UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

انباشت ثروت در پساکرونا  

[show_avatar email=1149 align=left user_link=authorpage display=show_name avatar_size=200]اگرچه ویروس کرونا همه طبقات اجتماعی را هدف قرار داده است اما بدون شک ماحصل اقتصادی کرونا ویروس طبقاتی بوده و به نفع ثروت‌مندان عمل کرده است. بر اساس گزارش تارنمای «اکونومیست تایمز» از آغاز ظهور ویروس کرونا تا پایان ماه جاری ثروت ۲۱۸۹ نفر میلیاردر در جهان از ۹.۱۰۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ به ۱۰.۲۰۰ میلیارد دلار افزایش یافته و مجموع ثروت ده نفر اول لیست ثروتمندان حدود ۱ درصد تولید ناخالص داخلی جهان در سال ۲۰۲۰ بود.

«تولید ناخالص داخلی جهان ۹۱.۹۸۰ میلیارددلار پیش بینی شده» است. به تعبیر دیگر ثروت این ده نفر ازمجموع ثروت نصف جمعیت فقیر جهان «‌حدود ۴ میلیاردنفر» بیشتراست! که اوج نابرابری اقتصادی را نمایش می‌دهد. نمایه زیر تعداد میلیاردرهای جهان در ده کشور منتخب را به نقل از تارنمای «‌jagranjosh.com‌» بتاریخ ۲۷ اکتبر ۲۰۲۰ نمایش می‌دهد.

امریکا

چین

آلمان

هندوستان

روسیه

هنگ کنگ

برزیل

انگلستان

کانادا

فرانسه

۶۱۴

۳۸۸

۱۰۷

۱۰۲

۹۹

۶۷

۴۵

۴۵

۴۴

۳۹

از طرف دیگر سازمان آکسفام که برای از بین بردن نابرابری جهان مبارزه می‌کند در تازه‌ترین گزارش خود در سپتامبر ۲۰۲۰ اعلام کرده است، در حالی که انتشار ویروس کرونا باعث بیکاری حدود ۴۰۰ میلیون نفر و متلاشی شدن ۴۳۰ میلیون بیزینس‌های کوچک شده و تعداد گرسنگان جهان بالغ بر۲۶۵ میلیون نفرشده و سود فقط ۳۲ شرکت بزرگ جهان حدد ۱۰۹ میلیارددلار افزایش یافته است که در این میان سود شرکت‌های موسوم به گافام « گوگول ، آمازون، فیس بوک‌، اپل و ماکروسافت» حدود ۴۶ میلیارد دلار بیشتر و سود شرکت‌های بزرگ دارویی هم ۱۲ میلیارددلار بیشترشده است. جالب آنکه در حالی که ۳۲ شرکت بزرگ در سال ۲۰۲۰ معادل ۱۳۰۰ میلیارددلاربه سهامداران خود سود تقسیم کرده‌اند آنها فقط ۵ دهم درصد سودخود را بابت امور خیریه تخصیص و اهدا کرده‌اند که اگر این رقم در مقایسه با ‌سود پرداختی فقط سه شرکت بزرگ داروئی «‌جانسون اند جانسون، مرک و فایزر» که بالغ بر ۱۶ میلیارددلار بوده، بسیار ناچیز است. مضاف برآنکه مبالغ اهدایی نیز از سود مشمول آنها نیز کسر می‌گردد.

شاید شعار تظاهرات‌کنندگان چند سال پیش وال استریت خطاب به سوپرثروتمندان که «‌چون چیزی نداریم‌، ناچاریم شما را بخوریم»‌، امروزه در پساکرونا بیشتر مصداق پیدا کند.

‌بر اساس گزارش«‌اکونومیست تایمز‌» ‌که باستناد گزارش مشترک موسسه حسابرسی پرایس واترهاوس کوپرز«‌PWC» ‌و بانک UBS تهیه شده است، ثروت میلیاردرهای مالک صنعت فن آوری و تکنولوژی از سال ۲۰۱۹ تا هفت ماه اول سال ۲۰۲۰ معادل ۴۲/۵ درصد یعنی ۱۸۰۰ میلیارد دلار رشد و ثروت میلیاردهای صنعت دارو و بهداشت با رشد ۵۰/۳ درصد طی همین مدت به ۶۵۶ میلیارد دلار بالغ شده است.

گزارش مؤسسه بلومبرگ نیز حاکی از آن است که ثروت ۵۰۰ نفر اول میلیاردهای جهان در ده ماه اول سال ۲۰۲۰ معادل ۱۲۰۰ میلیارد دلار افزایش داشته است. این همان نکته‌ای بود که آقای بایدن هم دررقابت ‌انتخاباتی برآن اشاره داشت که «‌نمی‌توان پذیرفت در حالی که میلیونها نفر در دوره کرونا بیکار و فقیرتر شده‌اند‌، عده معدودی میلیاردها دلار به جیب بزنند و مالیات کمتری هم پرداخت کنند.‌»

مهم‌ترین رشد ثروت متعلق به صاحبان کسب و کار در حوزهٔ فن‌آوری و تکنولوژی بوده و بالاترین رشد ثروت متعلق به آقای ایلان ماسک از سهام داران شرکت تسلا (سازنده اتومبیل برقی) و شرکت SpaceX بوده که ثروت وی از ۲۳/۴ میلیارد دلار به ۱۲۷.۹ میلیارد دلار تغییر کرده است. درواقع آقای ایلان ماسک برنده واقعی کرونا ویروس بوده است زیرا رتبه ایشان در ژانویه امسال در رتبه سی و پنجم ثروتمندان جهان بود که از ابتدای سال توانسته بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار«‌بیشترین افزایش بین ابرثروتمندان جهان» ‌به دارایی خود اضافه کند و جایگاه خود را در این فهرست بطور چشمگیری ارتقا دهد.

نمایه زیر ثروت ده نفر اول جهان در ماه نوامبر ۲۰۲۰ را به میلیارددلار نشان می‌دهد که بالغ بر ۹۳۶ میلیارددلار و یا بیش از تولید ناخالص داخلی هریک از کشورهای هلند، ترکیه‌، عربستان سعودی‌، سوئیس و یا بلوک کشورهای «‌ایران +عراق+ مصر) یا « فنلاند+چک + پرتقال+ مجارستان‌» و یا «‌نروژ+بلژیک‌» و یا «‌مالزی+ سنگاپور+ فیلیپین» است

جف بزو

ایلان ماسک

بیل گیتس

مارک زاکر

سرنارو آرمول

وارن بافت

لاری پیج

سرمی راین

استر لاستر

ماکس امنای

۱۸۴

۱۲۷.۹

۱۲۶

۱۰۳

۱۰۳

۸۶/۹

۸۲/۵

۷۶/۵

۷۶

۷۵

بر اساس گزارش موسوم به «سواربر توفان» که مشترکاً توسط PWC و UBS تهیه شده تفاوت افزایش ثروت میلیاردرهای سنتی را با میلیاردهای جدید (صاحبان تکنولوژی و فن‌آوری و صنایع نوظهور) در نمایه زیر نمایش داده شده است.

شرح

۲۰۱۸

۲۰۱۹

۲۰۲۰

میلیاردهای سنتی

۳.۴۵۸

۳.۰۸۹

۳.۶۶۸

میلیاردهای جدید

۴.۵۱۰

۴.۰۸۰

۵.۲۸۴

نتیجه آنکه افزایش ثروت میلیاردرهای جدید طی سنوات ۲۰۲۰-۲۰۱۸ معادل ۷۷۴ میلیارد و میلیاردرهای سنتی ۲۱۰ میلیارد دلار بوده است.

جالب آنکه ثروت میلیاردرها فقط در فاصله آوریل سال جاری تا پایان جولای ۲۰۲۰، ۲۷/۵ درصد رشد داشته است. این در حالی است که از زمان ظهور ویروس کرونا حدود ۴۵ میلیون آمریکائی بیکار شده‌اند.

همین گزارش می افزاید که قطب بندی ثروت‌مندان تشدید شده و صنایع فن‌آوری و تکنولوژی،‌ دارو و بهداشت و صنایع نوظهور رشد چشم‌گیری داشته‌اند. بطور مثال با بازگشائی نماد شرکت تسلا و  X Space در ۳۱ آگوست ۲۰۲۰ ثروت آقای ماسک حدود ۸۷ میلیارد دلار بیشتر شده زیرا قیمت سهام شرکت تسلا که در ۱۹ نوامبر ۲۰۱۹ حدود ۶۶ دلار بوده به ۷۴۲ دلار در ۲۵ نوامبر ۲۰۲۰ رسیده که  قیمت این سهم نسبت به یکسال پیش حدود ۱۱ برابر بیشتر شده که با این احتساب ارزش شرکت تسلا را که در سال ۲۰۰۳ تاسیس شده به بالای ۵۴۰ میلیارد دلار یا بیش از دو برابر ارزش سهام تویوتا که در سال ۱۹۳۳ تاسیس شده رسانده است. با یک حساب سرانگشتی می‌توان فهمید که ارزش فعلی سهام تسلا ناشی از سودآوری حجم تولیدات فعلی آن نیست بلکه انتظارات آتی خریداران سهام به این افزایش قیمت دامن زده است. چرائی قضیه ساده است اگر حجم فروش سالانه انواع اتومبیل‌های تسلا را یک میلیون فرض کنیم «‌که در حال حاضر بیش از ۶۰۰ هزار عدد نیست‌» با احتساب میانگین ‌قیمت ۸۰ هزار دلار و حاشیه سود ۳۰ درصدی سود سالانه تسلا نمی‌تواند بیش از ۲۴ میلیارددلار شود که با اعمال نسبت سود به قیمت «P/E=10» حداکثر قیمت سهام تسلا ۲۴۰ میلیارددلار خواهدشد اما چون بازار بورس تابع هوشمندی و محاسبات ریاضی نیست، قیمت تسلا به بیش از دوبرابر ارائه شده است و بدون شک در سال آینده پس از عمومی شدن اینترنت فضایی آقای ایلان ماسک جایگزین جف بزو به‌عنوان ثروتمندترین مرد جهان قرار خواهد گرفت.

ارزش روز کلی سهام شرکت تسلا معادل ۵۰۰ میلیارد دلار یا به تعبیری دو برابر ارزش سهام شرکت تویوتا در سپتامبرسال جاری شده است. این شرکت به غیر از خودروهای الکتریکی و محصولات مرتبط نظیر باتری، صفحات خورشیدی هم تولید می‌کند.

 

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

خانه | >> واپسین نوشته‌ها

غلامحسین دوانی؛ پژوهش‌گر اقتصادی و عضو انجمن اقتصاددانان حرفه‌ای بریتیش کلمبیا و از اعضای حسابداران خبره آمریکای شمالی

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: