UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

چندین هزار نفر به پروژه خط لوله شمالی‌ نفت اعتراض کردند

چندین هزار نفر به پروژه خط لوله شمالی‌ نفت اعتراض کردند

چندین هزار نفر در اعتراض به پروژه خط لوله شمالی‌ نفت، جلوی ساختمان مجلس بی‌ سی‌ تجمع کردند

شهرگان: تظاهرات کنندگان تهدید کردند در صورت عملی‌ شدن پروژه، نمایندگان محافظه کار فدرال کرسی‌های خود را از دست خواهند داد و دست به نافرمانی مدنی خواهند زد.

دوشنبه این هفته، هنگامی که از هزاران تظاهر کننده در محوطه چمن مجلس قانون گذاری بی‌ سی‌ پرسیده شد که آیا در صورتی‌ که این پروژه بخواهد اجرا شود، حاضرند در مقابل بولدوزل‌ها دراز بکشند، همه فریاد زدند آری. پس از این پرسش، آرت استریت، مدیر عامل بومیان ساحل غربی به جمعیت گفت که سازمان او مدت هفت سال با این پروژه جنگیده است. او فریاد زد: «بگذار این تجمع ما پیامی برای آنان باشد مبنی بر اینکه ما باید ایجاد کننده تغییر باشیم». او هشدار داد اگر پروژه عملی‌ شود محافظه کاران لیبرال هر ۲۶ کرسی خود در پارلمان را از دست خواهند داد.

استریت گفت: «آنان در اتاوا فکر می‌‌کنند می‌‌توانند این بار را بر گرده اهالی بریتیش کلمبیا سوار کنند. چگونه می‌‌خواهید جلوی آن‌ها را بگیرید؟ آیا حاضرید جلوی بولدوزل‌ها دراز بکشید؟» همه فریاد زدند: آری.

اما در حالی‌ که استریت نافرمانی مدنی را در صورت عملی‌ شدن پروژه پیشنهاد می‌‌کرد، در جریان تظاهرات نشسته روز دوشنبه، که بوسیلهٔ بومیان، اتحادیه‌ها، و گروه‌های طرفدار محیط زیست سازماندهی شده بود، هیچ  نشانی‌ از نافرمانی مدنی دیده نشد. هدف تظاهرات فرستادن پیامی به دولت‌های فدرال و استانی در مورد طرح خط لوله نفت آلبرتا به بندر نفتی‌ کیتیمات در بی‌ سی‌ بود. 

پیتر مک هاگ، سخنگوی گروه «از ساحل مان دفاع کنیم» گفت: «منظور ما ارسال پیامی به کریستی کلارک و دولت فدرال است که ما اهالی بریتیش کلمبیا، از مادر بزرگ‌ها تا صاحبان بیزینس، مخالف ماسه نفت، تانکر‌های نفت کش و خط لوله نفت هستیم.

روز چهارشنبه ۲۴ اکتبر در دومین روز تظاهرات علیه پروژه خط لوله نفتی‌ که قرار است نفت آلبرتا را از طریق یک خط لوله به بندری نفتی‌ در شمال ‏بی‌ سی‌ وصل کند، دومین تظاهرات سراسری در استان بی‌ سی‌ سازماندهی شد. این تظاهرات در ۶۳ نقطه در مقابل دفاتر نمایندگان پارلمان بی‌ سی‌ برگزار شد . در تظاهراتی که در مقابل دفتر ‏نخست وزیر بی‌ سی‌ در پوینت گری با شرکت بیش از ۲۵۰ نفر و به دعوت جامعه دانشگاه یو بی‌ سی‌ به عمل آمد، تظاهرکنندگان ‏از نخست وزیر خواستند که بدون قید و شرط با هر دو پروژه خط لوله دروازه شمالی‌ و خط لوله سراسری کوهستانی مخالفت ‏کند. جرج هوبرت، استاد سیاست انرژی دانشگاه یو بی‌ سی‌ و سازماندهنده این تظاهرات در سخنانش گفت: «سیستم پیچیده ‏انرژی در جهان از مسیری کلان گذر می‌‌کند که ما را از بلندی به دنیای خطرناک تغییر آب و هوا پرتاب می‌‌کند. ما باید این ‏سیستم را فوراً تغییر دهیم. سازمان بین‌المللی انرژی می‌‌گوید ما تنها ۵ سال برای ایجاد تغییری اساسی‌ وقت داریم.»‏

نخست وزیر کریستی کلارک در تظاهرات حضور نیافت، اما سخنگوی او گفت نخست وزیر عامدانه از تظاهرات اجتناب نکرده ‏بلکه او تنها ماهی‌ یک روز در دفترش در پوینت گری حضور می‌‌یابد و آن روز در آنجا نبوده است .‏

همزمان تظاهرات دیگری در مقابل دفتر رهبر ان دی پی‌ آدریان دیکس برگزار شد .‏

بیش از ۵۰ نفر تظاهرکننده به عنوان بخشی از تظاهرات وسیع‌تر «از ساحل مان دفاع کنیم» مودبانه و آرام در مقابل دفتر ‏آدریان دیکس در کینگزوی تجمع کردند. در پلاکاردهایشان نوشته شده‌بود «هیچ دروازه‌ای به گرمایش زمین باز نمی‌‌کنیم» و یا «‏خط لوله کیندر مورگان را متوقف کنید». این تظاهرات که به وسیله «کمیته حیات وحش» سازماندهی شده بود، از دیکس نیز ‏برای شرکت در تظاهرات دعوت کرده، و با هدف متقاعد کردن وی برای اتخاذ موضعی قوی‌تر در مقابل دوبله کردن خط لوله ‏نفت کیندر مرگان  برگزار شد. دیکس، در حالی‌ که تظاهر کنندگان را برای گفت وشنیدی طولانی به داخل دفترش دعوت می‌کرد، ‏اما اظهار داشت با توجه به این که کیندر مورگان هنوز به صورت قانونی درخواست نکرده است، اقدامی در این زمینه نخواهد ‏کرد. (این شرکت طرحی دارد برای دوبله کردن خط لوله نفت خود که از مناطق پر جمعیت بی‌ سی‌ عبور می‌‌کند)

اما دیکس گفت: چنانچه ان دی پی‌ در انتخابات ماه می برنده شود دولت او از روند بررسی‌ زیست محیطی‌ مربوط به خط لوله ‏انبریج دولت فدرال خارج خواهد شد و یک بررسی‌ زیست محیطی‌ جداگانه در بی‌ سی‌ به عمل خواهد آورد. او گفت در مورد ‏کیندر مورگان نیز به اقدام مشابهی‌ دست خواهد زد، تصمیم برای این موضوع باید در بی‌ سی‌  اتخاذ شود.‏

در حالی‌ که شرکت انبریج می‌‌گوید استان بریتیش کلمبیا از محل مالیات بر درآمد این پروژه در مدت ۳۰ سال مبلغ ۲/۱ بیلیون ‏دلار درآمد خواهد داشت، دیکس می‌‌گوید این پروژه با منافع اقتصادی و زیست محیطی‌ این استان سازگار نیست.‏

منبع: کانادین پرس

 

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: