UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

فرمانده پلیس: مرتضوی اصرار کرد معترضان انتخاباتی میان اوباش نگهداری شوند

فرمانده پلیس: مرتضوی اصرار کرد معترضان انتخاباتی میان اوباش نگهداری شوند

آقای احمدی مقدم گفته که بازداشتگاه کهریزک “مکان خطرناکی بوده” و در هر بند آن که ظرفیت ۵۰ تن را داشته، ۱۷۰ نفر را جا داده بودند

esmail_ahmadi_moghadam

اسماعیل احمدی مقدم فرمانده پلیس ایران گفت که سعید مرتضوی دادستان سابق تهران با اصرار می گفته که دستگیر شدگان حوادث بعد از انتخابات “چاقو، قمه و زنجیر داشته‌اند” و باید در بازداشتگاه کهریزک و میان “اراذل و اوباش” نگهداری شوند.

سرتیپ احمدی مقدم دوشنبه ۲۷ آبان (۱۸ نوامبر) در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا گفت با وجود تاکید پلیس بر اینکه بازداشتگاه کهریزک “مکان خطرناکی است”، دستگیر شدگان با اصرار آقای مرتضوی به این بازداشتگاه فرستاده شده بودند.

در پی انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸، شماری از معترضان به نتایج انتخابات به بازداشتگاه کهریزک منتقل شدند و دست کم ۳ نفر از آنها در داخل بازداشتگاه کشته شدند. یکی دیگر از بازداشت شدگان نیز، مدتی کوتاه پس از آزادی از کهریزک بر اثر جراحات دوران بازداشت از دنیا رفت.

در پی وقایع کهریزک، سعید مرتضوی دادستان وقت تهران و دو قاضی دیگر به اتهام صدور دستور انتقال متهمان به این بازداشتگاه تحت پیگرد قرار گرفتند و آقای مرتضوی، در دادگاه بدوی به ۵ سال انفصال از خدمات دولتی و پرداخت ۲۰۰ هزار تومان جریمه نقدی محکوم شد.

آقای احمدی مقدم در بخشی دیگر از مصاحبه خود با ایسنا، با ذکر اینکه در بازداشتگاه کهریزک “در هر بند که ظرفیت ۵۰ تن را داشت، ۱۷۰ تن را جا دادند”، افزود: “در گرمای تابستان کهریزک آن هم در یک مکانی که استاندارد نیست، اگر کاری هم صورت نگیرد، این تراکم آدم در این محل کم امکانات دارای مساله است.”

وی در توضیح نامناسب بودن شرایط بازداشتگاه کهریزک تاکید کرد که اساسا “قرار نبود بازداشتگاه کهریزک جای خیلی راحتی برای اراذل و اوباش باشد، چرا که آدم‌های شرور و خطرناک آنجا می‌فرستادیم”.

مرگ ستار بهشتی

 در اظهار نظری دیگر راجع به نحوه برخورد با معترضان به حکومت در بازداشتگاه ها، فرمانده پلیس ایران با اشاره به پرونده ستار بهشتی گفت که در رفتار با او، “حد” نگه داشته نشده است.

ستار بهشتی، کارگر ۳۲ ساله ای بود که در آبان ماه سال گذشته، به خاطر مطالبی که در وبلاگش می نوشت توسط پلیس فتا (پلیس پیگیری جرایم سایبری) دستگیر شد و بر اثر مورد ضرب و شتم شدید جان داد.

آقای احمدی مقدم با تایید اینکه دستگیری این وبلاگ نویس “خشن و تند بوده” اظهار داشت: “در حضور مادرش این پسر را که با مادرش تنها زندگی می‌کرد و منزوی بود و جرم چندان با اهمیتی نیز انجام نداده بود، دستبند زده و روی زمین کشانده بودند.”

وی با اشاره به وجود علایم کبودی‌ بر روی بدن آقای بهشتی “به دلیل دستبند و رفتار خشن” گفت دستگیری وی به این خاطر بوده که “در وبلاگش توهین، فحاشی و فراخوانی زده بود که شش تن هم آن مطلب را نخوانده بودند.”

ماجرای عاشورای ۸۸

اسماعیل احمدی مقدم در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در مورد زیر گرفته شدن یکی از تظاهرکنندگان در جریان اعتراضات روز عاشورای ۱۳۸۸، تایید کرد که این اقدام، توسط یک ماشین پلیس انجام گرفته و منجر به مرگ یک شهروند شده است.

وی گفت که چون فرد کشته شده بعد از این واقعه “صورت سالم نداشته”، به عنوان “جسد مجهول‌الهویه” با آن برخورد شده و تعیین هویت او مدت ها به طول کشیده است.

 سرتیپ احمدی مقدم اظهار داشت مورد مشابهی که در روز عاشورا پیش آمده، این بوده که “یک پاترول به سمت مردم آمده و چند نفری را زیر گرفته و فرار کرده”.

این فرمانده پلیس افزود: “در این حادثه هیچ‌کس کشته نشده و چند روز بعد نیز خودرو را به صورت بلاصاحب در خیابان پیدا کردیم. اما از روی مشخصات خودرو، صاحب ماشین را پیدا کردیم.”

اسماعیل احمدی مقدم گفت که این مالک، خود در تظاهرات شرکت کرده ولی “آدم‌های تندرو” وی را از ماشین پیاده کرده و کتک زده اند و سپس، همین افراد “برای فرار به داخل جمعیت رفته و چند نفری را زیر می‌گیرند.”

در پی تظاهرات روز عاشورای سال ۱۳۸۸، تصاویری بر روی یوتیوب منتشر شد که حکایت از زیر گرفته شدن برخی معترضان توسط اتومبیل داشت. تاکنون عاملان این اقدام، معرفی و مجازات نشده اند.

آقای احمدی مقدم، در ادامه اظهارات خود راجع به روز عاشورا، به کشته شدن علی موسوی خواهرزاده میرحسین موسوی کاندیدای معترض به نتایج انتخابات ۱۳۸۸ نیز اشاره کرد و گفت که وی بر اثر اصابت گلوله به کتفش جان باخته است.

‘لباس شخصی ها’

رئیس پلیس ایران در بخشی دیگر از مصاحبه خود، با اشاره به ورود عده ای از نیروهای “لباس شخصی” به صحنه درگیری های خیابانی، آنها را کسانی توصیف کرد که “احساس تکلیف کرده اند”.

وی اظهار داشته که این افراد “در حالی که احساس می‌کنند که حکومت در حال مسامحه است، با این تصور که حکومت نیاز به کمک دارد، به صحنه آمده و البته کار را خراب می‌کنند”.

اسماعیل احمدی مقدم افزود که “نباید اجازه تشکیل و سازمان‌دهی این گروه‌ها داده شود چرا که گاهی حضور این افراد در صحنه‌ها خشن است.”

 اصلاح طلبان ایران، نیروهای لباس شخص مهاجم به تجمعات اعتراضی را اعضای بسیج دانسته و خودسر بودن آنها را منتفی می دانند.

آقای احمدی مقدم در اشاره ای جداگانه به حضور نیروهای “خودسر”، به نقل خاطره ای از دهه ۱۳۷۰ پرداخته و گفته در آن زمان، “گروه‌های خودجوشی بودند که برای حذف اراذل و اوباش شکل گرفتند”.

وی ادامه داده است که این افراد، “معتقد بودند دستگاه قضایی کار خاصی نکرده و اراذل را یک جا می‌بردند و سر به نیستشان می‌کردند.”

این مقام پلیس ایران، توضیح بیشتری راجع به ماهیت این “نیروهای خودجوش” و سرانجام اقدامات آنها نکرده است.

[بی‌بی‌سی]

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: