UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

دفاع دوباره اوباما از دیپلماسی‌ اتمی خود در قبال ایران

دفاع دوباره اوباما از دیپلماسی‌ اتمی خود در قبال ایران

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز پنج‌شنبه، ۱۴ آذرماه، بار دیگر در برابر جمعی از دیپلمات‌های اسرائیلی و اعضای بلندپایه جامعه یهودیان آمریکا در کاخ سفید به دفاع از خط مشی دیپلماتیک دولت‌ خود در برابر ایران پرداخت.

سخنرانی آقای اوباما در جریان مراسم حنوکا (عید اخلاص) یهودیان انجام شد که کاخ سفید تدارک دیده بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، باراک اوباما در این سخنرانی گفت که راستی‌آزمایی اهداف و نیت‌های ایران برای ایالات متحده مهم بوده و وعده داد که تا رسیدن به توافقی جامع که مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شود، کار روی این پرونده را متوقف نخواهد کرد.

او گفت: «برای نخستین بار در طول ده سال اخیر، توانستیم در پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران وقفه ایجاد کنیم.»

اوباما در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به تحریم‌ها گفت: «بخش‌های کلیدی برنامه هسته‌ای ایران متوقف خواهد شد و این در حالی است که هنوز سخت‌ترین تحریم‌های ما به قوت خود باقی‌ است.»

رئیس جمهور آمریکا در این سخنرانی ضمن «خوب و مناسب» توصیف کردن توافق ژنو برای اسرائیل قول داد که طی ماه‌های آینده برای حصول توافقی نهایی با ایران تلاش کند، تواقفی که به گفته‌ او «برای همیشه تهدید سلاح‌های هسته‌ای ایران» را از بین خواهد برد.

آقای اوباما همچنین بار دیگر تاکید کرد که «تعهدش در قبال حفظ امنیت اسرائیل محکم و خدشه‌ناپذیر» است.

سخنان رئیس جمهور ایالات متحده در حالی است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌ وزیر اسرائیل، به شدت توافق موقت هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی که ماه گذشته میلادی در ژنو امضا شد را مورد انتقاد قرار داده است.

منتقدان باراک اوباما در کنگره آمریکا نیز تاکتیک‌ها و روش‌های اوباما در انجام این مذاکرات را زیر سوال برده‌ و تهدید کرده‌اند که تحریم‌های بیشتری علیه ایران وضع خواهند کرد، تحریم‌هایی که به زعم کاخ سفید نتیجه مذاکرات را در هاله‌ای از ابهام قرار خواهد داد.

این نخستین بار نیست که آقای اوباما به دفاع از دیپلماسی خود در قبال پرونده اتمی جمهوری اسلامی پرداخته است.

او روز چهارم آذرماه نیز در جمع گروهی از شهروندان سان‌فرانسیسکو ضمن حمایت از توافق اتمی با تهران، این توافق‌نامه را «نتیجه‌ای اساسی» نامید که «پس از یک دهه» در رابطه با ایران حاصل شده است.

به موجب توافق موقت ایران و قدرت‌های جهانی، برخی از قسمت‌های برنامه هسته‌ای ایران متوقف شده و در ازای آن آسان‌گیری‌های اندکی در تحریم‌های فلج‌کننده علیه ایران اعمال خواهد شد.
[رادیو فردا]

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: