UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

«با؟ یا! بدون گیسو؟!»

«با؟ یا! بدون گیسو؟!»

با، یا، بدونِ حجاب، آیا امنیت اجتماعی زنان تامین می‌شود؟ 

یکی از نخستین نشانه‌های تاریخی کشف حجاب را می‌توان، در سخنرانیِ بدون روبنده‌ی طاهره قره‌العین و همچنین در دربار ناصرالدین شاه و محافل روشنفکری یافت.

اما کشف حجاب در اواخر سال ۱۳۱۴ رسماً اعلام و تصویب و به اجرا درآمد.

این مصوبه یکی دو سال بعد از انقلاب از اعتبار ساقط شد و اکنون نزدیک به ۴۰ سال است که زنان ایران ملزم به رعایت حجاب هستند. 

در تمامی این سالها، هزینه‌های گزاف و نیروی انسانیِ بی‌شماری صرف اجرای قوانین کشف حجاب و اجباری کردن آن شده است. هزینه‌های ملی و بیت‌المال، صرف قانونی شد  و می‌شود که متاسفانه اجباری کردن آن در عمل هنوز توسط بسیاری از زنان رعایت نمی‌شود.

اما آنچه برای نگارنده‌ی این سطور جای نگرانی و ابهام دارد این است که،  بر فرض اگر بالاخره دیر یا زود حجاب آزاد شود، مسئله نابرابری حقوق ازدواج، تمکین، امنیت خانوادگی، امنیت اجتماعی در محل کار و کوچه و بازار آنان تامین خواهد شد؟ یا بعد از آزادی حجاب عده‌ی کثیری از زنان به خاطر ناامنی‌های اجتماعی همچنان سرگردان و پریشان باشند؟! 

کاریکاتور از آدنسا

با این حال مبارزات ۴۰ ساله علیه بدحجابان هنوز ادامه دارد، و اگر زنان از خیر گیسوان خود بگذرند، نیروهای بیشمار مبارزه با بدحجابی، حداقل امنیت اجتماعی آنان را تامین خواهند کرد؟!

 

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

خانه | >> واپسین نوشته‌ها

پریسا صنیعی؛ فارغ‌التحصیل رشته‌ی هنر (نقاشی) از دانشگاه هنر تهران (دانشکده پردیس) است که با نام هنری (adensaa) آدنسا، تراک‌های موزیک، نقاشی‌ها، طرح‌ها و کاریکاتورهایش را در صفحه اینستاگرام به اشتراک می‌گذارد.
آثار او در شهرگان با نام هنری‌اش (adensaa) منتشر خواهد شد. 

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: