UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

مطالبه‌ی دانشجویان در روز دانشجو؛ رفع حصر و آزادی زندانیان سیاسی

مطالبه‌ی دانشجویان در روز دانشجو؛ رفع حصر و آزادی زندانیان سیاسی

بنا به گزارش حاشیه در مراسم بزرگداشت روز دانشجو در تالار فردوس دانشکده ادبیات دانشگاه تهران مطرح شد:
مطالبه ی دانشجویان و مردم رفع حصر و آزادی زندانیان سیاسی است

مراسم روز دانشجو در ۱۶ آذر سال ۹۲ در تالار فردوسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران با شعارهایی مبنی بر خواست رفع حصر از آقایان موسوی، کروبی و خانم رهنورد و آزادی تمامی دانشجویان و زندانیان سیاسی برگزار شد.
این مراسم که به دعوت انجمن اسلامی دانشگاه تهران و علوم پزشکی از ساعت ۲ بعداز ظهر آغاز شد، از همان ابتدا با شعارهای دانشجویان همراه بود. در ابتدای مراسم سرود ای ایران، یاردبستانی، ایران ای سرای امید و سر اومد زمستون در سالن پخش می‌شد که دانشجویانی که بعضا دستبندها و شال‌های سبز با خود داشتند، به همخوانی این سرودها پرداختند. در دست برخی از حضار عکس‌هایی از آیت‌الله خمینی و خاتمی و بعضاً دکتر مصدق و البته میرحسین موسوی به چشم می‌خورد. شعار یاحسین میرحسین هم بارها سر داده شد.

در میان جمعیت پلاکاردهایی که روی آن‌ها شعارهایی نوشته شد بود، به چشم می‌خورد از جمله:
درودر بر خاتمی سلام بر موسوی 
کروبی و موسوی و رهنور آزاد باید گردند
زندانی سیاسی آزاد باید گردد
دانشجوی زندانی آزاد باید گردد
یاشار دارالشفا آزاد باید گردد
مجید توکلی شرف جنبش دانشجویی آزاد باید گردد
امید رساترین اعتراض ماست
یه روز خوب می‌آد
همه چیز عالیه  – جای رفقامون خالیه
صمد خطیبی را آزاد کنید
بسیجی واقعی همت بود باکری
رئیس جمهور امید ما هنوز در حصر است
ای اهل حرم میرعلمدار نیام
ماندلاهای جوان ما: عماد بهاور، عبدالله مومنی، حسن اسدی ، یاشار دارالشفا 
دانشجو می میرد ذلت نمی پذیرد
ننگ ما ننگ ما، صدا و سیمای ما
مراسم بعد از قرائت قرآن و سرود ملی با سخنان مجری برنامه آغاز شد. مجری برنامه در سخنانی یک روند تاریخی از جنبش اعتراضی مردم ایران را بیان کرد که هر زمان به نام های مشخصی می رسید با تشویق شدید حضار مواجه می‌شد.

رهبر باید بره
وی در بین سخنان خود از میرزا کوچک خان، ستار خان و باقر خان، شهدای جنبش مشروطه، دکتر مصدق، علی شریعتی، مطهری و بهشتی نام برد. در بخشی از سخنان مجری به وضعیت امنیتی دانشگاه و عملکرد فرهاد رهبر انتقاد کرد که این سخنان با شعار ” رهبر باید بره ، رهبر باید بره” دانشجوان همراه شد. در بخش دیگری از برنامه مجری ضمن اشاره به مخالفت شهید بهشتی با شکنجه گفت که اگر شهید بهشتی می ماند لکه ننگ کهریزک و اوین بر پیشانی انقال بنقش نمی بست. در این زمان حضار یک صدا شعار ” زندانی سیاسی آزاد باید گردد” را سر دادند. مجری در ادامه یاد و خاطره ندا آقا سلطان، سهراب اعرابی، محمد روح الامینی و دیگر شهدای جنبش سبز را گرامی داشت که حضار به احترام شهدا از جای برخاسته و شروع به تشویق کردند.

آقای موسوی مخالفان شما توانایی اداره یک نانوایی هم ندارند
در بخش دیگری از برنامه مجری برنامه ضمن خواندن جملاتی از امام خمینی مبنی بر این که : آقای موسوی! مخالفان شما توانایی اداره یک نانوایی هم ندارند” گفت که امام پشت تمام نخست وزیران خود بوده است . در این زمان شعار نخست وزیر امام آزاد باید گردد، کروبی و موسوی آزاد باید گردند، در سالن طنین انداز شد. پلاکارد هایی هم منقوش به تصویر امام با جمله معروف ایشان در تایدد میر حسین موسوی در دست حضار دیده می شد. در ادامه مجری نام زندانیان سیاسی همچون محسن میردامادی، مصطفی تاج زاده، بهزاد نبوی را برد. که با تشویق حضار مواجه شد. همچنین از دانشجویان زندانی همچون عبدالله مومنی، مجید توکلی، یاشار دارلشفا و دیگر دانشجویان زندانی نام برد که با تشویق حضار روبرد گردید.

شکوری راد: روحانی تلفیق خاتمی و هاشمی است
در ادامه مراسم شکوری راد نماینده مجلس ششم و عضو جبهه مشارکت ایران اسلامی و از اعضای ادوار انجمن اسلامی دانشگاه تهران به پشت تریبون رفت. وی در سخنانی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره نلسون ماندلا رفتار و کردار وی را اسلامی تراز بسیاری از مدعیان اسلام داخلی دانست. وی در بخشی از سخنانش گفت: ” ماندلا با این که مسلمان نبود، اما مسلمان تر از برخی خطبای جمعه ما است که در تریبون نماز جمعه دستوراعدام می دهند” وی در ادامه با اشاره به حصر و زندانی ها گفت کسی در حصر است که اعلام کرده است خط قرمز اش حق مردم است و از آن نمی گذرد. وی در نزد مردم هر روز عزیز تر می شود. در این هنگام حضار شعار یا حسین میر حسین سر دادند.
شکوری راد در ادامه سخنانش ضمن اشاره به انتخابات ۲۴ خرداد گفت: ابتدا نگذاشتند خاتمی بیاید، بعد نگذاشتند هاشمی بیاید. اما مردم به روحانی که یک هاشمی و خاتمی تلفیق شده است را می دادند. وی در انتهای سخنانش گفت که دانشجویان نماد کلیت جامعه هستند و این صدای کل جامع است که خواهان پایان یافتن حصرها و زندان هاست.

تشویق بی امان نخست وزیر امام
در ادامه برنامه کلیپی از سوی انجمن اسلامی دانشجویان پخش شد که در بخشی از آن تصاویری از میر حسین موسوی در زمان نخست وزیر دوران امام پخش می‌شد که هر لحظه که عکس میر حسین می آمد تشویق حضار شدید تر می شد و شعار یا حسین و میر حسین در سالن بلند تر داده می شد. در ادامه این کلیپ تصاویری از تخریب کوی دانشگاه در ۱۸ تیر ماه پخش شد که با شعار “مرگ بر دیکتاتور” دانشجویان همراه شد. همچنین برخی صحنه‌ها عکس احمدی‌ نژاد پخش شد که دانشجویان وی را هو کردند. در ادامه این کلیپ سخنرانی محمد خاتمی و میر حسین موسوی در ۱۶ آذرهای گذشته پخش شد که با استقبال شدید حضار مواجه گردید. در انتها نیز سخنان روحانی در تبلیغات انتخابایت پخش شد که قول رفع حصر و زندان ها را داد که در این لحظه دانشجویان شعار “روحانی یادت باشه موسوی باید باشه” سر دادند.

محمد رضا خاتمی: جلوی غارتگران باید ایستاد
محمد رضا خاتمی دیگر سخنران این برنامه بود که ضمن درود فرستادن بر شهدای جنبش دانشجویی و شهدای جنبش سبز سخنان خود را آغاز کرد. وی در بخشی از سخنانش ضمن اشاره به زندان‌ها و حصرها گفت ما می بخشیم اما این به آن معنا نیست که از خواست و مطالبه به حق خود که آزادی تمامی زندانیان سیاسی و رفع حصر از بزرگان جنبش است بگذریم.
خاتمی در بخش دیگری از سخنانش ضمن اشاره به وضعیت نا به سامان ۸ سال دولت گذشته گفت که: در ۸ سال گذشته علاوه بر سرکوب و دروغ غارت بزرگی هم صورت گرفته و یک ویرانه به دولت فعلی تحویل داده شده است. باید دست در دست هم این ویرانه را آباد کنیم. وی در بخشی دیگری از سخنانش ضمن برشمردن خصوصیات ماندلا و گاندی گفت: چرا راه دور برویم در همین ایران خودمان مادر سهراب اعرابی هم اعلام کرده است که اگر زندانیان سیاسی آزاد شوند از خون پسرش می گذرد این یعنی بخششش.” در این جا دانشجویان به یاد شهدای جنبش سبز از جمله سهراب اعرابی ایستادند و شروع به دست زدند، کردند.

ریاست دانشگاه استعفا استعفا
در بخش دیگری از برنامه مجری برنامه یاد و خاطره آیت‌الله منتظری را گرامی داشت که برای چند دقیقه فضای سالن سر تا سر تشویق آیت الله منتظری شد. و شعار روحانی واقعی منتظری – صانعی در سالن طنین انداز شد. مجری برنامه در ادامه از مراجع سبزی همچون صانعی، بیات زنجانی و دستغیب شیرازی تشکر کرد. در این مراسم شعارهای همچون: ننگ ما ننگ ما، صدا و سیمای ما نیز گفته شد. در ادامه مجری برنامه ضمن اعلام این که مادران صلح و مادران شهدای جنبش سبز می خواستند وارد دانشگاه شوند که با ممانعت حراست دانشگاه تهران به دستور مستقیم ریاست امنیتی این دانشگاه فرهاد رهبر مواجه شدند. از فضای امنیتی که فرهاد رهبر در دانشگاه ایجاد کرده بود، انتقاد کرد و دانشجویان شعار: “ریاست دانشگاه استعفا استعفا ” سر دادند.

اجرای بی تنازل قانون اساسی
در انتهای برنامه بعد از خواندن بیانیه انجمن اسلامی پیام تصویری محمد خاتمی پخش شد که در آن خواستار اجرای بی تنازل قانون اساسی و بازگشت فضای آرام به دانشگاه ها و جامعه شده بود. خاتمی در این پیام تصویری ضمن گرامیداشت یاد شهدای جنبش دانشجویی خواستار آزادی تمامی زندانیاین سیاسی و رفع حصر از بزرگان جنبش شد. در انتهای برنامه نیز دانشجویان با سردادن شعارهای یاحسین میر حسین و زندانی سیاسی آزاد باید گردد، سالن را ترک کردند. البته قابل ذکر است که حراست دانشگاه تهران به دستور مستقیم فرهاد رهبر تلاش داشت فضای امنیتی و رعب و وحشت در محیط دانشکده ادبیات ایجاد کند که دانشجویان با آرامش و متانت این اجازه را به این ماموران فرهاد رهبر ندادند.
فواد شمس/ خبرنگار هفته نامه حاشیه

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: