UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

«دنیا ویسی» قربانی ندانم کاری‌ها… یا تجاوز!؟

«دنیا ویسی» قربانی ندانم کاری‌ها… یا تجاوز!؟

باید تعجب کرد از این همه بی‌مسئولیتی، از این همه ندانم‌کاری‌، از این همه بی‌لیاقتی و از این همه ظلم و نفهمی در حوزه آگاهی‌بخشیِ مهم‌ترین وزارتخانه کشور که تکفل فرزندان این مرز وبوم برعهده‌اش است.

به گزارش خبرنگار قضایی خبرگزاری تسنیم، صبح روز دوشنبه ۱۶ مهر، دنیا ویسی دانش‌آموز پایه اول دبستان روستای گرماش از توابع شهرستان سنندج به‌دلیل ریزش دیوار فرسوده حیاط مدرسه جان خود را از دست داد.

طبق اعلام محمدسعید کنعانی مدیر آموزش و پرورش ناحیه ۲ سنندج، قبل از ظهر دوشنبه ۱۶ مهرماه ۱۳۹۷ ریزش بخشی از دیوار حیاط مدرسه روستایی به‌علت فرسوده بودن بنا، یکی از دانش‌آموزان پایه اول دبستان به‌نام دنیا ویسی مصدوم و توسط مدیر، آموزگار و پدرش به بیمارستان بعثت سنندج برده شد، اما متأسفانه براثر جراحات وارده این کودک فوت کرد.

«دنیا ویسی مرده است آن‌هم در روز جهانی کودک و غم‌انگیزتر اینکه هنوز هیچ‌کس پاسخ گو نیست. مسئولی عواقب کارش را بر عهده نمی‌گیرد. همه کار می‌کنند در ایران ولی هرگز کافی نبوده، دراصل وقت کشی می‌کنند نه رسیدگی. «دنیا ویسی»های دیگری در راهند.»

چون بیش از جان یک کودک معصوم در سنندج که روز جهانی کودک در زیر خروارها خاک میشود‌، مفهومی ندارد و طبق گفته‌ی خبر‌گزاری تسنیم شاید هم یک جنایتی و تجاوزی دیگر باشد هردو غیر‌قابل بخشش و هردو همانقدر مخوف و دهشت بر‌انگیز، چون آنکه باید می‌نشسته و حساب می‌کرده که بودجه‌ای که در دست دارد باید خرج دنیا ویسی شود یا «خرج اتینا» به استخاره تسبیح شاه مقصودش به همان چیزی رسیده که دلش می‌خواسته است.‌

چون صدای مرگ دنیا ویسی، نوحه و لابه و جملات قصار و لایک خورهای بعدش، جذاب‌تر از بستن راه تکرار چنین ماجراهایی است.

«دنیا ویسی» قربانی ندانم کاری‌ها... یا تجاوز!؟

دنیا ویسی

مرگ دنیا، مرگ مقدر و محتوم نیست، نشان انحطاط جمعی ما در یافتن طریق درست زندگی است. گواه دیگری بر اینکه ما دیگر «جماعت» نیستیم، «جمعیت»ایم.  جماعت با هدف و اندیشه گره می‌خورد و جمعیت با انبوهی و کثرت درهم تنیده‌ی صرف. ما راهیان مصمم و متفکر یک مسیر سنگلاخ به سمت هدفی روشن نیستیم، ما گله‌های عابریم از رودخانه تمساح که تقدیر، مشخص می‌کند که به وصال علف می‌رسیم یا به دندان دیو گرسنه رودخانه!‌

‌ما مدیر یا مدبر و سامان‌دهندگان یک جامعه نیستیم، خرافه پرستان گرفتار در جنگل بی‌مسئولیتی و بی‌خبری هستیم که «دنیا»ها را باید به مسلخ قربانگاه تقدیر ببریم بی‌آنکه بدانیم پیش از تقدیس خدایان و تبرک کاهنان، ملاط و خشتی باید که کودکان‌مان با دستان اتفاق و سستی به دامان مرگ هبه نشوند.

با این همه هشدار در مورد نوسازی مدارس وباز گوش‌های ناشنوا

به گزارش خبرنگار مهر، علی اصغر ایزدپناه بعدازظهر دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه ۱۲۵ مدرسه دولتی و هشت مدرسه غیردولتی در سطح شهرستان وجود دارد، گفت: از این تعداد حدود۵۰ فضای آموزشی قدمت ساخت آن از سی سال می‌گذرد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان شمالی با اشاره به اینکه  تعداد ۱۲هزارو ۹۳۵ دانش آموز در سال تحصیلی جدید مشغول به تحصیل هستند، گفت: ۶۴ درصد کلاس‌های درس استان غیرمستحکم و نیاز به تخریب، بازسازی و مقاوم‌سازی دارد.

ابوالقاسم بابایی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در ابتدای اجرای طرح نوسازی و بازسازی مدارس فرسوده که در سال ۷۶ به تصویب رسید، دوهزار و ۵۴۴ کلاس درس تخریبی و ۹۶۰ کلاس نیازمند مقاوم‌سازی در خراسان شمالی شناسایی شده است.

وی با تأکید بر اینکه ۶۴ درصد کلاس‌های درس خراسان شمالی غیر مستحکم است عنوان کرد: ۱۴ درصد کلاس‌ها نیازمند تخریب و بازسازی و ۵۰ درصد نیز نیازمند مقاوم‌سازی است.

بیش از یک سوم مدارس کشور نیاز به تخریب و نوسازی دارند، هشداری که از سوی مسئولان جدی گرفته نمی‌شود.

به‌گزارش خبرگزاری مهر؛ گروه آموزش و پرورشی جامعه پیر و فرتوتند. دهه‌ها از عمرشان گذشته است با این وجود همچنان در خدمت نظام آموزشی کشور هستند.  اگر سن بازنشستگی برای آنان محاسبه می‌شد، باید تا کنون دو یا سه بار بازنشسته می‌شدند.

تعداد این مدارس در پایتخت هم کم نیستند. در هر منطقه چندین مدرسه را می‌توان دید که قدمتی بالای ۴۰سال دارند.

‌دیدن مدارس کهنه و زهوار دررفته در هر منطقه یا محله پایتخت آنقدر عادی شده است که از حساسیت آن کاسته است. مگر اینکه حادثه‌ای تلخ همانند زلزله و آتش سوزی رخ دهد تا حساسیتی کوتاه مدت برای مقاوم سازی و نوسازی مدارس پیش آید.

وجود ۷۰۰ مدرسه فرسوده در شهر تهران

در همین ارتباط، مدیرکل آموزش وپرورش شهر تهران، آمار حداقلی مدارس فرسود در تهران را ۷۰۰ عدد می‌داند و تاکید می‌کند: تهران در تامین فضای آموزشی فقیر‌ترین استان است.

او برآورد مالی برای بازسازی و نوسازی هر مدرسه را حدود ۲ تا ۳ میلیارد تومان می‌داند و از عدم تخصیص اعتبار کافی نیز انتقاد دارد و می‌گوید: باید شورای اسلامی شهر تهران، دولت و تمامی دستگاه‌هایی که در حوزه بازسازی مدارس فرسوده، دارای مسئولیت هستند کمک کنند. او در جدید‌ترین اظهارنظر خود گفته است؛ مدارس فرسوده تهران با طوفان نیز تخریب می‌شوند.

صحبت‌های مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با ظاهر فرسوده و عمر بسیاری از مدارس شهر تهران مطابقت دارد.

مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس استان مرکزی گفت: در حال حاضر ۳۰درصد فضاهای آموزشی استان مرکزی فرسوده بوده و نیازمند دوهزار میلیارد ریال اعتبار برای بهسازی و نوسازی است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدصادق قائمی روز چهارشنبه در حاشیه افتتاح یک مدرسه خیرساز در خمین در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طی سال های گذشته ۷۰ درصد از مدارس استان مرکزی بهسازی و مقاوم سازی شده و در سال تحصیلی جدید نیز ۲۲پروژه فضای آموزشی با کمک اعتبارات ملی و مشارکت خیرین  آماده تحویل و بهره برداری است.

مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس استان مرکزی بیان کرد: ۲۲پروژه آماده تحویل در قالب ۱۲۶ کلاس آموزشی و ۲۷هزار متر مربع زیربنا و با اختصاص ۲۵۰میلیارد ریال در مهرماه سال جاری به آموزش و پرورش تحویل داده می‌شود.

قائمی با اشاره به اینکه بسیاری از پروژه‌های نیمه تمام در سطح استان با مشارکت و کمک خیرین به بهره برداری می‌رسد، ادامه داد: ساخت و بهره برداری ۷۳پروژه در سطح استان با مشارکت خیرین در دست اقدام بوده و از ۲۲پروژه در حال بهره برداری طرح مهر، ۱۸پروژه با کمک و مشارکت خیرین به ارزش ۱۸۰میلیارد ریال انجام شده است.

وی به بهره‌برداری از پروژه بزرگ و خیرساز مصلی‌نژاد در اراک اشاره کرد و گفت: این پروژه از پروژه‌های نادر در توسعه فضای آموزشی است که بیش از ۳۰میلیارد ریال توسط خیر این طرح اعتبار هزینه شده و هفته آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس استان مرکزی خاطرنشان کرد: شهرستان خمین هم اکنون ۲۳۸ فضای آموزشی دارد که به برکت کمک و مساعدت خیرین و وجود بیت تاریخی امام خمینی، از شرایط مطلوب و مناسب در توسعه فضاهای آموزشی برخوردار است.

اما تمام واکنش‌های مسئولین و نمایندگان حکومتی با ارایه ارقام و آمار نسبت به گزارش خبرنگار قضایی خبرگزاری تسنیم مبنی بر: «صبح روز دوشنبه ۱۶ مهر، دنیا ویسی دانش‌آموز پایه اول دبستان روستای گرماش از توابع شهرستان سنندج به‌دلیل ریزش دیوار فرسوده حیاط مدرسه…» به یک‌باره همه چیز تغییر می‌کند. خبر مرگ در زیر آوار دیوار مدرسه به‌خبر تجاوز به دنیا ویسی و به قتل رساندن او با جسم آهنی تغییر می‌یابد.

بعداز این خبر خانم هدیه کیمیایی خبرنگار روزنامه قانون، خبر تجاوز را تایید کرد. هدیه کیمیایی خبر داد که طبق نظر پزشکی قانونی، کودک بعد از تجاوز با ضربه‌ی جسمی آهنی به سرش به قتل رسیده است.

پرستاری که از ابتدا خبر تجاوز را در توئیتر پخش کرد نوشته بود که ترس از آبرو و شرم باعث عدم بیان قضیه از طرف خانواده کودک شده است. در حالیکه کودک قربانی تجاوز، عمل شرم آوری انجام نداده است که باعث شرم خانواده‌اش بشود.

شرم بر جامعه است که چنین اعمالی در آن رخ می‌دهد و لاپوشانی می‌شود.

به گفته خانم هدیه کیمیایی نماینده سنندج در مجلس پیگیر موضوع است.

بگفته پرسنل بیمارستان؛ اول گفته شده ریزش دیوار باعث مرگش شده، ولی وقتی لباس‌هایش را در آورده اند، متوجه شده‌اند که کودک به‌قتل رسیده از نواحی پشت و جلو، خونریزی داشته‌است. سپس فهمیده‌اند که کودک با تجاوز کشته شده و سپس با ریزش ساختگی دیوار سعی کرده‌اند آثار جرم را ازبین ببرند.

دنیا ویسی نه اولین و نه آخرین قربانی تجاوز جنسی کودکان است.

چه ریزش دیوار، چه تجاوز جنسی به کودک، در هر دو صورت نظام آموزشی و پرورشی کشور کماکان اولین متهم است.

باید تعجب کرد از این همه بی‌مسئولیتی، از این همه ندانم‌کاری‌، از این همه بی‌لیاقتی و از این همه ظلم و نفهمی در حوزه آگاهی‌بخشیِ مهم‌ترین وزارتخانه کشور که تکفل فرزندان این مرز وبوم برعهده‌اش است.

————–

منابع:

خبرگزاری‌های تسنیم، مهر و روزنامه قانون

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

خانه | >> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: