UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

هیلاری در مسیر گردباد

هیلاری در مسیر گردباد

شهرگان: در طی چند روز گذشته داستان قدیمی استفاده خانم هیلاری کلینتونکاندیدای احتمالی حزب دمکرات برای انتخابات ریاست جمهوری نوامبر ۲۰۱۶ از ای میل شخصی در دوران تصدی پست وزیر امور خارجه، بار دیگر در مرکز ثقل خبری در ایالات متحده آمریکا قرار گرفته است. این زخم کهنه اما این بار با احضار هیلاری از طرف پلیس فدرال (اف بی ای) برای بازجویی در خصوص استفاده از سرور شخصی وی جهت مبادله اطلاعات طبقه بندی شده دولتی که منجر به یک بازجویی سه ساعته گردید، از فاز انتقاد سیاسی به سمت بازجویی قضایی ارتقاء یافته است. به همین دلیل کشیده شدن پای بانوی اول سابق آمریکا به تحقیقات قضایی دامنه انتقادات سیاسی را به مسیر اتهامات حقوقی امنیتی (از جمله تبعات حمله تروریستی به کنسولگری آمریکا در شهر بنغازی در لیبی که منجر به مرگ چهار آمریکایی از جمله سفیر این کشور شد) کشانده است. به همین دلیل بررسی این پرونده قضایی و تبعات منفی احتمالی آن در آستانه رقابت های ریاست جمهوری می تواند برای وی بسیار دردسرساز و پر هزینه باشد. در طی هفته های آتی چنانچه اف بی ای در این مورد تشخیص بر احتمال وقوع جرم بدهد و به تبع یک پرونده اتهامی عیله وی در دادگستری بگشاید، خلاص شدن از این مهلکه به میزان زیادی برای او سخت خواهد شد. معمولا از آنجا که مقامات ارشد سیاسی یا نظامی آمریکا به جهت موقعیت ویژه خود تا حدودی از یک مصونیت نسبی برخوردارند و رسیدگی به اتهامات آنان بار سیاسی – امنیتی برای کشور خواهد داشت، نهادهای نظارتی پلیس و دادگستری بسیار محتاطانه رفتار می کنند. اینکه در این شرایط خاص و در آستانه رقابت های انتخابات ریاست جمهوری اف بی ای و دادگستری آمریکا به طور رسمی کلینتون را برای بازجویی احضار می کنند، به احتمال بسیار زیاد نشانه جدی بودن قضیه دارد. از طرف دیگر از آنجا که چند روز قبل از احضار و بازجویی اف بی ای از هیلاری، خبر دیدار به ظاهر اتفاقی بیل کلینتونرئیس جمهوری اسبق و همسر وی با خانم لورتا لینچوزیر دادگستری در باند فرودگاه فینیکس اتفاق افتاده است و از طرف منتقدان و جمهوریخواهان این دیدار مرتبط با این پرونده دانسته شده است، کلاف سر در گم پرونده ای میل های شخصی هیلاری بیش از پیش در هم تنیده شده است.

هم اکنون هیلاری کلینتون و ستاد انتخاباتی وی از دو سو زیر فشار جمهوریخواهان قرار گرفته است و پیوند بین بازجوی وی و هم زمان دیدار بیل با ارشدترین مقام قضایی دخیل در این پرونده آنان را به گوشه رینگ رانده است. فشارهای زیاد بر خانم لینچ بعد از درز خبر این دیدار به حدی بوده است که وی ناچار گردید رسما عکس العمل نشان داده و موضوع این دیدار اتفاقی و گفت و گوی خود با رئیس جمهوری سابق را کاملا شخصی و در سطح احوال پرسی از نوه ها توجیه کند. این در حالی است که طبق پروتکل های امنیتی سفر و دیدارهای مقامات ارشد دولتی از قبل تنظیم شده و تابع قوانین خاصی می باشد که گفته می شود در مورد دیدار فرودگاهی بین بیل و لورتا کاملا نقض شده است. بعد از چند روز فشار خردکننده بر روی لینج که حتی از سوی بعضی جمهوریخواهان به سطح تقاضای برکناری وی هم رسید، بالاخره وزیر دادگستری با موضع گیری رسمی اعلان کرد چنانچه در پایان تحقیقات اف بی ای بر روی پرونده هیلاری، توصیه برای اعلان جرم علیه وی پیشنهاد شود وی هیچ مخالفتی در این خصوص نخواهد کرد. تا همین جای داستان به نظر می رسد که نامزد احتمالی دمکرات ها در طی روزها و هفته های آتی زیر فشار قرار خواهد گرفت و اگر بعد از تحقیقات اف بی ای با اتهام ارتکاب جرم مواجه شود، اعتبار سیاسی وی به سختی آسیب خواهد دید. هر چند که به صرف اعلان جرم مشکل چندانی برای کسی در سیستم قضایی آمریکا ایجاد نمی شود ولی از آنجا که حتی خود هیلاری هم قبلا پذیرفته بود که استفاده از ای میل شخصی برای امور کاری اشتباه بوده و عذرخواهی کرده است، فرجام این پرونده چندان برای کمپین وی خوشایند نخواهد بود. در چنین وضعیت و فضایی که تمام نگاه ها به این پرونده دوخته شده است و ظاهرا سمبه منتقدان و جمهوریخواهان هم پر زور به نظر می رسد، چنانچه کوچکترین محکومیتی در پرونده شامل حال خانم کلینتون شود نه تنها موقعیت وی به خطر می افتد که حتی امکان تغییر در معادلات انتخاباتی و بحث جایگزینی یک کاندیدای دیگر برای حزب دمکرات هم می تواند مطرح باشد.

پرونده هیلاری کلینتون هم اکنون حکم یک شمشیر دولبه را دارد که چنانچه به تبرئه وی از اتهامات منجر شود می تواند اعتبار وی را افزایش دهد و به عکس اگر موجب اثبات جرم و محکومیت شود نه تنها پایان زندگی سیاسی وی رقم می زند که حتی حزب دمکرات هم باید به فکر یک کاندیدای جایگزین باشد. از هم اکنون بار دیگر بسیاری از نگاه ها به سمت برنی سندرزرقیب وی در جریان رقابت های مقدماتی جلب شده است چرا که با تاثیر تبعات این پرونده و افول احتمالی جایگاه هیلاری، وی بدون شک کاندیدای مطلوب دمکرات ها خواهد بود. شاید در کنار ادعای سندرز مبنی بر ادامه پروسه انقلاب سیاسیبرای عدم کناره گیری رسمی از رقابت تا زمان کنوانسیون حزب دمکرات در ماه آینده، در معادلات پیرمرد دمکرات این احتمال نیز در نظر گرفته شده باشد. از آنجا که بعد از آخرین سه شنبه بزرگ در جریان رقابت های درون حزبی بسیاری از رهبران دمکرات از سندرز خواستند که به کمپین خود پایان دهد ولی در طی دو هفته اخیر آنان در این مورد سکوت کرده اند، تا حدودی می تواند معطوف به فرجام این پرونده و تاثیر آن در انتخاب نهایی کاندیدای حزب دمکرات برای انتخابات ریاست جمهوری تلقی شود. با توجه به شرایط جدید و تحولاتی که در طی هفته های آتی رقم خواهد خورد باید منتظر نتیجه پرونده قضایی هیلاری و تاثیر آن در نظرسنجی های متعاقب آن بود که می تواند بسیاری از معادلات را دگرگون کند. از آنجا که هم اکنون دمکرات ها یک کاندیدای پرطرفدار و بسیار با اعتبار دیگر هم چون سندرز را در لیست خود آماده دارند در صورت محکومیت قضایی و سقوط اعتباری هیلاری، برای آنان بازگشت به سمت سندرز کار مشکلی نخواهد بود. با توجه به ساختار سیاسی – حقوقی ایالات متحده و استقلال نهاد قدرتمند اف بی ای در شرایطی که قدرت غیرقابل پیش بینی ملی گرایی – عوام گرایی در جوامع حتی جهان اولی امروز بعد از همه پرسی بریتانیا موسوم به برکسیتدر نگاه نخبگان سیاسی امری اثبات شده تلقی می شود، در صورت کوچکترین محکومیت قضایی هیلاری در این پرونده حزب دمکرات پشت در قفل شده یی قرار می گیرد که کلید آن تنها در دست سندرز خواهد بود. هنوز برای قضاوت در خصوص پرونده قضایی کلینتون و تغییر در معادلات انتخابات ریاست جمهوری بسیار زود خواهد بود و تنها بعد از فرجام این پرونده می توان یک تصویر روشن از کارزار نهایی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا داشت.

۱۳/۴/۹۵ 

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

خانه | >> واپسین نوشته‌ها

اردشیر زارعی قنواتی نویسنده و روزنامه‌نگار؛ روشنفکر و فعال سیاسی، تحلیل‌گر سرشناس ایرانی در حوزه‌ی مسایل سیاسی و بین‌الملل است. از او مقالات فراوانی در نشریات ایران از جمله شرق و اعتماد و سایتهای معتبر خارج از کشور منتشر شده‌است.

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: