UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

بزرگ‌ترین ماه گرفتگی قرن در راه‌است

بزرگ‌ترین ماه گرفتگی قرن در راه‌است

ماه گرفتگی کامل در ایران و افغانستان در ساعت ۲۱ و ۴۲ دقیقه جمعه شب پنجم مرداد ۱۳۹۷ آغاز خواهد شد و در سحرگاه روز شنبه ششم مرداد حوالی چهار صبح به پایان خواهد رسید.

شهرگان: به گزارش رسانه هدهد کانادا به نقل از وب سایت نجوم Space‌، طولانی‌ترین ماه گرفتگی (خسوف) قرن بیست و یکم که بعنوان بزرگترین رویداد نجومی سال‌های اخیر محسوب می شود، شبانگاه جمعه ۲۷ ژوئیه (جولای) ۲۰۱۸ برابر با جمعه پنجم مرداد ماه ۱۳۹۷ به وقوع خواهد پیوست.
به گفته اختر شناسان این ماه گرفتگی (خسوف) به مدت شش ساعت و سیزده دقیقه و چهل هشت ثانیه طول خواهد کشید. در این رویداد نجومی خاص ماه به مدت یک ساعت و چهل و دو دقیقه و پنجاه و هفت ثانیه در سایه کامل (ماه گرفتگی کامل) و به مدت سه ساعت و پنجاه چهار دقیقه و سی دو ثانیه در نیم سایه (ماه گرفتگی جزئی) قرار خواهد گرفت.
این پدیده در کشور کانادا نیز قابل روئیت است اما بخش های اصلی آمریکای شمالی قادر به مشاهده این رویداد بزرگ نجومی نیستند و در کانادا نیز بصورت کامل نمی توان این رویداد را مشاهده کرد. این پدیده بصورت کامل در قاره های آسیا، اروپا، آفریقا، اقیانوسیه و بخش هایی از آمریکای جنوبی بصورت کامل قابل رویت می باشد.

برای اطلاع علاقه‌مندان به رویت خسوف در ایران و افغانستان این رسانه یادآور شده‌اس : ماه گرفتگی کامل در این دو کشور در ساعت ۲۱ و ۴۲ دقیقه جمعه شب پنجم مرداد ۱۳۹۷ آغاز خواهد شد و در سحرگاه روز شنبه ششم مرداد حوالی چهار صبح به پایان خواهد رسید.
ماه گرفتگی پدیده‌ای است که در طی آن ماه از سایه یا نیم‌سایه زمین عبور ‌می‌کند. در ماه‌گرفتگی جزئی ماه در بخش نیم‌سایه زمین قرار می‌گیرد و حالت کامل زمانی رخ می‌دهد که تمام ماه از داخل سایه زمین عبور می‌کند و بطور کامل در تاریکی فرو می‌رود. این رویداد به خاطر رنگ‌های گوناگون و متغییری که ماه در لحظه گرفتگی کامل در سطح خود دارد بسیار برجسته و مورد توجه است.
گفتنی است که طولانی ترین ماه گرفتگی (خسوف) کامل قرن بیستم در تاریخ ۱۶ جولای ۲۰۰۰ به مدت یکساعت و چهل شش دقیقه رخ داد.

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: