UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

برسان باده که غم روی نمود ای ساقی…

برسان باده که غم روی نمود ای ساقی…

زلزله و دیگر بلایای طبیعی فقط مختص ایران نیست و در ایران هم این بلای طبیعی با قدرت ۲/۶ ریشتر – که این میزان قدرت در بسیاری از کشورها به دلیل سازه‌های مهندسی، دیگر منجر به تلفات جانی نمی‌شود – تنها در آذربایجان اتفاق نیفتاده و با این استان و یا در دیگر استان‌های ایران خاتمه نخواهد یافت.  اما آنچه که این رویداد را نزد ایرانیان و دیگر جوامع انسان‌دوست جهان، بیش از پیش به یک تراژدی تلخ و نامیرا تبدیل کرده، روح و جان مردم ایران را همراه خود شدیداً لرزانده، بی‌توجهی آگاهانه‌ی مسئولین حکومت اسلامی ایران نسبت به زیر آوارماندگان و بازماندگان زلزله بود.

رسانه‌های صوتی، تصویری و چاپی حکومت – که انگار هیچ اتفاقی نیفتاده و همه‌چیز آرام است – تلاش می‌کردند تا با ارایه آمار غیرواقعی کشته‌شدگان، موضوع وقوع زلزله در چند شهر آذربایجان شرقی را مختومه قلمداد کنند.  هنوز ۴۸ ساعت از زمان وقوع زلزله نگذشته بود که هجوم عکس‌ها و گزارش‌ها از سوی افراد مستقل و تعداد محدودی رسانه‌های غیردولتی، موجی از همدلی بوجود آورد و ارسال کمک‌های مردمی به سوی منطقه را سرعت بخشید. عکس‌العمل‌های بشردوستانه مردمی و نهادهای هنری، اجتماعی، ورزشی و … همچنین تیم‌های نجات و آذوقه‌ رسانی تعدادی از کشورهای همسایه که پشت مرز با سیاست تعلل در ورود روبرو بودند، سیاست سکوت حکومت را نسبت به جان انسانهای نیازمند و بی‌خانمان با شکست روبرو کرد.

در حالیکه تیم‌های جستجو در زلزله‌های بزرگ‌تر و مخرب‌تر از آذربایجان ایران، روزها و چندین هفته به دنبال گرفتارآمدگان در زیر آوار هستند، خاتمه تلقی کردن زلزله مرگبار آذربایجان در کمتر از ۴۸ ساعت پس از وقوع آن همراه با آمار دروغین و غیرواقعی، جنایت آشکار دیگری از سوی جمهوری اسلامی ایران است.  در زلزله هائیتی ایوان مانسی ۲۸ ساله، که پس از ۲۷ روز توسط تیم تجسس زنده از زیر آوار بیرون کشیده‌شد، تنها یکی از صدها نمونه‌ی نجات‌یافته‌گان است.

ایران کشور زلزله‌خیزی است اما تاکنون هیچ‌‌ نهاد دولتی و حرفه‌ایی ایجاد نشده و بودجه‌ای برای تشکیل تیم تخصصی تجسس و نجات زلزله‌زدگان ایجاد نشده‌است. در صد سال اخیر چندین زلزله بزرگ از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب ایران اتفاق افتاده و تلفات جانی و مالی جبران ناپذیری را به مردم تحمیل کرده‌است.  تکنولوژی دنیای امروز، ابزار و دستگاه زنده‌یاب را در اختیار بشریت گذاشته و فن‌آوری و سازه‌های مهندسی جدید منطبق با شرایط اقلیمی و جغرافیایی، به کمک شهروندان جهان آمده‌است.  بدون تجسس و بهره‌گیری از بویایی سگ و استفاده از ابزار و آلات مدرن دیگر برای نجات زندگان، اعلام شتابزده‌ی پایان تجسس، خاک ریختن آگاهانه بر چشم و دهان شهروندان است.  گویا زمین لرزید تا حاکمان مستبد بهانه‌ای بیابند که چشم و دهان زندگی را با خاک پر کنند.

تیم متخصص نجات با تجهیزات صدایاب می تواند کمترین سر و صدا در مسافت چند متری را تشخیص دهد. آشکارسازهای دی اکسید کربن نیز می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. این دستگاه، CO2 باغلظت بیشتری را در هوای بازدم کسانی که در زیر آوار نفس می‌کشند، تشخیص می‌دهد. این شیوه برای پیدا کردن زندگانی است که از هوش رفته‌اند.

با توجه به موارد بالا شنیدن مطالبی از قبیل «زلزله آزمایش الهی است» از دهان مسئولین و امامان جمعه کشوری که میخواهد مردم کشورش را به خاطر دست‌یابی به تکنولوژی هسته‌ای، به حلقوم جنگ بکشاند مسخره و مضحک است. عبدی در یادداشتی در وبلاگ‌اش با عنوان کردن: «زلزله میدانی برای آزمایش کارآمدی دولت یا میدانی برای آزمایش الهی؟!» این نگاه عقب مانده را به چالش گرفته‌است.

 

چرا زلزله آذربایجان از اولویت و مرکز توجه خارج شد؟

چرا نجات جان شهروندان آذری در حکومت اسلامی ایران از اولویت و دستور رهبر ایران خارج شد؟  گسلی که در سوریه در حال حرکت است اگر ترک بردارد بی‌گمان جمهوری اسلامی را نیز باخود فرو می‌برد.  از این منظر، نگرانی جمهوری اسلامی و تمرکز و توجه‌اش به دفاع از بشار اسد و بقای حکومت او قابل مکث است.

روز قدس و مانور پیرامون آن از روزها پیش از زلزله‌ی آذربایجان، در دستور کار خامنه‌ای، امامان جمعه و دولت او قرار گرفته‌‌بود و روزنامه‌های دولتی و نیز صدا و سیما حتی ۲۴ ساعت پس از وقوع زلزله خبر، گزارش و تفسیری را پوشش ندادند. در عوض صفحات اول روزنامه‌های دولتی به حمایت از سوریه و محکوم کردن متحدان او اختصاص یافت.

اما حرکت مستقیم و مستقل شهروندان از طبقات و اقشار مختلف؛ هنرمندان، ورزشکاران، قهرمانان المپیک لندن و نهادهای خودجوشِ کمک‌رسانی، با نشان دادن و انعکاس گسترده‌ی ابعاد تلفات زلزله، سیاست‌ سکوت مرگ‌زای حکومت را خنثی کرد.

خامنه‌ای عصر چهارشنبه اسرائیل را زائده جعلی صهیونیستی قلمداد کرد و گفت: «زائده جعلی صهیونیستی قطعاً از صحنه جغرافیا محو خواهد شد.»

او با اشاره ضمنی به آسیب دیدگان زلزله اخیر، سیاست سکوت صدا و سیما پیرامون زلزله آذربایجان شرقی را تلویحاً بیان می‌کند.  او می‌گوید: «مسئله قدس مسئله اساسی دنیای اسلام است». در واقع او پیام خود را بطور آشکار بیان می‌کند که منافع اسلام بر منافع و حقوق شهروندی و یاری‌رسانی به مردم زلزله زده‌ی اهر و چند شهر و روستای آذربایجان شرقی برتری دارد.  خامنه‌ای می‌گوید: «به فضل الهی، امسال نیز ملت مسلمان ایران، در روز قدس با حرکت خود مشتی بر دهان دشمنان اسلام و فلسطین خواهد زد.» او تلاش می‌کند تا توجه همه را به روز قدس معطوف کند نه به زلزله در آذربایجان.

بیانیه‌ی ۲۹۰ فعال سیاسی٬‌ مدنی و رسانه‌ای با عنوان روز پنجشنبه (۲۶مرداد) روز «سوگواری عمومی مردم ایران به یاد جان باختگان زلزله آذربایجان» آنهم یک روز پیش از راهپیمایی روز قدس، تلاشی است برای بیشتر شفاف کردن حادثه زلزله آذربایجان و کم‌رمق کردن الویت راهپیمایی روز قدس.

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

خانه | >> واپسین نوشته‌ها

هادی ابراهیمی رودبارکی؛ شاعر، نویسنده و سردبیر هفته‌نامه شهرگان آنلاین؛ متولد ۱۳۳۳- رشت و ساکن کانادا - استان بریتیش کلمبیاست.

فعالیت ادبی و هنری او با انتشار گاهنامه فروغ در لاهیجان در سال ۱۳۵۰ شروع شد و شعرهای او به تناوب در نشریات نگین، فردوسی، گیله‌مرد، گردون، شهروند کانادا و شهرگان ونکوور چاپ و منتشر شد.

ابراهیمی همراه با تاسیس کتابفروشی هدایت در سال ۲۰۰۳ در نورت ونکوور، اولین انجمن فرهنگی-ادبی را با نام پاتوق فرهنگی هدایت در همین سال به‌همراه تعدادی از شاعران و نویسندگان ایرانی ساکن ونکوور راه‌اندازی کرد که پس از تعطیلی کتابفروشی هدایت در سال ۲۰۰۷ این انجمن با تغییر نام «آدینه‌ شب» برای سال‌ها فعالیت خود را بطور ناپیوسته ادامه داد.

هادی ابراهیمی رودبارکی از سال ۲۰۱۰ رادیو خبری فرهنگی شهرگان را تاسیس و تا سال ۲۰۱۵ در این رادیو به فعالیت پرداخت.

از ابراهیمی تاکنون دو کتاب شعر منتشر شده‌است:

«یک پنجره نسیم» - ۱۹۹۷ - نشر آینده - ونکوور

«همصدایی با دوئت شبانصبحگاهی» نشر بوتیمار - ایران

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: