In touch with Diverse Iranian Community

دو جایزۀ مهم “سزار” برای اصغر فرهادی و یاسمینا رضا

0 16

Farhadi3فیلم “جدایی نادر از سیمین” به کارگردانی اصغر فرهادی، جایزۀ سالانۀ فیلم سزار را از آن خود کرد. همچنین یاسیمنا رضا (کارگردان ایرانی مجارستانی)، جایزۀ بهترین فیلم‌نامه را برای فیلم‌نامۀ “کشتار” به دست آورد.

مراسم سالانۀ جایزۀ سزار که یکی از مهم ترین جوایز فیلم فرانسه است و به اسکار فرانسوی مشهور است، شب گذشته در پاریس برگزار شد.

در این مراسم، جایزۀ بهترین فیلم خارجی، به فیلم جدایی نادر از سیمین رسید.

فیلم اصغر فرهادی در رقابت‌های سالانه فیلم سزار با  فیلم هایی چون «قوی سیاه»، «درایو»، «سخنرانی پادشاه»، «کودکی با دوچرخه»، «ملانکولیا»  و «آتش» رقابت می‌کرد.

از میان جوایز متعددی که این فیلم تا کنون به دست آورده جایزۀ سزار پس از جوایز خرس طلایی برلین و گلدن گلاب سومین جایزۀ مهم جهانی است که به این فیلم می رسد.
این جایزه در حالی به فیلم جدایی نادر از سیمین رسید که فردا دوشنبه، در مراسم اسکار نتیجۀ رقابت فیلم اصغر فرهادی با دیگر فیلم های برگزیدۀ سینمای جهان اعلام خواهد شد.

شب گذشته در مراسم جایزۀ سالانۀ سزار فیلم “هنرمند” توانست شش جایزه اصلی سزار را از آن خود کند و به عنوان بهترین فیلم سال انتخاب شود.

از یاسیمینا رضا به عنوان یکی دیگر از برندگان شب گذشته می توان نام برد. او که جایزۀ بهترین فیلم نامۀ “سزار” را به دست آورد، نمایشنامه‌نویس، بازیگر، رمان‌نویس و فیلم‌نامه‌نویس فرانسوی است. یاسیمنا رضا پدر و مادرش هر دو یهودی‌الاصل بودند که پدرش ایرانی-روسی و مادرش مجارستانی بودند.

یاسمینا رضا، نگارش فیلم‌نامۀ «کشتار» را با اقتباس از نمایشنامۀ ای که سال 2007 با عنوان «خدای کشتار» نوشته بود انجام داده است.

الین نجمی، روزنامه نگار حوزۀ فرهنگ و پژوهشگر تئاتر در پاریس در گفت و گو با بخش فارسی رادیو بین المللی فرانسه گفت: «جایزۀ سزار به عنوان یکی از جوایز فرهنگستان علوم سینمایی فرانسه از سوی دست اندرکاران و حرفه ای های سینما اهدا می شود و تفاوت آن با جشنواره های کوچک تر این است که هیأت داوران آن محدود نیستند و عدۀ زیادی از اهالی سینما در انتخاب های

نجمی در پاسخ به این پرسش که اهدای جایزۀ سزار تا چه حد می تواند منشأ سیاسی داشته باشد، توضیح داد: «من بعید می دانم. اگر قرار بود معیارهای دیگری غیر از معیارهای سینمایی و هنری در این انتخاب دخیل باشد شاید بهتر بود اعضای آکادمی هنرهای فرانسه سعی کنند خانم گلشیفته فراهانی را جزو پنج نامزد نهایی امیدهای آیندۀ سینمای فرانسه جای بدهند اما دیدیم این طور نشد. پس از انتشار یک ویدئو و همچنین تصاویر مربوط به چهره‌های بخش “امیدهای آیندۀ سینمای فرانسه” که در نشریه مادام فیگارو منتشر شد، تصویر نیمه برهنۀ گلشیفته فراهانی که در کنار چهره های دیگر آمده بود جنجال بزرگی در فضای رسانه ای، شبکه های اجتماعی و فضای فرهنگی به پا کرد؛ اما دیدیم این فضا تأثیری بر انتخاب داوران نگذاشت و حتی خانم فراهانی جزو پنج نامزد نهایی این بخش هم نشد.»

[رادیو فرانسه]

پاسخ دهید

مشاهدهٔ قبل از ارسال

نمایش متن بعد از ارسال