UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

فایزر: قرص کووید۱۹ احتمالا تا پایان سال میلادی به بازار می‌آید 

فایزر: قرص کووید۱۹ احتمالا تا پایان سال میلادی به بازار می‌آید 

آلبرت بورلا، مدیرعامل اجرایی شرکت داروسازی فایزر، در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌بی‌سی گفت که قرص ضدویروسی که می‌تواند کرونا را درمان کند، احتمالا تا پایان ۲۰۲۱ آماده می‌شود. بورلا افزود که این دارو می‌تواند در خانه استفاده شود.

مدیر اجرایی فایزر گفت این قرص که در مراحل اولیه آزمایش بالینی قرار دارد، در درمان گونه‌های جهش‌یافته ویروس نیز اثربخش خواهد بود و باید در اوایل دوره بیماری و پیش از وخامت حال بیمار استفاده شود. استفاده از این قرص همچنین مراجعه افراد به بیمارستان برای مداوای کرونا را نیز کاهش خواهد داد.

این دارو که در دسته «بازدارنده‌های‌ پروتئاز» قرار می‌گیرد، بدین شکل عمل می‌کند: به آنزیم‌های ویروسی متصل می‌شود و ویروس را از تکثیر در سلول‌های بدن بازمی‌دارد. این دارو همچنین با حمله به ویروس عامل کووید-۱۹، از تکثیر آن در دستگاه تنفسی انسان جلوگیری می‌کند.

بازدارنده‌های پروتئاز در درمان دیگر بیماری‌ها همچون اچ‌آی‌وی و هپاتیت‌سی نیز استفاده می‌شوند.

به‌گفته بورلا، این قرص در مقابله با گونه‌های جهش‌یافته بسیار موثر عمل می‌کند. او گفت که در حال حاضر تحقیقات در حال انجام است و تا تابستان ۲۰۲۱ اخبار بیشتری از تولید این دارو منتشر خواهد شد.

به‌گزارش سی‌ان‌بی‌سی، تدارک انجام مراحل اولیه آزمایش بالینی این دارو از ماه مارس ۲۰۲۱ آغاز شده است.

بنا بر اسنادی که به روزنامه تلگراف رسیده است، شرکت داروسازی فایزر قصد دارد تجویز این دارو را در کنار استفاده محدود از داروی ضدویروسی ریتوناویر توصیه کند. ریتوناویر که برای درمان اچ‌آی‌وی استفاده می‌شود؛ تاثیر این داروی جدید احتمالی را تقویت خواهد کرد.

روزنامه تلگراف همچنین خبر داد که آزمایش انسانی داروی خوراکی فایزر نیز به‌زودی آغاز می‌شود. بر اساس اسناد منتشرشده، دوره آزمایش انسانی ۱۴۸روزه است و ۲۸ روز دیگر نیز برای غربالگری و تعیین دوز در نظر گرفته شده است.

بر اساس این اسناد، ایمنی مصرف دارو پیش‌تر بر روی حیوانات آزمایش شده و نتایج آن مثبت بوده است. میزان دوز تجویزی در آزمایشات بالینی نیز، عوارض جانبی نداشته است.

بورلا افزود که فایزر همچنین به آزمایش واکسن کرونا بر روی نوزادان شش‌ماهه تا کودکان یازده‌ساله نیز ادامه می‌دهد و اظهار امیدواری کرد که سازمان غذا و داروی ایالات متحده به‌زودی واکسن فایزر برای نوجوانان را تایید کند.

منبع: پیک ایران

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: