UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

هیلاری کلینتون جمهوری‌خواه

هیلاری کلینتون جمهوری‌خواه
آنچه جمهوری‌خواهان و حتی دموکرات‌ها را بسیار نگران کرده رویکرد عمومی جوانان و طبقه متوسط به شعارهای سناتور ساندرز است که رسماً اعلام داشته نوعی سوسیال‌دموکراسی است. تاریخ آمریکا همیشه با نوعی ستیز تاریخی با اندیشه عدالت اجتماعی همراه بوده و همه به‌اصطلاح جناح‌های راست و چپ در طول ۷۰ ساله بعد از جنگ دوم جهانی کوشش داشته با مسخ اندیشه‌های مساوات‌طلبی و رفاه اجتماعی از گرایش جوانان به اندیشه سوسیال‌دموکراسی حتی به نوع اروپائی آن به‌هرطریق ممکن اجتناب کنند
غلامحسین دوانی

غلامحسین دوانی

شهرگان: تاریخ سیاسی امریکا همیشه در سیطره یکی از دو حزب دموکرات یا جمهوریخواه بوده است. تفاوت این دو حزب عمدتاً در نگرش به سیاست خارج از یک طرف و هدف تدریجی امکانات رفاهی مردم از طریق دیگر بوده است. جمهوریخواه خواهان اقتصادی بی‌نظارت با ساز وکار خود بازار و دموکرات‌ها (حداقل جناح میانه‌رو) نوعی نظارت را توصیه می‌کند. اتفاقاً برخلاف تبلیغات عمومی، این دموکرات‌ها بوده‌اند که بانی چند جنگ منجمله جنگ کوبا، حمله به عراق، تجزیه خاورمیانه و … بوده‌اند.

انتخابات دورهٔ اخیر آمریکا شاهد نوعی ویرانگری اخلاقی در پس‌ماند اقتصاد منجلابی هستیم. جمهوری‌خواهان که اسناد همدستی آنان با مرتجع‌ترین کشورهای جهان من‌جمله عربستان سعودی، دیکتاتورهای آسیائی و آمریکای لاتین غیرقابل‌انکار است. در غیاب یک کاندیدای دلخواه در شرایط فعلی راهکاری مگر حمایت از سرکار خانم هیلاری کلینتون ندارند زیرا هیلاری نماینده جناح راست افراطی خوب دموکرات بوده که حامیان فعلی او را با شبکه بانکی و وال‌استریت تشکیل می‌دهند. شاید برای بسیاری جای تعجب داشته باشد که مگر یک حزب مخالف می‌تواند به نماینده حزب رقیب تمایل داشته باشد. از دیدگاه سیاسی این امر در شرایط فعلی بهترین گزینه پیش رو تلقی می‌شود. زیرا به‌جز جناح افراطی حزب جمهوری‌خواه سایر جناح‌های درونی جمهوری‌خواهان شعاری مشابه خانم کلینتون سر داده‌اند.

دفاع تمام‌قد و بدون قید و شرط از اسرائیل، اعلام نقشه جنگ در خاورمیانه و به‌ویژه گزینه جنگ با ایران، لابی‌گری با بخش ارتجاعی رژیم‌های عربی و آمریکای لاتین و حذف بسیاری زباله‌های حمایتی اقشار متوسط آمریکایی ازجمله محورهای این تبلیغات بشمار می‌روند. آنچه جمهوری‌خواهان و حتی دموکرات‌ها را بسیار نگران کرده رویکرد عمومی جوانان و طبقه متوسط به شعارهای سناتور ساندرز است که رسماً اعلام داشته نوعی سوسیال‌دموکراسی است. تاریخ آمریکا همیشه با نوعی ستیز تاریخی با اندیشه عدالت اجتماعی همراه بوده و همه به‌اصطلاح جناح‌های راست و چپ در طول ۷۰ ساله بعد از جنگ دوم جهانی کوشش داشته با مسخ اندیشه‌های مساوات‌طلبی و رفاه اجتماعی از گرایش جوانان به اندیشه سوسیال‌دموکراسی حتی به نوع اروپائی آن به‌هرطریق ممکن اجتناب کنند لذا در شرایطی که دانشگاه هاروارد از گرایش ۳۵ الی ۴۰ درصدی جوانان به شعارهای سوسیالیستی و پوچی سرمایه‌داری خبر می‌دهد، عقلای جمهوری‌خواهان به این نتیجه رسیده‌اند که با ظهور امثال ترامپ نمی‌توان با این پدیده‌ای که می‌تواند بنیاد نظام انباشت غیرعادلانه ثروت امریکا را به هم زند، کنار آمد لذا با توجه به‌گرایش‌ها و متعلقات خاطر سرکار خانم هیلاری کلینتون، می‌توان دریافت وی کاندید مشترک جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در شرایط فعلی است.

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

خانه | >> واپسین نوشته‌ها

غلامحسین دوانی؛ پژوهش‌گر اقتصادی و عضو انجمن اقتصاددانان حرفه‌ای بریتیش کلمبیا و از اعضای حسابداران خبره آمریکای شمالی

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: