UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

جزئیات کامل معامله قرن آمریکا

جزئیات کامل معامله قرن آمریکا

طرح دونالد ترامپ در خصوص خاورمیانه با عنوان “معامله قرن” با جزئیات اعلام شد. حماس باید تمام سلاح های خود را تحویل بدهد. جزئیات طرح برنامه ریزی شده دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، معروف به “معامله قرن“، منتشر شده است.

بر اساس طرح منتشر شده، اسرائیل و سازمان آزادی بخش فلسطین و جنبش حماس توافق نامه ای را برای ایجاد یک دولت فلسطینی با عنوان “فلسطین جدید” امضا خواهند کرد. دولت جدید فلسطین شامل کرانه باختری و نوار غزه است، به استثنای زمین های اشغال شده توسط شهرک های یهودی. بر اساس این سند، اورشلیم تقسیم نخواهد شد، اما اورشلیم به پایتخت متحد میان فلسطین جدید و اسرائیل تبدیل خواهد شد. در این سند، اشاره شده است که ساکنان عرب جزء شهروندان دولت فلسطینی محسوب خواهند شد. آنها اجازه خرید خانه های یهودی را ندارند و همچنین یهودیان اجازه خرید خانه های بخش اعراب را ندارند. فلسطین می تواند برخی از اراضی مصر در نزدیکی غزه را دریافت کند و در آنجا فرودگاه، کارخانه ، مناطقی برای کار کشاورزی و تجارت ایجاد نماید. اندازه و ارزش این زمین ها توسط کشورهای میانجی شامل، ایالات متحده، کشورهای عضو اتحادیه اروپا و خلیج فارس تعیین می شود.

با توجه به این پیش نویس، ارتش در دولت فلسطین وجود نخواهد داشت. تنها افسران پلیس می توانند سلاح های سبک داشته باشند. حماس در هنگام امضای توافقنامه سلاح های خود را تحویل خواهد داد. علاوه بر این، این اسناد نشان می دهد که دره اردن به اسرائیل تعلق خواهد داشت.  

طرح موسوم به «معامله قرن» طرح دولت ترامپ برای حل ‌و فصل نهایی مناقشه اسرائیلی- فلسطینی است. پس از تصمیم دونالد ترامپ در به رسمیت‌شناختن اورشلیم به عنوان «پایتخت» اسرائیل و انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس، روابط محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و آمریکا تیره شد، به حدی که محمود عباس گفت «قدس فروشی نیست» و وعده داد «هرگز طرح صلح آمریکا» را نخواهد پذیرفت. او همچنین تأکید کرد “معامله قرن دونالد ترامپ، مشت محکمی به قرن کنونی است و ما هرگز آن را نخواهیم پذیرفت”. عباس پس از انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم همچنین وعده داد که تشکیلات خودگردان از این پس حضور آمریکا در روند گفتگو‌های صلح یا هرگونه طرح صلح پیشنهادی از آن‌ها را نخواهد پذیرفت.

ولیعهد عربستان برای پذیرش طرح دونالد ترامپ به محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین پیشنهاد ده میلیارد دلاری ارائه داد تا رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین پیشنهاد طرح دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا موسوم به “معامله قرن” را بپذیرد. اشاره شده که محمود عباس با بیان اینکه حمایت از معامله قرن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا پایان عمر سیاسی اوست، پیشنهاد محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان را رد کرده است.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان با محمود عباس درباره جزئیات طرح ترامپ در پی سفر رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در ۲۰۱۷ به عربستان مذاکره کرده بود. محمد بن سلمان همچنین با محمود عباس درباره بودجه سالانه تشکیلات خودگردان به گفتگو پرداخته بود. عباس در پاسخ به این سوال گفته بود که بودجه سالانه این تشکیلات یک میلیارد دلار است که محمد بن سلمان پیشنهاد داد در صورت موافقت عباس با طرح ترامپ، ده میلیارد دلار برابر با بودجه ده سال تشکیلات خودگردان فلسطین را در اختیار او قرار خواهد داد.

پیداست «معامله قرن» تأسیس کشور فلسطین را در نظر نمی گیرد. آمریکا قصد دارد خودمختاری و پول زیادی به فلسطینی ها پیشنهاد کند. پیشنهاد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در باره «معامله قرن» در باره حل و فصل درگیری اعراب-اسرائیل، وعده بهبود زندگی فلسطنی ها را می دهد اما به عقیده افراد آشنا با جزئیات اصلی، این معامله به احتمال زیاد تأسیس کشور مستقل فلسطین را در نظر نمی گیرد. مقامات رسمی جزئیات این معامله را فاش نمی سازند. اما آشکار است که این معامله تشکیل کشور کاملا مستقل فلسطین به عنوان پیش شرط تلاش های صلح آمیز را مد نظر قرار نمی دهد.

کارمندان رسمی بخش های مدیریت سیاسی کشورهای عربی اعلام می کنند که این طرح حاوی هیچگونه نکته معین سیاسی نیست، اما حاوی انگیزه های اقتصادی برای فلسطینی ها در زمینه تحکیم  کنترل اسرائیل بر اراضی مورد اختلاف است. مهمترین نکته امتیازات اقتصادی برای فلسطینی ها خواهد بود که دریافت آن باید محرکی برای خودداری از مطالبات سیاسی باشد.

مفسران آمریکایی شانس موفقیت «معامله قرن» را عالی ارزیابی می کنند و دولت آمریکا اعلام می کند که این طرح حاوی جزء اقتصادی و سیاسی است، اما آنطور که روشن است، جزء سیاسی فقط به حقوق اسرائیل مربوط می شود و فقط امتیازات اقتصادی به فلسطینی ها پیشنهاد خواهد شد. طبق “معامله قرن” که امریکا در پی تحقق آن در خاور میانه است، عربستان بخشی از خاک خود را به اردن واگذار می کند تا در نهایت اسرائیل بخش گسترده تری از فلسطین را تصاحب کند. واگذاری جزایر تیران و صنافیر مصر به عربستان، مقدمه ای بود برای اجرای معامله قرن، با تاکید بر اینکه نقشه آمریکا بدون همکاری عمیق بین اسرائیل، عربستان، امارات، اردن و مصر، اجرا نخواهد شد، بویژه در زمینه نظریه حل درگیری ها از طریق صلح اقتصادی که مبتنی بر بهبود شرایط فلسطینی ها و معیشت آنها در مقابل چشم پوشی از خواسته های منطقه ای در فلسطین است. حضور عربستان، امارات، مصر و اردن نقشی اساسی در «معامله قرن» ایفا می کند، از جمله، مهیا کردن زمینه ای برای اسرائیل تا بتواند مساحت بیشتری از زمین های فلسطین را به خود اختصاص دهد، حتی اگر بهای آن، گذشتن قاهره و ریاض از اراضی خود، برای جلب رضایت اسرائیل و چشم پوشی از فلسطین، با ثروت عربی باشد!

کتاب جدید روزنامه نگار برجسته آمریکایی، ویکی وارد با عنوان«کوشنر و شرکای او، طمع و فساد» منتشر شد، که دربردارنده تفاصیلی در مورد نقش کوشنر، مشاور و داماد ترامپ و ایوانکا، در کاخ سفید و سیاست خارجی آمریکا بود. علاوه بر این، در کتاب مذکور تفصیل هایی در مورد معامله قرن و اهداف آن در حل مساله فلسطین، طبق منفعت کامل اسرائیل و با حمایت مالی دولتهای عربی آمده است که در مقدمه آنها عربستان و امارات قرار دارند. براساس آنچه در این کتاب آمده، “معامله قرن” که توسط کوشنر طراحی شده، شامل امتیازدهی های اردن، در مورد بخشی از اراضی آن کشور برای دولت فلسطین می شود، تا در مقابل، بخشهایی از خاک عربستان به اردن واگذار شده و اسرائیل بتواند مساحت گسترده تری از اراضی نوار غزه را تحت حاکمیت خود درآورد. این نقشه که با عنوان«تبادل اراضی» شناخته می شود، طرف مصری را استنثا نمی کند، چرا که طبق اطلاعات کتاب ویکی وارد، واگذاری جزایر تیران و صنافیر مصر به عربستان، مقدمه ای بود برای اجرای معامله قرن، با تاکید بر اینکه نقشه آمریکا بدون همکاری عمیق بین اسرائیل، عربستان، امارات، اردن و مصر، اجرا نخواهد شد، بویژه در زمینه نظریه حل درگیریها از طریق صلح اقتصادی که مبتنی بر بهبود شرایط فلسطینی ها و معیشت آنها در مقابل چشم پوشی از خواسته های منطقه ای در فلسطین است. در واقع کوشنر به دنبال آن است تا سعودی ها و اماراتی ها کمک های اقتصادی به فلسطینیها ارائه دهند، که از آن جمله ایجاد خطوط لوله نفت از عربستان سعودی تا غزه است، به نحوی که بنا نمودن پالایشگاه و بندری برای حمل و نقل دریایی و همچنین راه اندازی ایستگاههایی برای تصفیه آبها، ممکن شود، تا اوضاع اقتصادی فلسطین بهتر شده و میانگین بیکاری کاهش یابد. کوشنر در جریان حضورش در امارات، در گفتگو با اسکای نیوز عربی افشا کرد که پیش بینی می کند نقشه صلح در منطقه پس از برگزاری انتخابات اسرائیل رونمایی شود، نقشه ای که در دو عرصه اقتصاد و سیاست می تواند علاوه بر تاثیر گذاری بر اسرائیل و فلسطین، بر تمام منطقه، بویژه اردن، مصر و لبنان، اثرگذار باشد.

در مقابل کشورهای عربی “معامله قرن” ترامپ را به مانند یک زمین لرزه می دانند. رهبران چندین کشورهای عربی مانند مصر، عربستان سعودی و اردن از کاخ سفید خواستند تا از انتشار یک نقشه راه جدید برای صلح بین اسرائیل و فلسطینی ها، که توسط جرد کوشنر و جیسون گرینبلات تهیه شده است خودداری کنند. با اشاره به منابع موثق در دولت خودگردان فلسطین، روزنامه اسرائیلی نوشت” نمایندگان کشورهای عربی در مورد عواقب منفی طرح صلح آمیز سفیران ترامپ هشدار دادند”. قاهره، ریاض و عمان استدلال می کنند که کشورشان با مشکلات داخلی ناشی از جنگ داخلی در سوریه و مداخله دائمی ایران روبرو هستند. بنابراین هر برنامه ای که انتظارات فلسطینی ها را برآورده نکند تنها می تواند وضعیت خاورمیانه را تشدید کند.

مصر نمی تواند با مشکلات داخلی مقابله کند منجمله مبارزه با تروریست ها در صحرای سینا. اردن با مشکلات بسیاری در پشت جبهه که توسط پیامدهای جنگ سوریه بوجود آمده دست در گریبان است. عربستان با مشکلات در یمن و مبارزه با ایران درگیر است. این طرح در حال حاضر، اگر اورشلیم یا پناهندگان را در بر نگیرد یک زمین لرزه خواهد بود که عواقب ناشی از آن ثبات کل منطقه را تضعیف می کند و برای این وضعیت هیچ کس آماده نیست.

آیا “معامله قرن” به از بین رفتن ایدئولوژی ضد صهیونیستی ایران منجر خواهد شد؟ روزنامه عربی «العربیه الجدید» که در لندن منتشر می شود، یک خبر جنجالی منتشر کرد.  روزنامه نامبرده با استناد به منبع ناشناس دیپلماتیک مصری  گزارش داد که طی سفر سه روزه شاهزاده محمد بن سلمان وارث تاج و تخت عربستان سعودی به مصر، توافقی بین قاهره و الریاض در خصوص معامله بین اعراب و اسرائیل در رابطه با  حل و فصل مسأله فلسطین حاصل شد. رسانه ها این پروژه را «معامله قرن» می نامند. این پروژه باید مناسبات بین اسرائیل و فلسطینی ها را عادی سازد که نهایتا باید به عادی سازی مناسبات بین اسرائیل و جهان عرب بطور کل منجر شود. با استناد به مطالب رسانه‌ها، اساس اولیه آتش‌بس بین اسرائیل و فلسطین توسط آمریکایی‌ها و مشاورت با اسرائیل، مصر، عربستان سعودی شکل گرفت. محمد بن سلمان پیشگام این طرح بود. او شخصا با نمایندگان رهبری عالی اسرائیل ملاقات کرد و جنبه های ساختار سیاسی منطقه اسرائیل – فلسطین را بررسی کرد. به این ترتیب توافق پیشنهادی، موافقت اسرائیل با ایجاد کشور فلسطین را در نظر دارد که مرزهای آن ارتباطی با «مرزهای سال ۱۹۶۷» نداشته باشد. بر طبق آن نود درصد سواحل غربی رود اردن به فلسطین واگذار خواهد شد. پایتخت کشور فلسطین باید در اورشلیم شرقی باشد. در عین حال، فلسطینی.

 

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: