UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

سینمای آدینه

سینمای آدینه

[clear]

سینمای آدینه این هفته را با تاخیری طولانی با نگاهی به برخی از فیلم هایی که در تابستان امسال اکران شده یا خواهند شد پی می گیریم. سینمای آدینه از این پس هر هفته به مرور فیلم ها و رخدادهای سینمایی جهان خواهد پرداخت.

[clear]

هالیوود درحالی تا به اینجا که تقریبا هفته های اول تعطیلات تابستانی را پشت سرگذاشته ایم با فروش دو و نیم میلیارد دلاری نسبت به تابستان سال گذشته که فیلم هایی چون کاپیتان آمریکا، جوخه خودکشی و ورای پیشتازان فضا را روی پرده داشت، تابستان داغ و پر رونقی را آغاز کرده است.

اما سینمای مستقل هم امسال درحالی که معمولا فیلم های بیشتری را در پاییز در آمریکای شمالی اکران می کند تابستان هم به نسبت سال گذشته فروش بهتری داشته و برخی فیلم هایی که در جشنواره های کن و برلین و سایر جشنواره های فصل های گذشته روی پرده آمده اند همچمون دو مستند در سفر (کارگروهی، ۲۰۱۷) و سفر من در سینمای فرانسه (برتران تاورنیه، ۲۰۱۷) توجه منتقدان را به خود جلب کرده اند، فیلم هایی چون وقت خوب ( بن سافدی و جاشوا سافدی، ۲۰۱۷) در هفته های آینده اکران خواهند شد و شاعرانگی بی پایان (الخاندرو یودروسکی، ۲۰۱۷) از این هفته روی پرده آمده است.

[clear]

نگهبانان کهکشان، قسمت دوم

برخلاف قسمت اول که ماجراهای آن هیجان انگیز و پرکشش بود قسمت دوم داستان جذابی ندارد و جز همان مزه پراکنی های شخصیت های اصلی آن و البته جلوه های ویژه دیدنی ش چندان قابل توجه نیست با این حال به لطف شهرت و محبوبیت همان قسمت اول که سال پیش اکران شد تا اینجا توانسته پرفروش ترین فیلم فصل تابستان ایالات متحده باشد.

در قسمت دوم همان گروه باید با تهدیدات مختلف و همچنین افشای راز هویت والدین پیتر کویل دست و پنجه نرم کنند. سیلوستر استالونه، کورت راسل و الیزابت دبیکی نیز به گروه بازیگران قسمت نخست افزوده شده اند.

[clear]

زن شگفت انگیز

کمپانی برادران وارنر امسال از مجموعه مارول، زن شگفت انگیز را روی پرده دارد که پیش بینی می شود یکی از پرفروش ترین و محبوب ترین فیلم های امسال باشد. پتی جنکینز که کارگردانی زن شگفت انگیز را برعهده داشته و شاید به همین دلیل وجوه فمنیستی مضمون بیشتر جلوه گر شده، سیزده سال پیش فیلم تحسین شده هیولا (۲۰۰۴) در باره یک زن قاتل زنجیره ای که در همان سالها مردان را می کشت، ساخته بود.

زن شگفت انگیز که هم به دلیل داستان پرحادثه آن و هم تلفیق خوب حادثه در قالب ژانر توجه توام منتقدان و تماشاگران را جلب کرده است در باره یک شاهزاده آمازون در جزیره ای در تصرف زنان جنگ آور است که با ورود ناگهانی یک خلبان جنگ جهانی اول ترغیب می شود تا به او کمک کند تا به پایان جنگ کمک کند و خدای جنگ را شکست دهد.

توانمندی گال گدوت برای ایفای نقش اکشن که پس از یک دوره طولانی عدم توفیق با این فیلم به اوج محبوبیت رسیده است در جذاب شدن فضای تخیلی فیلم نقش موثری داشته است.

 [clear]

مرد عنکبوتی بازگشت به خانه

مرد عنکبوتی در این فیلم می کوشد تا با کمک استاد خود به عنوان یک دانش آموز دبیرستان به زندگی خود سروسامانی بدهد و با جرایم اطراف ش مبارزه کند تا اینکه خطر بزرگتری از راه می رسد.

این ششمین فیلم مردعنکبوتی در سالهای اخیر است و تام هالند پس از نقش کوتاهی در کاپیتان آمریکا، جنگ داخلی (۲۰۱۶)، برای نخستین بار به عنوان مرد عنکبوتی در این سری فیلم ها حضور می یابد.

مرد عنکبوتی برخلاف سایر ابرقهرمانان مجموعه مارول نوجوان است و از همین رو مخاطبان نوجوان با او که معمولا دانش آموز دبیرستانی گوشه گیری ست راحت تر ارتباط برقرار می کنند.

این فیلم تاکنون سومین فیلم پرفروش تابستانی در ایالات متحده و کانادا است.

 [clear]

دزدان دریایی کارائیب، مردان مرده قصه نمی گویند

دزدان دریایی کارائیب که معمولا تابستان ها سروکله شان پیدا می شود امسال هم با پنجمین فیلم خود بازگشته اند تا مشتریان سینما را سرکیسه کنند.

جانی دپ که در نقش کاپیتان جک اسپارو همچنان گیج و عجیب است در این فیلم تازه ناچار می شود با کاپیتان باربوسا و ملوان هایش روبرو شود و در این میان زنی که به جرم جادوگری قرار بود سر به نیست شود به کمک او می آید، کایا اسکودلاریو که نقش این زن را بازی می کند، هفت سال پیش با بازی در مجموعه انگلیسی پوست به شهرت رسید.

گلشیفته فراهانی که در نقش جادوگر واقعی بازی می کند نیز چند ثانیه در این فیلم حضور دارد، از ماجراهای پشت صحنه جالب این فیلم، دزدیده شدن نسخه دیجیتال فیلم توسط دزدان اینترنتی و تلاش برای اخاذی از کمپانی والت دیزنی بود.

[clear]

دانکرک

دانکرک که از آخر هفته همین هفته روی پرده سینما می رود، همانطور که از نام آن هویداست در باره محاصره غافلگیرانه سربازان متفقین در بندر دانکرک در غرب فرانسه توسط ارتش آلمان نازی است که به یکی از خونین ترین و در عین حال عجیب ترین نبردهای جنگ جهانی دوم بدل شد و ارتش آلمان در ۶۰ کیلومتری بریتانیا در حالی که ارتش بریتانیا در معرض نابودی کامل قرار داشت با فرمان هیتلر متوقف شد تا به جای بریتانیا به شوروی حمله کند.

کریستوفر نولان با این فیلم که تنها فیلمی ست که براساس یک رخداد واقعی ساخته است کارنامه خود در ساخت محصولات عظیم سینمایی را تکمیل کرده است و آن را به شیوه هفتاد میلیمتری- که با ظهور فن آوری دیجیتال سالهاست در سینما خبری از آن نیست- فیلمبرداری کرده است و در برخی سینماها نیز بصورت هفتاد میلیمتری به نمایش درخواهد آمد که یادآور خاطره درخشان فیلم های هفتاد میلمتری پایان دهه هفتاد و آغاز دهه هشتاد میلادی ست.

[clear]

 سفر دختران

مالکوم د لی که تابستان گذشته با کمدی آرایشگاه (۲۰۱۶) به موفقیت رسید این بار هم با فیلم کمدی دیگری براساس ماجراهای چهار دختر در سفر آخر همین هفته روی پرده خواهد داشت که منتقدان هم به آن روی خوش نشان داده اند.

چهار دختری که همه عمر با هم دوست بوده اند میخواهند به جشنواره موسیقی بروند و در این سفر است که رفاقت آنها محک میخورد، چهار ستاره رنگین پوست سینما و تلویزیون آمریکا در این فیلم نقش های اصلی را دارند که پیش بینی می شود به همین دلیل با موفقیت بسیاری در گیشه روبرو شود.

[clear]

آنابل: خلق

اواسط تابستان معمولا زمان اکران فیلم های ترسناک است، داوید ساندبرگ سال گذشته درست همین آخر هفته با فیلم ترسناک چراغ های خاموش (۲۰۱۶) که اکران شد و به شهرت رسید، تا سه هفته دیگر با فیلمی در باره عروسکی که توسط شیطان تسخیر شده و در یک یتیم خانه وحشت می آفریند، بازخواهد گشت. برخی از منتقدان که ماه گذشته آنابل را در جشنواره فیلم های لس آنجلس دیده اند به آن بیشتر از چهار ستاره داده اند و به این ترتیب سطح انتظار از آن را بالا برده اند.

سینمای وحشت و دلهره امسال تابستان با فیلم هایی چون بیگانه، در عمق چهل و هفت متری، آمیتی ویل، در شب می آید احتمالا تماشاگران بسیاری را به سینما خواهد کشاند.

[clear]

 در شب می آید

دومین فیلم ترسناکی که هم اکنون روی پرده است با توجه منتقدان و استقبال نه چندان گرم مخاطبان تا اینجا روبرو بوده است؛ در حالی که جهان رو به نابودی ست دو خانواده در یک خانه پناه گرفته اند اما در آنجا نیز در امان نیستند.

تری ادوارد شولتز پیش تر برای نخستین فیلمش کریشا نامزد دوربین طلایی و جایزه هفته منتقدان در جشنواره کن بود، کارمن اجوگو (سلما، ۲۰۱۴و پاکسازی، هرج و مرج، ۲۰۱۴) که امسال او را همزمان در بیگانه هم خواهیم دید در نقش سارا بازی کرده است.

این فیلم مستقل به خوبی توانسته سوءظن و پارانویای حاکم برفضای آخرالزمانی را با نقش گزینی و بازی خوب بازیگران آشکار کند.

[clear]

بی بی راننده

اکشن خوش ساخت تازه ادگار رایت (مرد مورچه ای، ۲۰۱۵ و پایان جهان، ۲۰۱۳) یکی از فیلم های محبوب تابستان امسال است و موفقیتی بی نظیر برای انسل الگورت محسوب می شود که تاکنون توجه چندانی جلب نکرده بود، ایزا گونزالز که با نقش ومپیر اغواگر در فیلم از غروب تا بامداد به شهرت رسید و کوین اسپیسی از دیگر بازیگران این فیلم هستند، بی بی راننده در باره راننده ماهری ست با نام مستعار بی بی که راننده سارقان حرفه ای در حین سرقت است.

فیلم که همه چاشنی های ژانر؛ عشق، جسارت، قهرمان تنها، غافلگیری و سرعت را با خود دارد تا اینجا یکی از پرفروش ترین فیلم های تابستان است و با توجه به استقبال بسیار منتقدان از فیلم احتمالا در گلدن گلاب هم مورد توجه قرار خواهد گرفت.

 

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

خانه | >> واپسین نوشته‌ها

امید حبیبی نیا روزنامه نگاری سینمایی را از سال ۶۸ آغاز کرده و با اغلب نشریات سینمایی و فرهنگی از جمله مجله فیلم و روزنامه های ایران و همچنین بخش های مختلف تولید، خبر و تحقیق در رادیو و تلویزیون همکاری داشته است، وی از اعضای نخست انجمن منتقدان سینمای ایران بود و چند دوره نیز به عنوان داور انجمن و همچنین داور بخش فیلم های کوتاه جشنواره فیلم فجر به فعالیت پرداخت. او دهها تحقیق علمی در زمینه سینما، روانشناسی ارتباطات و ارتباطات به مجامع علمی بین المللی ارائه کرده است و در رشته های روانشناسی بالینی، کارگردانی سینما، تحقیق در علوم ارتباطات، مطالعات جهانی با گرایش تحقیق در رسانه ها به تحصیل و تدریس پرداخته است. وی همچنین با رسانه های بین المللی از جمله بی بی سی و فرانس ۲۴ نیز همکاری داشته است و سردبیر نشریه دو زبانه رسانه شناسی ست.

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: