UA-28790306-1
تبلیغات

صفحه را انتخاب کنید

اسرائیل از گرسنگی به مثابهٔ یک سلاح جنگی استفاده می‌کند

اسرائیل از گرسنگی به مثابهٔ یک سلاح جنگی استفاده می‌کند

 

امی گودمن / دنیس مونیهان

ترجمه: گروه ترجمه‌ شهرگان

 

اسرائیل با گرسنگی دادن به مثابه یک سلاح جنگی استفاده می کند و قحطی را بر بیش از دو میلیون فلسطینی گرفتار در غزه تحمیل می‌کند که یک میلیون نفر از آنها کودک هستند. از زمانی که یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، در ۹ اکتبر اعلام کرد: «بدون برق، غذا، سوخت! همه چیز برویشان بسته است… ما با حیوانات انسانی می‌جنگیم.»

در اول آوریل، اسرائیل با سه حمله موشکی جداگانه به یک کاروان بشردوستانه World Central Kitchen در حالی که در مسیری به اصطلاح «بدون درگیری» در غزه بود، حمله کرد و هفت تن از کارکنان این گروه امدادی را در حالی که برای ارسال صدها تن غذا هماهنگ می‌شدند، کشتند.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در پیامی ویدئویی گفت: متاسفانه در روز گذشته یک مورد غم‌انگیز از حمله ناخواسته نیروهای ما به مردم بی‌گناه در نوار غزه رخ داد. «این در جنگ اتفاق می‌افتد.»

خوزه آندرس، سرآشپز مشهور جهان، بنیانگذار World Central Kitchen، که در بسیاری از مناطق درگیری کار کرده است، داستان متفاوتی را بیان کرد. او گفت که این کاروان مسیر خود را با ارتش اسرائیل هماهنگ کرده است. او به رویترز گفت: «آنها به طور سیستماتیک، خودروهای ما را یکی پس از دیگری مورد هدف قرار دادند… ما آگاهانه و بدون وقفه مورد هدف قرار گرفتیم تا اینکه همه در این کاروان کشته شدند.»

روزنامه اسرائیلی هاآرتص جدول زمانی این حمله را منتشر کرد و حداقل سه حمله موشکی را توصیف کرد. هاآرتص گزارش داد که پس از اولین حمله، «برخی از مسافران خودرو اول که پس از اصابت موشک جان سالم به‌در برده‌بودند، به خودرو دومی که همراه این کاروان بود، رفتند… ثانیه‌ای طول نکشید که موشکی دیگر به خودروی دوم اصابت کرد». سپس «سومین خودروی کاروان نزدیک شد و بازماندگان شروع به انتقال مجروحانی که از ضربه دوم نیز جان سالم به‌در برده بودند کردند تا از خطر خارج شوند. اما سومین موشک نیز شلیک شد و به آنها اصابت کرد.»

کارگران آشپزخانه مرکزی جهان که در این حمله موشکی کشته شدند عبارتند از: سیف‌الدین عصام ایاد ابوطاها، ۲۵ ساله، از فلسطین / زومی فرانککام، ۴۳ ساله، از استرالیا / دامیان سوبول، ۳۵ ساله، از لهستان / جیکوب فلیکنگر، ۳۳ ساله، دارای تابعیت دوگانه آمریکایی/کانادایی. سه سرباز بازنشسته بریتانیایی که برای تامین امنیت کاروان، همراه بودند و کشته شدند عبارتند از: جان چپمن، ۵۷ ساله / جیمز هندرسون، ۳۳ ساله و جیمز کربی، ۴۷ ساله.

البته اینها تنها امدادگرانی نیستند که تاکنون در غزه کشته شده‌اند. جیمی مک گلدریک، هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل برای فلسطین اشغالی گفت: «حداقل ۱۹۶ نفر افراد بشردوست از اکتبر ۲۰۲۳ تا تا ۲۰ مارس ۲۰۲۴، در سرزمین‌های اشغالی فلسطین کشته شده‌اند. این تقریباً سه برابر تعداد تلفات ثبت شده در هر درگیری طی یک‌سال است. دیگر هیچ جای امنی در غزه باقی نمانده است.

اکثریت قریب به اتفاق کشته شدگان، فلسطینیانی بودند که برای آژانس اصلی امدادرسانی سازمان ملل ( UNRWA) در غزه کار می‌کردند. مجله +۹۷۲ (که مجله روزنامه‌نگاری مستقل اسرائیلی – فلسطینی است) این هفته گزارش داد که ارتش اسرائیل از سیستم‌های هدف‌گیری مبتنی بر هوش مصنوعی به نام‌های “Lavender” و “? Where’s Daddy” که «به طور سیستماتیک افراد را جداگانه هدف حمله قرار می‌دهد، استفاده کرد. و این در حالی است که آنها در خانه‌های خود بودند – معمولاً در شب که تمام خانواده‌های آنها حضور داشتند.» بنابراین، تمام خانواده‌ها از بین می‌روند.

خوزه آندرس در گفت‌و‌گو با رویترز از «ارسال سلاح‌هایی که توسط آمریکا تهیه شده است و برای دفاع از اسرائیل در برابر حملات موشکی نیست، بلکه فقط سلاح‌هایی هستند که غیرنظامیان را می‌کشد» انتقاد کرد. او گفت: «من فکر می‌کنم بهترین و تنها راه پیش رو برای داشتن امید به توافق صلح این است که حداقل بتواند به طرفین اجازه دهد گفتگو را آغاز کنند. من نمی‌گویم که فقط به بمباران تک تک افرادی که در داخل غزه حرکت می‌کنند ادامه می‌دهید و تک تک کودکان را می‌کشید. اگر آن‌هایی را که با بمب نکشتید‌، به دلیل کمبود غذا آنها را از گرسنگی می‌کشید.»

نو گوردون، نسل سوم اسرائیلی، استاد حقوق بین‌الملل در دانشگاه کوئین مری لندن و معاون انجمن بریتانیایی برای مطالعات خاورمیانه است. او در مقاله اخیر نیویورک ریویو آو بوکز، با عنوان «جاده قحطی در غزه» نوشت:

«مانند بسیاری از قحطی‌ها، این نیز محصول یک تاریخ طولانی‌تر است. از سال ۱۹۶۷، زمانی که اسرائیل برای اولین بار نوار غزه را اشغال کرد، سبد غذایی فلسطینیان را کنترل کرد، مصرف مواد غذایی ساکنانش را مهندسی کرد و از غذا به عنوان سلاحی برای مدیریت جمعیت استفاده کرد. برای چندین دهه، اسرائیل به طور سیستماتیک به ظرفیت نوار غزه برای تولید مواد غذایی خود آسیب رسانده و دسترسی آن به آب آشامیدنی و مواد غذایی مغذی را کاهش داده است. درک این سیاست های بلندمدت برای درک قحطی که اکنون در غزه در حال گسترش است، بسیار مهم است.

World Central Kitchen کار خود را در غزه، جایی که قحطی تحمیلی اسرائیل در حال تشدید است، به حالت تعلیق درآورده است. آشپز آندرس در مصاحبه خود با رویترز احساساتی شد گفت: «به نظر می‌رسد که این دیگر جنگ علیه تروریسم نیست. این یک جنگ علیه خود بشریت است. شما نمی‌توانید هر ساختمانی را ویران کنید. شما نمی‌توانید هر بیمارستان، هر مدرسه را ویران کنید. شما نمی توانید افراد انسان‌دوست را هدف قرار دهید. شما نمی‌توانید کودکان را هدف قرار دهید. شما نمی‌توانید با چیزی که بشریت باید بر اساس آن بنا شود، مبارزه کنید!»

منبع:

دموکراسی برای اکنون

https://www.democracynow.org/2024/4/4/israel_is_wielding_starvation_as_a

 

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها
تبلیغات

نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آگهی‌های اجاره خانه:

آگهی‌های تجاری:

ویدیوی تبلیفاتی صرافی عطار:

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: