد و مدام از خانه و خانواده‌ام مراقبت می‌کردم. زندگی زمانی جهنم می‌شود که تحت فشار باشی، اما در مورد آن حتا نتوانی با نزدیک‌ترین دوستان حرف بزنی. حتا در نهادی که من دارم، این موضوع ناگفته مانده است. 

تایید پلیس امنیت

پلیس امنیت نروژ ماجرای پدر خانواده که نروژی هم هست را تایید کرده است. جاسوس هم بی‌درنگ پس از شناسایی شدن، نروژ را ترک کرده است.

“تروند هوگباکن Trond Hugubakken ” مدیر روابط عمومی پلیس امنیت نروژ به TV 2 می‌گوید: «آنچه این مرد حکایت می‌کند، حقیقت دارد.» پلیس امنیت با این خانواده گفتمانی داشته تا امنیت آن‌ها تأمین شود. برای جلوگیری از اجرای تهدیدهای جاسوس ایرانی، از همان نخست عملیات ویژه‌ای شروع شد. بیش از این هم در این مورد اطلاعات نمی‌دهم.

در آخرین بخش این گزارش خبری که تیتر اول اخبار این شبکه تلویزیونی بود، مرد خانواده ضمن تشکر از پلیس امنیت گفت: “به باورم پلیس کارکرد خوبی داشته است و از آن‌ها به خاطر مراقبت از من و خانواده‌ام و توقف جاسوس ایرانی در حیاط خانه‌ام سپاسگزارم. جای امیدواری و سپاس دارد که بدانی آن‌ها مراقب هستند.

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

خانه | >> واپسین نوشته‌ها

عباس شکری روزنامه نگار، نویسنده، مترجم آزاد پژوهشگر خبرگزاری نروژ و موسس نشر آفتاب در نروژ است. او دارای دکترا در رشته‌ی «ارتباطات و روزنامه نگاری» است که اینک همکاری خود را با سایت شهرگان آغاز کرده‌ و آثار او همچنین در نسخه چاپی شهرگان نیز منتشر می‌شود.

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: