UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

تجمع کارگران «کیان کُرد» در مقابل این کارخانه در شهرستان ملایر

تجمع کارگران «کیان کُرد» در مقابل این کارخانه در شهرستان ملایر
به گزارش سایت حقوق بشر در ایران جمعی از کارگران کارخانه «کیان کُرد» در شهرستان ملایر استان همدان، صبح امروز در اعتراض به تعویق حقوق و سایر مطالبات صنفی‌ خود در مقابل این کارخانه تجمع کردند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از ایلنا، جمعی از کارگران کارخانه «کیان کُرد» صبح امروز (۳۰ دی ماه) در اعتراض به ۶ ماه تأخیر در پرداخت مطالبات مزدی خود؛ مقابل این کارخانه تجمع کردند.

این کارگران می‌گویند؛ جدا از مطالبات مزدی، کارفرمای «کیان کُرد» به دلیل شرایط بد اقتصادی، عیدی سالهای ۹۵ و ۹۶ آن‌ها را نپرداخته است. همچنین پرداخت هزینه بازنشستگی تعدادی از کارگرانی که در آستانه بازنشستگی براساس قانون مشاغل سخت و زیان‌آور قرار دارند، از دیگر مطالبات کارگران عنوان شده است.

از قرار معلوم کارخانه «کیان کُرد» که یکی از شرکت‌های معتبر در تولید پارچه استخوان‌بندی تایر در کشور است که از سالهای قبل به دلیل کمبود نقدینگی در پرداخت مطالبات کارگران با مشکلاتی روبرو بوده است.

در این واحد صنعتی؛ حدود ۲۵۰ کارگر مشغول به‌کار هستند و از قرار معلوم تأخیر در پرداخت مطالبات مزدی، آنها را در شرایط بد معیشتی قرار داده است.

غلام کارگر (رئیس اداره تعاون کار رفاه اجتماعی شهرستان ملایر) با تأیید خبر تجمع اعتراضی کارگران کیان کرد، گفت: در حال حاضر در محل اعتراض کارگران کیان کرد هستم و از نزدیک پیگیر مطالبات آنها هستم.

رئیس اداره کار ملایر در ارائه توضیحات بیشتر، آن را به زمان دیگری موکول کرد.

در ادامه گزارش گویا نیوز را به نقل از کیهان لندن با عنوان: «تظاهرات پراکنده در رباط کریم؛ شعار ضدنظام در تجمعات کارگری؛ ترس کودکان اهواز از کارون!» می‌خوانید.

 

– رژیم همچنان با بازدید کمیته‎های پیگیری از بازداشتگاه‎ها موافقت نکرده و خانواده‎ها نگران سرنوشت عزیزان خود هستند.
-خانواده‎های زیادی در شهرهای کوچک و بزرگ پشت زندان‎ها بلاتکلیف هستند و از سرنوشت فرزندان خود خبر ندارند.
– بار روانی افزایش تلفات و کشته‎ها بر ذهن مردم به‌خصوص کودکان بیشتر شده؛ خبر رها کردن اجساد در رودخانه کارون کودکان را وحشت‏زده کرده است.
– رژیم به شدت نگران خیابان‌ها در بهمن‌ماه و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است به‌ویژه آنکه بدنه‌ی خود نظام نیز به شدت ریزش کرده است.

با وجود تهدیدها و مقابله شدید نیروهای امنیتی با برگزاری هرگونه تجمع در سرتاسر ایران، گروهی از مردم شهرستان رباط‎کریم در جنوب تهران در اعتراض به وضعیت معشیتی و گرانی‎ها دست به اعتراض زدند.

ظهر شنبه، ۳۰ دی‎ماه، فیلم‎های کوتاهی از تظاهرات پراکنده اهالی رباط‎کریم در خیابان‌ها منتشر شد که بازتاب زیادی در شبکه‎های اجتماعی داشت. معترضان شعار می‌دادند، «عزا عزاست امروز، روز عزاست امروز، زندگی کارگر روی هواست امروز» و «حسین حسین شعارشون، دزدیه افتخارشون».

این اعتراض که بدون هیچ فراخوان قبلی صورت گرفت یک‌بار دیگر نشان می‌دهد که تنها به زور گلوله و باتوم است که جلوی اعتراضات خیابانی مردم گرفته شده است.

وعده‎های دولت حسن روحانی برای رسیدگی به وضعیت معیشتی مردم از شروع اعتراضات تا کنون هیچ یک عملی نشده و روزانه بر شمار کارگرانی که حق و حقوق عقب افتاده خود را مطالبه می‎کنند بیشتر می‎شود.

کارگران فاز ۱۴ شرکت «احداث» بندر کنگان در استان بوشهر در اعتراض به عدم پرداخت شش ماه حقوق دست به اعتراض زدند.

کارگران کاغذ پارس هفت‌تپه به دلیل کم شدن پایه حقوق خود در محوطه این کارخانه تجمع کردند و شعار دادند:‌ «داعشی حیا کن، کاغذ پارس رها کن».

1bahmandemos1.jpg

 گروهی از مردم مقابل شرکت «توسعه نیشکر امیرکبیر» در اهواز نیز تجمع کردند با پلاکاردهایی در دست‏ که روی آنها نوشته بود «ما بومی هستیم، شورشی نیستم، فقط کار خواستیم» ولی پلیس ضد شورش با باتوم آنها را مورد ضرب و شتم قرار داد.
1bahmandemos2.jpg

برخورد پلیس ضد شورش با جوانان جویای کار مقابل شرکت توسعه نیشکر امیرکبیر

در اردبیل با وجود سرمای شدید و بارش برف گروهی از مردم روز شنبه در مقابل استانداری این شهر تجمع کردند.

1bahmandemos3.jpg

تجمع مردم اردبیل مقابل استانداری

همچنین جمعی از کارگران شهرداری در بندر ماهشهر در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق خود مقابل شهرداری تجمع کردند.

در جعفرآباد مغان صاحبان ماشین‎های شرکت «سازنده آریسلان» و در چالوس جنگلداران در اعتراض به وضعیت خود دست به تجمع زدند.

در شبکه‎های مجازی مراسم تلخ سوگواری حسین ترکاشوند یکی از جان‎باختگان اعتراضات سراسری منتشر شد. خانواده او در حالی بر مزار این جوان ۲۳ساله در کرج حاضر شدند که پیکرش مخفیانه توسط سپاه دفن شد.

شهین‎دخت ملاوردی، معاون امور حقوق شهروندی حسن روحانی گفته است این معاونت و همین‎طور فراکسیون امید مجلس برای بازدید از بازداشتگاه‌ها از جمله زندان اوین درخواست ارائه داده‌اند اما هنوز با آن موافقت نشده است.

گزارش‎های دریافتی از نقاط مختلف کشور حاکی از آن است که فشار بر خانواده‎های زندانیان سیاسی و جانباختگان برای عدم مصاحبه آنها با رسانه‎ها همچنان ادامه دارد.

1bahmandemos4.jpg

شعارنویسی روی دیوارها به یاد جان‌باختگان و بازداشتی‌ها و علیه سران نظام

حسینعلی امیری معاون پارلمانی حسن روحانی در مورد شکایت خانواده‎های برخی از بازداشت‎شدگان از بدرفتاری با آنها و طرح این شکایات با نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت که ۴۳ نفر از نمایندگان مجلس خواستار رسیدگی به وضعیت زنان بازداشت شده هستند.

1bahmandemos5.jpg

شعارنویسی روی دیوار نهاد رهبری دانشگاه صنعتی شاهرود

از همدان خبر رسیده که تعداد زیادی از بازداشتی‎ها را از شهرهای مجاور به زندان مرکزی شهر منتقل کرده‌اند و آنها به اصطلاح تفهیم اتهام شدند و به برخی از آنها اتهام «محاربه» زده شد که مجازات آن مرگ است. دست‌کم ۳۹نفر از بازداشت‌شدگان اعتراضات روزهای گذشته در شهرستان‌های اسدآباد و تویسرکان از توابع استان همدان به زندان مرکزی این شهر منتقل شده‌اند.

1bahmandemos6.jpg

ماموران شهرداری در حال پاک کردن شعارهای ضد حکومتی از دیوار

 

در مورد وضعیت جان‎‏باختگان و خانواده‎های آنها اخبار تلخی به گوش می‏‎رسد. پدر دانشجوی مهندسی مریم (فروزان) جعفرپور ۲۷ساله که در تظاهرات اخیر بازداشت شده بود می‎گوید، پیکر دخترش پس از کالبدشکافی به خانواده تحویل داده شده است.

آثار سرکوب و کشتار مردم در بعضی از شهرها امنیت روانی را به‌ویژه از کودکان کم سن و سال سلب کرده است؛ در اهواز بعضی خانواده‎ها مطرح می‎کنند که از وقتی فرزندان آنها شنیده‎اند رژیم اجساد را در رود کارون می‎اندازد آنها از ترس حتی حاضر نیستند نزدیک رودخانه شوند.

خانواده‎های زیادی در شهرهای کوچک و بزرگ پشت زندان‎ها بلاتکلیف هستند و از سرنوشت فرزندان خود خبر ندارند. آنها نگران جان عزیزان‏‎شان در زندان هستند به‌خصوص آنکه قضیه خوراندن اجباری قرص‌های روان‌گردان و متادون‎ باعث وحشت‌‏شان شده است.

از این خانواده‌ها نه تنها دلجویی نمی‏‎شود بلکه هم مسئولان و هم افراد وابسته به دو جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب نظام روی زخم‎شان نمک می‎پاشند. سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با وبسایت «زیتون» با «بی‌اساس» خواندن ادعای محمود صادقی مبنی بر خوراندن قرص اجباری به زندانیان، حال زندانیان را حتی خوب توصیف کرده و مرگ شماری از آنان در بازداشت را ناشی از «دق کردن به دلیل احساس گناه» دانسته است!

تصاویری از منابع غیررسمی منتشر شده که ادعا می‌کنند ۱۲۰ تن از نیروهای حشدالشعبی عراق، وابسته و آموزش‌دیده‌ی سپاه قدس، وارد خاک ایران شده‎اند که احتمالاً برای تقویت نیروهای امنیتی است. شهروندان برای ادامه‌ی تظاهرات خیابانی در بهمن‎ماه که مصادف با سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است فراخوان داده‌اند و رژیم به شدت نگران وضعیت خیابان‎هاست به‌خصوص آنکه گزارش‎های زیادی نیز مبنی بر ریزش نیروهای بسیج و سپاه منتشر شده است که خود و خانواده‌هایشان به شدت و از همه نظر از جمله اقتصادی تحت فشار رژیم و شرایط موجود در کشور قرار دارند.

 

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: