UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

نسرین ستوده: جهانیان چشم و گوش ایرانیان حق‌طلب باشند

نسرین ستوده: جهانیان چشم و گوش ایرانیان حق‌طلب باشند

 

نخستین “جایزه روبرت بادینتر” از سوی هشتمین کنگره جهانی علیه مجازات اعدام در برلین به نسرین ستوده، وکیل مدافع حقوق بشر در ایران تعلق گرفت. ستوده در پیامی به این کنگره خواستار حمایت جهانی از ایرانیان حق‌طلب شد.

 

در هشتمین کنگره جهانی علیه مجازات اعدام که از ۱۵ نوامبر به مدت سه روز در برلین برگزار شد، جایزه “روبرت بدینتر” به نسرین ستوده، حقوق‌دان و وکیل‌مدافع زندانیان سیاسی و فعال حقوق بشر در ایران اعطا کرد.

در کنگره جهانی علیه مجازات اعدام که با حمایت قاطع دولت آلمان در برلین برگزار شد ۱۵۰۰ نماینده از ۱۲۸ کشور حضور داشتند که در نوع خود بی‌سابقه بود.

ستوده در پیام خود به این کنگره گفت: «از همه‌ی جهانیان و از این کنگره می‌خواهم در این روزهای سخت چشم و گوش ایرانیان حق طلب باشند.»

محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران، این جایزه را به نمایندگی از سوی ستوده دریافت کرد و پیام او را قرائت کرد.

این نخستین بار است که کنگره جهانی علیه مجازات اعدام جایزه “روبرت بادینتر” را اعطا می‌کند.

نسرین ستوده در پیام خود گفت، این فرصت خوبی است “تا در چنین روزهایی که احکام اعدام برسر جوانان معترض ما در ایران سایه انداخته است، صدای خود را به گوش همه‌ی جهانیان و به‌ویژه کنگره‌ی معتبر شما برسانیم”.

این فعال حقوق بشر در ادامه پیامش گفته است: «من، نسرین ستوده، وکیل دادگستری و زندانی سیاسی در ایران از همه‌ی جهانیان و از این کنگره می‌خواهم در این روزهای سخت چشم و گوش ایرانیان حق‌طلب باشند. روزهایی که ناعادلانه جوانانی را زیر حکم اعدام می‌برند که از حق قانونی خود برای شرکت در اعتراضات “زن، زندگی، آزادی” استفاده کرده‌اند.»

ستوده در ادامه می‌افزاید: «بی شک تغییررفتار حکومت با معترضان و اجتناب اکید قوه قضاییه از اعدام معترضان، به لغو مجازات اعدام در آینده‌ی ایران کمک خواهد کرد.»

نسرین ستوده با اشاره به اهمیت لغو مجازات اعدام در برقراری صلح و عدالت می‌گوید: «این روزها افکار عمومی در ایران بیش از هر زمان دیگری به لغو مجازات اعدام و همسو با اهداف جامعه‌ی حقوق بشری جهانی برای تحقق زندگی مبتنی بر صلح، عدالت و قانون نزدیک‌تر شده است. از این رو از شما به عنوان نهاد مدنی معتبر، می خواهیم به ما در استقرار صلح، عدالت و محو مجازات اعدام کمک کنید؛ باشد که حمایت و همراهی شما در رساندن فریادهای عدالت خواهی ایرانیان، آغازی باشد برای پایان مجازات اعدام.»

روبرت بادینتر کیست؟

روبرت بادینتر (Robert Badinter) استاد رشته حقوق، سناتور و سیاستمدار فرانسوی است. فرانسوا میتران، رییس جمهور سوسیالیست فرانسه پس از پیروزی در انتخابات سال ۱۹۸۱ مسئولیت وزارت دادگستری را به او سپرد.

نخستین اقدام بادینتر ارائه لایحه لغو مجازات اعدام به پارلمان فرانسه بود. او در برابر تمام مقاومت‌ها، با دفاع پرشور خود از این لایحه سرانجام موفق شد در مجلس ملی فرانسه قانون لغو مجازات اعدام را در ۲۰ سپتامبر ۱۹۸۱ به تصویب برساند.

از دیگر دستاوردهای او در دوران وزارت دادگستری می‌توان از لغو “دادگاه‌های ویژه” مانند “دادگاه امنیت ملی” و دادگاه‌های نظامی در زمان صلح نام برد.

منبع: دویچه وله

 

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: