UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

نسیم خاکسار؛ انسانی فرهیخته و شرافتمند، صبور و صمیمی

نسیم خاکسار؛ انسانی فرهیخته و شرافتمند، صبور و صمیمی

روز یکشنبه ۱۵ آوریل، نزدیک به ۲۰۰ تن از علاقه‌مندان به ادبیات داستانی در سالن مجتمع فرهنگی سی‌ویک حضور یافته‌بودند تا  تلاش و کوشش نزدیم به ۵ دهه نویسنده صاحب‌نام و پر کار ایرانی را ارج گذارند.  اکثر شرکت‌کنندگان از نسل من و با خاطره‌ی دهه‌های ۴۰ و ۵۰ بودند. بسیارانی چون من، برای اولین بار با این نویسنده از نزدیک آشنا می‌شدند.  برادر نسیم، زنده‌یاد منصور خاکسار شاعر معاصر و فعال سیاسی و حقوق بشر به دلیل اقامت در همسایگی ما – ایالت واشنگتن – پیش از سفر نسیم، سه بار به ونکوور دعوت شده‌بود و جامعه فرهنگی و ادبی و سیاسی ونکوور با او از نزدیک آشنا شده‌بود.  این بار اما نسیم برادر وی که در حوزه‌های متفاوت کار خلاقه‌ی فرهنگی هنری حضوری پررنگ دارد، مهمان شهر ما در ونکوور است.

تبلور اندیشه‌های نسیم خاکسار چون منشوری در حوزه‌های شعر، نمایشنامه‌نویسی، نقد و بررسی شعر و داستان، رمان و داستان کوتاه، پژوهش و واکاوی در ادبیات ایران و جهان، اثرهای درخشانی به‌جا گذاشته و می‌گذارد.  ورای محتوای اندیشگی و اثرهایی که او می‌آفریند، به گواهی و شهادت دوستان دور و نزدیک‌اش، نسیم یک انسان است؛ شرافتمند و فرهیخته، صبور و صمیمی.

به انگیزه بزرگداشت نسیم خاکسار در ونکوور، این شماره شهروند بی سی را به ویژه‌نامه‌ی نسیم خاکسار اختصاص داده‌ایم و اعتقاد داریم دوستداران نسیم و خوانندگان اثرهایش فقط آن تعدادی که شانس حضور در مراسم را داشته‌اند، نبوده و نیستند و بسیارانی از اقصی نقاط جهان خواهان آگاهی از این مراسم‌اند تا بدانند در مراسم بزرگداشت او چه گذشت و از نویسنده مورد علاقه‌شان چگونه سپاس و قدردانی به‌عمل آمد.  چه بسا دل‌های چند ‌نسل،‌ در ایران و سایر نقاط گیتی که تنها با آثارش آشنا هستند و با آنها زندگی کردند، برای حضور در این روز می‌تپید. به این اعتبار باید از انجمن هنر و ادبیات که از سوی عده‌ای از هنرمندان و نویسندگان ایرانی ساکن ونکوور تشکیل شده‌است، به دلیل دعوت از نسیم خاکسار تشکر کرد.

از دوستان فرهیخته، نویسندگان و شاعران عزیز منصور کوشان، رضا علامه زاده، رضا مقصدی، مسعود نقره‌کار و میرزاآقا عسگری (مانی) که علیرغم زمان محدود، باردیگر زحمت ارسال متن پیام‌هایشان را برای ویژه‌نامه‌ی نسیم قبول کردند، صمیمانه سپاسگزاری می‌کنم.

از عبدالقادر بلوچ به پاس انتقال سریع عکس‌ها و مقاله‌اش، از محمد محمدعلی، علی نگهبان و محمد صفوی به خاطر ارسال به موقع مقالات سپاسگزارم و تلاش مرتضی مشتاقی را به خاطر ارسال عکس روی جلد نسیم خاکسار ارج می‌گذارم.

از دوست و همکار گرامی‌ام مژگان قوامی که با تهیه‌ی داوطلبانه‌ی گزارشِ مراسم، برای ویژه‌نامه خاکسار یاری‌مان داد، تقدیر می‌کنم.

از نسیم خاکسار عزیز که یکی از تازه‌ترین اثر داستانی خود به نام رحله را برای انتشار در ویژ‌نامه‌اش در اختیار ما گذاشت، سپاسی سبز و بهاری، و سرشار از مهر دارم.

همانطور که مشاهده می‌کنید، نظم مقالات در این شماره مطابق روال همیشگی خود نیست و تعدادی از مقالات سیاسی ، تاریخی و زنان به دلیل ویژه‌نامه، به نیمه دوم، به بعد از بخش ادبیات چیده شده و رمان دنباله دار «رود مرموز» نیز از شماره آینده پی گرفته‌ خواهد شد.

در پایان یادآور می‌شوم که امروز جمعه اول اردیبهشت، برابر است با زادروز محمد مختاری، یکی از یاران و هم‌رزمان عرصه‌ی فرهنگ و اندیشه‌ی نسیم خاکسار که این روزها مهمان ماست.  محمد مختاری در روز ۱ اردیبهشت سال ۱۳۲۱ به دنیا آمد و در ۱۲ آذر ۱۳۷۷ خورشیدی در ماجرای موسوم به قتل‌های زنجیره‌ای کشته شد. وی از شاعران، نویسندگان، مترجمان و منتقدان معاصر ایران و از فعالین برجسته در کانون نویسندگان ایران بود.

در پایان یادآور می‌شوم که امروز جمعه اول اردیبهشت، برابر است با زادروز محمد مختاری، یکی از یاران و هم‌رزمان عرصه‌ی فرهنگ و اندیشه‌ی نسیم خاکسار که این روزها مهمان ماست.  محمد مختاری در روز ۱ اردیبهشت سال ۱۳۲۱ به دنیا آمد و در ۱۲ آذر ۱۳۷۷ خورشیدی در ماجرای موسوم به قتل‌های زنجیره‌ای کشته شد. وی از شاعران، نویسندگان، مترجمان و منتقدان معاصر ایران و از فعالین برجسته در کانون نویسندگان ایران بود.

چشم هایت را که می‌بندی
مختاری مختاری مختاری
این کویر آهو آن کویر کودک
همه می گویند
مختاری مختاری مختاری
«رضا براهنی»

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

خانه | >> واپسین نوشته‌ها

هادی ابراهیمی رودبارکی؛ شاعر، نویسنده و سردبیر هفته‌نامه شهرگان آنلاین؛ متولد ۱۳۳۳- رشت و ساکن کانادا - استان بریتیش کلمبیاست.

فعالیت ادبی و هنری او با انتشار گاهنامه فروغ در لاهیجان در سال ۱۳۵۰ شروع شد و شعرهای او به تناوب در نشریات نگین، فردوسی، گیله‌مرد، گردون، شهروند کانادا و شهرگان ونکوور چاپ و منتشر شد.

ابراهیمی همراه با تاسیس کتابفروشی هدایت در سال ۲۰۰۳ در نورت ونکوور، اولین انجمن فرهنگی-ادبی را با نام پاتوق فرهنگی هدایت در همین سال به‌همراه تعدادی از شاعران و نویسندگان ایرانی ساکن ونکوور راه‌اندازی کرد که پس از تعطیلی کتابفروشی هدایت در سال ۲۰۰۷ این انجمن با تغییر نام «آدینه‌ شب» برای سال‌ها فعالیت خود را بطور ناپیوسته ادامه داد.

هادی ابراهیمی رودبارکی از سال ۲۰۱۰ رادیو خبری فرهنگی شهرگان را تاسیس و تا سال ۲۰۱۵ در این رادیو به فعالیت پرداخت.

از ابراهیمی تاکنون دو کتاب شعر منتشر شده‌است:

«یک پنجره نسیم» - ۱۹۹۷ - نشر آینده - ونکوور

«همصدایی با دوئت شبانصبحگاهی» نشر بوتیمار - ایران

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: