UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

شانتاژ در واشنگتن

شانتاژ در واشنگتن

درگیری بین رئیس جمهور اوباما و اکثریت جمهوریخواه کنگره حول مسئله کاهش بدهکاری دولت امریکا، آنچه اساسی بود را در پرده نگاه داشت: آقای اوباما با عقب نشینی در مقابل شانتاژ رقیبان، از هم اکنون پذیرفته که بیش از سه چهارم صرفه‌جوئی‌های بودجه ای در دهسال آینده، معادل سه هزار میلیارد دلار، از محل کاهش هزینه‌های اجتماعی انجام پذیرد. جناح راست امریکا اگرچه می توانست به همین پیروزی بسنده کند اما باز هرروز بیشتر طلب می کند. حتی اگر چنین سخت گیری‌هائی به بهای ضربه زدن به محبوبیت‌اش تمام شود.
در دسامبر سال ۲۰۱۰، رئیس جمهور امریکا برای اولین بار زیر فشار پذیرفته بود که کاهش‌های مالیاتی بسیار ناعادلانه تصویب شده در زمان جورج. و. بوش، دوسال دیگر نیز تمدید شوند. چهار ماه بعد از این تاریخ، اینبار با اشاره به رونالد ریگان، آقای اوباما از «مهم ترین کاهش سالانه هزینه در تاریخ امریکا» تمجید کرد. اوسپس سلسله‌ای از مذاکرات را با نمایندگان جمهوریخواه مجلس آغاز نمود و اعلام کرد :« من برای رسیدن به نتیجه حتی حاضرم انتقاد شدید از سوی حزب خودم را نیز بپذیرم». نتیجه: بازهم عقب نشینی‌های بیشتری از سوی کاخ سفید.
جناح راست با کاهش بدهی از طریق افزایش مالیات مخالفت خواهد کرد. این پیش شرط بنظر مسخره می آید آنهم در کشوری که بهمن امتیازهای مالیاتی به نفع ثروتمندترین‌ها، میزان عمومی پرداخت مالیات را به پائین‌ترین سطح ۵۰ سال گذشته رسانده است. اما ورای کله شقی جمهوریخواهان برای کاهش بدهی فقط از طریق کاهش هزینه، تمایل دیگری نهفته است: « از گشنگی کشتن حیوان» یعنی آنچنان که یکی از رهبران فکری آنها می گوید:« کاهش وزن دولت به میزانی که بتوان سپس آنرا در یک وان حمام خفه کرد».
اما چگونه می توان دلایل اوج گرفتن بدهی دولت امریکا را در سالهای اخیر توضیح داد؟ در درجه اول با بحران اقتصادی ای که ریشه در قوانین زدائی مالی چند دهه گذشته دارد. سپس با تمدید منظم قانون کاهش مالیاتی سال ۲۰۰۱ که در ابتدا موقتی اعلام شده بود (معادل ۲۰۰۰ میلیارد دلار بدهی). و در نهایت با جنگی که پس از ۱۱ سپتامبر در افغانستان و عراق آغاز شد (با هزینه‌ای معادل ۱۳۰۰ میلیارد دلار). حزب ریگان و آقای بوش ادعا می‌کند که مشکل بدهی را حل کرده بود؛ با حمایت از ثروتمند‌ترین‌ها، که آنها را «کار آفرین» می نامد ، و افزایش بودجه پنتاگون که آنرا در عمل ۶۷ درصد در طی دهسال افزایش داده بود.
روز ۵ آوریل گذشته، آقای پل ریان (Paul Ryan) رئیس کمیسیون بودجه مجلس نمایندگان، از پروژه جمهوریخواهان برای دهسال آینده پرده برداشت. برنامه آنها پیش بینی می کند که هزینه های عمومی که هم اکنون معادل ۲۴ درصد تولید ناخالص داخلی است در سال ۲۰۵۰ به ۱۴،۷۵ درصد آن برسد و سقف مالیاتی از ۳۵ به ۲۵ درصد کاهش یابد (یعنی به پائین ترین سطح از سال ۱۹۳۱). تمام راه‌های قانونی فرار از مالیات ثروتمندترین ها حفظ شده و پرداخت هزینه‌های درمانی سالمندان و فقرا حذف خواهد شد.
آقای اوباما در شرایطی از نبرد حذر می کند، که خدمات اجتماعی دولت امریکا می تواند به زودی به جسدی غرق شده در یک وان حمام شبیه شود.
[لوموند دیپلوماتیک]

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: