UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

از گاهنامه «فروغ» لاهیجان تا هفته نامه مستقل «شهروند بی‌سی»‏

تداوم «شهروند» تا به امروز، به‌مثابه یک پیروزی فرهنگی و همگانی است که به همه ما ایرانیان برون مرزی و تبعیدی و مهاجر تعلق دارد.

تا آنجا که به یاد دارم سنگ بنای «شهروند بی سی» که امروز بیست سالگی و شادابی آن را گرامی میداریم با نشر «دوهفته نامه آینده» آغاز شد.  «هادی ابراهیمی» شاعر و نویسنده که تجربه همکاری با نشریات «نگین»، «فردوسی» و«رودکی» در ایران  و همچنین انتشار گاهنامه «فروغ» در لاهیجان را در تجربیات اولیه و کارنامه فرهنگی و ادبی خود دارد در سال ۱۹۹۳ میلادی با همراهی همسرش «کتی دیلمی»،  نشر دو هفته نامه «آینده» را در ونکوور، کانادا آغاز کرد. «آینده» پس از دوسال انتشار با نام «شهروند ونکوور» و سپس با نام «شهروند بی سی»، تا به امروز ادامه پیدا کرده است.

برای ما تبعیدیان و جان بدربردگانی که بیست سال پیش هنوز با شوک‌ها و آسیب‌های ناشی از سرکوب و سانسور و خشونت جمهوری اسلامی روزگار سپری می کردیم، تولد هر نشریه یا رسانه مستقل خبری و فرهنگی و ادبی و اجتماعی برون مرزی،  بدور از تیغ سانسور و اختناق و سرکوب، یک پیروزی برای آزادی بیان یا بمثابه تجدید حیات دیگر بود.  به همین خاطر تولد «آینده»، در جامعه‌ی نوپای ایرانیان برونمرزی در ونکوور بزرگ، هم گرامی و هم عزیز بود.

برای من که خرُده  تجربه و مختصر علاقه ای به  کار نوشتن داشتم، تولد «آینده» و کمک‌های متواضعانه و مشوقانه و نگاه هوشیارانه «هادی ابراهیمی» که تا به امروز از آن برخوردار بوده‌ام، امکانی بوده است که در حد توان و تجربه و دانش‌ام با «آینده» و «شهروند ونکوور» و «شهروند بی سی» همکاری داشته باشم.

تجربه هفته نامه مستقل «شهروند بی سی» که بیست سالگی پر بار خود را ادامه میدهد با وجود کم یا کاستی‌هایی که همیشه در هر کاری وجود دارد، بی شک یکی از نمونه ها و الگوهای بسیار موفقیت آمیز کار جمعی و مردمی و روزنامه نگاری و ژورنالیزم ایرانی برون مرزی است. شاید رمز این موفقیت و تدوام کار و پیوستگی مدیون چند عامل زیر باشد:

یکم: وجود آزادی بیان، نبود فضای رعب و وحشت و سرکوب و سانسور.

دوم: سوی دیگر این ماندگاری، پشتکار و سخت کوشی و پیگیری مداوم سر دبیر«شهروند بی‌سی» و همکاران آن در تهیه مقاله، شعر، داستان، خبر، ترجمه و مصاحبه و همچنین انتشار به موقع و هفتگی «شهروند» حتی در سخت‌ترین شرایط مالی و کمبود امکانات و منابع.

سوم:  پشتیبانی صاحبان حرفه و کسب و کار که با درج آگهی تامین کننده منبع مالی «شهروند» بوده‌اند بی آنکه بخواهند علاقه و سلیقه و ایده‌های خود را بر محتوای نشریه اعمال نمایند.

چهارم:  و سرانجام مخاطبان اصلی؛ مردمی که هر هفته «شهروند» را به خانه‌های خود میبرند و مطالعه می‌کنند.

در مجموع تجربه فرهنگی فوق‌العاده زیبا و دمکراتیکی را در اجتماع ما خلق کرده که تداوم این هفته نامه را تا بیست سالگی میسر ساخته است.  با این تعبیر، می‌توان گفت که تداوم «شهروند» تا به امروز بمثابه یک پیروزی فرهنگی و همگانی است که به همه ما ایرانیان برون مرزی و تبعیدی و مهاجر تعلق دارد. من نیز بعنوان خواننده و هم همکار،  این پیروزی فرهنگی و بیست سالگی هفته‌نامه مستقل «شهروند بی سی» را به  سر دبیر آن «هادی ابراهیمی» و به مردمی که با خواندن و تفکر کردن و نوشتن، محیط زندگی ما را زیباتر می‌کنند و به ارتقای کیفی فضای فرهنگی ما یاری میرسانند، تبریک میگویم.

۱۰ اکتبر ۲۰۱۲

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

خانه | >> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: