UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

گلشیفته فراهانی: من بیشتر یک زن ِبازیگر هستم تا یک بازیگر زن!

گلشیفته فراهانی: من بیشتر یک زن ِبازیگر هستم تا یک بازیگر زن!

 مصاحبه با گلشیفته فراهانی:
من بیشتر یک زن ِبازیگر هستم تا یک بازیگر زن!

 [clear]

گلشیفته فراهانی تا اینجا موفق ترین بازیگر ایرانی در خارج از کشور است که هم در فیلم های مطرح و هم در فیلم های گیشه پسند بازی کرده است و به چهره ای شناخته شده برای سینمادوستان بدل شده است،  مجله اکسپرس چندی پیش مصاحبه ای با او به بهانه نمایش فیلم جدیدش (پترسون، جیم جارموش) در جشنواره کن انجام داده و مجله تله راما نیز اخیرا مطلب اصلی ش را به مرور کارنامه سینمایی وی اختصاص داده است، چکیده ای از گفته های گلشیفته فراهانی را می خوانیم:

گلشیفته فراهانی، عکس از پاتریک سویک، Télérama

 ‫- بیش از همه دلت برای چی تنگ شده؟

به جز خانواده ام، دلم برای چیزهای معمولی در ایران تنگ می شود، مثلا طعم میوه هایی که فقط در ایران هست، بوی شیرین تابستان و سروصدای بچه ها در حال بازی.

‫- چرا پاریس را برای زندگی انتخاب کردی؟

من پاسپورت فرانسوی دارم زیرا در سال ۲۰۰۳ ازدواج کردم، پیش از آنکه پاریس را انتخاب کنم دور جهان گشتم و دریافتم که هیچ شهر دیگری جز پاریس تا این اندازه خوشی، زیبایی و غنای فرهنگی به من نمی دهد.

پاریس از وقتی من وارد آن شدم تغییر چندانی نکرده است هر چند حملات تروریستی جو آن را کمی تغییر داده است اما همچنان همان است، با این همه نگرانی ها در زمینه سیاست های رفاه اجتماعی و امنیت عمومی افزایش یافته است.

-کجای پاریس زندگی می کنی؟

همین الان من در آپارتمانی در مونتروی زندگی می کنم، شهرکی آرام که دوستش دارم و ترجیح می دهم همانجا بمانم.

-اما محله های بهتری هم هستند

منطقه نهم پاریس جایی ست که من بیشتر از همه می شناسم، رومانتیک، آرام، سرزنده و با کافه های بسیار.

گلشیفته فراهانی در جشنواره کن

 -گفته بودی که میخواهی یک نمایش تک نفره زنانه بنویسی

من موفق شدم تا چهره متفاوتی از یک زن پاریسی فمنیست نشان بدهم و به همه آن کارهایی که کردم اعتقاد دارم بدون هیچ واهمه ای. تنها واکنش دیگران نسبت به تبعید برایم مضحک است که سعی می کنند هر طور شده همدردی شان را نشان بدهند.

‫- چه چیزی وادارت کرد که برهنه روی جلد مجله اگویست ظاهر شوی؟

برای رسانه های دولتی ایران تیزر مراسم سزار خیلی هولناک بود که من سینه هایم را برهنه کردم و بعد که جلوی دوربین عکاسی مجله اگویست قرار گرفتم از این واکنش عصبانی بودم، میخواستم بگویم: این بدن من است که شما میخواهید آن را با حجاب پنهان کنید، سنگسارش کنید و نابودش کنید، اما این بدن فقط متعلق به من است.

برخی مرا تحسین کردند و برخی فاحشه خطابم کردند اما این واکنش ها هیچ گاه برایم مهم نبوده است.

‫- در دزدان کارائیب پنج بازی می کنی، چطور از آنجا سردرآوردی؟

هیچ چیز هنری در میان نبود ولی خیلی برایم جالب بود که در این فیلم پرفروش نقشی داشته باشم. من نقش جادوگر را دارم البته اگر در تدوین حضورم را کم نکنند.

‫- و حالا در پترسون جیم جارموش هستی

این یکی از بهترین ماجراجویی های من در سینما بود، جارموش یک کمال گرای واقعی ست و در عین حال به بازیگران اجازه می دهد تا آزادانه نقش خود را ایفاء کنند.

‫- و چه کارگردان های دیگری مانده که دلت بخواهد در فیلم شان بازی کنی؟

به ترتیب؟ وودی آلن، زاویه دولان و الیویه آسایاس.

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

خانه | >> واپسین نوشته‌ها

امید حبیبی نیا روزنامه نگاری سینمایی را از سال ۶۸ آغاز کرده و با اغلب نشریات سینمایی و فرهنگی از جمله مجله فیلم و روزنامه های ایران و همچنین بخش های مختلف تولید، خبر و تحقیق در رادیو و تلویزیون همکاری داشته است، وی از اعضای نخست انجمن منتقدان سینمای ایران بود و چند دوره نیز به عنوان داور انجمن و همچنین داور بخش فیلم های کوتاه جشنواره فیلم فجر به فعالیت پرداخت. او دهها تحقیق علمی در زمینه سینما، روانشناسی ارتباطات و ارتباطات به مجامع علمی بین المللی ارائه کرده است و در رشته های روانشناسی بالینی، کارگردانی سینما، تحقیق در علوم ارتباطات، مطالعات جهانی با گرایش تحقیق در رسانه ها به تحصیل و تدریس پرداخته است. وی همچنین با رسانه های بین المللی از جمله بی بی سی و فرانس ۲۴ نیز همکاری داشته است و سردبیر نشریه دو زبانه رسانه شناسی ست.

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: