UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

انتخابات، دولت جدید کانادا؛ ایرانیان و دوگانه نازنین افشین‌جم و مریم منصف

انتخابات، دولت جدید کانادا؛ ایرانیان و دوگانه نازنین افشین‌جم و مریم منصف

محمد فضلعلی

محمد فضلعلی

بدون شک انتخابات فدرال  در ۱۹ اکتبر ۲۰۱۵ اولین حضور سراسری و گسترده ایرانیان در انتخابات کانادا را رقم زد و ایرانیان برای اولین‌بار بی‌تفاوتی و بی‌انگیزگی را به کناری نهاده و هم در کسوت رأی‌دهنده و هم کاندیدا سرفصل جدیدی را در حیات سیاسی خود در کانادا گشودند.

نه گفتن بزرگ رأی‌دهندگان  به دولت محافظه‌کار هارپر دلایل مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، محیط زیستی و… داشت، اما نکته مشترک بین همه کسانی که به حزب محافظه‌کار رأی ندادند،  آن بود که کشور کانادا را که از مسیر صحیح خارج‌شده بود به وضعیت سابق برگردانند.

برای ایرانیان رأی‌دهنده  علاوه بر دغدغه‌های مشابه سایر رأی‌دهندگان، یکی از مفهوم‌های برگشت کانادا به گذشته، بازگشایی سفارت  کانادا در ایران و سفارت ایران  در کانادا  معنا می‌داد. در ونکوور بزرگ در هر سه منطقه ایرانی نشین که شامل نورت ونکوور، وست ونکوور و کوکتیلام هست، کاندیداهای لیبرال به پارلمان راه یافتند. در نورت و وست ونکوور تعداد رأی کاندیداهای انتخاب‌شده لیبرال درست دو برابر تعداد رأی کاندیداهای شکست‌خورده حزب محافظه‌کار بود. حضور چشم‌گیر ایرانیان در این انتخابات در شکل‌گیری این تعداد فاصله رأی قطعاً تأثیرگذار بوده است.

John Weston نماینده دوره‌های گذشته پارلمان و کاندیدای حزب محافظه‌کار در وست ونکوور انتظار چنین شکستی را نداشت، وی رابط دولت محافظه‌کار و ایرانیان بود و سعی می‌کرد با شرکت در مراسم‌های مختلف مانند چهارشنبه‌سوری و به زبان فارسی تبریک و سخن گفتن ارتباط نزدیکی با ایرانیان برقرار کند تا رأی ایرانیان تضمین ورود دوباره وی به پارلمان شود، اما این تلاش‌ها در روز انتخابات برایش نتیجه‌ای در بر نداشت.

سیاست دولت هارپر در قطع ارتباط سیاسی با ایران و تعطیلی سفارتخانه‌های دو کشور، با مخالفت گسترده ایرانیان کانادا روبرو شده بود. در بین ایرانیان اما این اقدام دولت کانادا با حمایت زنی ایرانی همراه بود که گفته می‌شد حتی در پشت پرده این تصمیم‌گیری نیز نقش داشت. تیتر روی جلد مجله شهروند بی‌سی شماره ۱۲۰۴ چهاردهم سپتامبر سال ۲۰۱۲ پس از بسته شدن سفارت کانادا در تهران و قطع ارتباط سیاسی کانادا با ایران نیز به همین موضوع دلالت داشت. تشکر کنایه‌آمیز مجله شهروند بی‌سی از نازنین افشین جم، صحه گذاشتن بر نقش و لابی‌گری وی در قطع این ارتباط بود.

1204_2107017735

نازنین افشین جم ۳۶ ساله  متولد ۱۹۷۹ در تهران، در دوسالگی به همراه خانواده به کانادا مهاجرت کرد. در سال ۲۰۰۳ افشین جم  به‌عنوان نماینده کانادا در مسابقه Miss World شرکت کرد که به مقام دوم رسید. در سال ۲۰۱۲ نیز با Peter Mackay (متولد ۱۹۶۵) وزیر دفاع وقت کانادا ازدواج کرد.

نازنین افشین جم که مدتی نیز به‌عنوان مدل و خواننده نیز فعالیت داشت پس از گرایش به فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی، درنهایت همسر یک عضو و وزیر دولت محافظه‌کار کانادا شد که همسر وزیر شدن او، در قطع ارتباط رابطه سیاسی کانادا و ایران بی‌تأثیر نبوده است.

Nazanin

اما در انتخابات اخیر یک بانوی افغان نیز از حزب لیبرال به پارلمان راه یافت و در دولت جدید کانادا نیز از طرف ترودو نخست‌وزیر جدید کانادا به‌عنوان وزیر نهادهای دموکراتیک منصوب شد. مریم منصف متولد شهر هرات افغانستان در دوسالگی پدر خود را از دست می‌دهد. مدتی همراه با خانواده‌اش در ایران به سر می‌برد و در سال ۱۹۹۶، در سن ۱۱ سالگی همراه با دو خواهر و مادر بیوه‌اش به کانادا پناهنده می‌شود.

مریم منصف ۶ سال از نازنین افشین جم کوچک‌تر است. کودکی سختی را از سر گذارنده اما در سن ۳۱ سالگی نه‌تنها عضو پارلمان می‌شود بلکه به وزارت نیز انتخاب می‌شود. وی برخلاف نازنین افشین جم به‌جای همسر وزیر شدن، خود وزیر می‌شود. دختری که اگر در ایران مانده بود شاید حسرت‌به‌دل  می‌ماند که حتی بتواند به مدرسه برود؛ اما با مهاجرت به کانادا، کاری کارستان می‌کند که باوجود سابقه حضور زیاد و تعداد پرشمار ایرانیان در کانادا، هنوز هیچ ایرانی نتوانسته به چنین موفقیتی دست پیدا کند.

Monsef-mother

بد نیست ما ایرانیان داستان زندگی مریم منصف، پناهنده سابق به ایران را که در طول اقامت در ایران از هیچ حقوق شهروندی برخوردار نبود را برای فرزندان خود بازگو کنیم تا همچون او،  راه موفقیت را دنبال کنند.

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

۲ نظرات

  1. babak pirouziaan

    اقای فضلعلی،

    با احترام به آزادی بیان و اندیشه.

    مطمئن نیستم که جنابعالی به عنوان یک خبر نگار می‌نویسید و یا به عنوان نظر پرداز ؛ به هر روی، آنچه که میتوانم به عنوان یک شهروند ایرانی‌ – کانادأی در رابطه به این مقالهٔ بنویسم، اینست که نوشته شما نتنها منصفانه نیست بلکه با واقعیت‌ها فاصله بسیار داشته و میتوان گفت اگر مغرضانه نوشته نشده، مسلم از روی نه آگاهی نگارش شده. چنانچه خبر نگار هستید، این مقالهٔ بدون رعایت تعهد روزنامه نگاری نوشته شده.

    در پایان، برای آگاهی‌ جنابعالی پیشنهاد می‌کنم کتاب “دو نازنین*” را که برگیرنده قسمتی‌ از زندگانی‌ نامبرده است را مطالعه بفرمایید، شاید شمارا با واقعیت‌ها آشنا کند.

    با احترام،

    بابک پیروزیان
    *The Tale of Two Nazanins
    Written by Nazanin Afshin Jam
    Harper Colins Books

    • Username*

      آقاى پیروزیان :
      با سپاس از نظر شما و همچنین احترامى که به آزادى بیان و اندیشه قائل هستید… نوشته اید که مقاله من :

      – منصفانه نیست.
      – از واقعیتها فاصله بسیار دارد.
      – اگر معرضانه نوشته نشده ، مسلم از روى ناآگاهى نگارش شده
      – مقاله بدون تعهد روزنامه نگارى نوشته شده .

      خوب بود شما به جاى ردیف کردن عبارتهاى کلى بالا، به طور مستند استدلال مى کردید و آنچه من در مقاله به آنها اشاره کرده ام را رد مى کردید. من در مقاله به فعالیتهاى اجتماعى خانم افشین جم اشاره کرده ام و همچنین از فعالیت ایشان در خصوص جلوگیرى از اعدام نازنین فاتحى نیز به خوبى اطلاع دارم و نیازى نیست شما من را به مطالعه کتاب “دو نازنین ” ارجاع دهید.

      من هیچ قضاوتى در باره شخصیت اجتماعى، فرهنگى ، هنرى و سیاسى خانم افشین جم نکرده ام که شما من را به ناآگاهى، مغرض بودن، واقعیتها را ندیدن و غیر متعهد بودن متهم کرده اید. من در مقاله فقط به نقش ایشان در بسته شدن سفارت و همچنین همسر وزیر شدن ایشان اشاره کرده ام و آن را با وزیر شدن خانم مریم منصف مقایسه کرده ام.

      محمد فضلعلى

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: