UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

حسن روحانی خواستار همه‌پرسی در ایران شد

حسن روحانی خواستار همه‌پرسی در ایران شد

حسن روحانی، در نخستین کنفرانس اقتصاد ایران اعلام کرد که به عنوان مجری قانون اساسی، برای یک‌بار هم که شده، می‌خواهد یک مسئله مهم و مورد اختلاف در ایران به همه‌پرسی گذاشته شود.

او گفته باید شرایطی فراهم شود تا پس از ۳۶ سال، بنابر اصل ۵۹ قانون اساسی، در مسایل مهم اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی به جای تصویب یک قانون در مجلس، مستقیم به آرای عمومی مردم و همه‌پرسی مراجعه شود.

با این حال او به موضوع مشخص پیشنهادش مبنی بر همه‌پرسی اشاره‌ای نکرد. تقاضای همه‌پرسی در ایران باید به تصویب یک سوم نمایندگان مجلس برسد.

آخرین همه‌پرسی ایران پس از بازنگری در قانون اساسی و به دستور آیت‌الله خمینی در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۶۸ انجام شد که با اکثریت آرا به تصویب رسید.

در ایران تا کنون سه همه‌پرسی درباره آری یا نه به نظام جمهوری اسلامی، قانونی اساسی و بازنگری در آن انجام شده است.

از شفافیت اقتصادی تا خروج از اقتصاد رانتی

روحانی خواستار توجه بیشتر به مسائل اقتصادی شده و  از دستگاه‌های کشور خواسته فعالیت‌های اقتصادی‌ خود را به صورت شفاف اعلام کنند.

رئیس‌جمهوری ایران گفت در شرایطی که فساد در همه ریشه دوانده است، باید اقتصاد را از رانت و انحصار خارج کرد تا به صورت رقابتی درآید.

بیشتر سیاست‌های دولت روحانی بر “شکوفایی و توسعه اقتصادی” متمرکز بوده است.

روحانی در این سخنرانی گفته دولت را در شرایطی به دست گرفت که رکود تورمی کشور را فراگرفته بود، رشد اقتصادی کشور به منفی ۶.۸ رسیده بود و تورم هم از مرز ۴۰ درصد عبور کرده بود. او ادامه داد که اکنون اما «در دو فصل پیاپی مجموعاً حدود ۴ درصد رشد اقتصادی داشته‌ایم.»

او افزود با وجود در آمد بالای دولت در آن زمان، بین سال‌های ۸۵ تا ۹۰ اشتغال در ایران صفر بود.

چندی پیش رئیس‌جمهوری ایران هنگام تقدیم لایحه بودجه سال آینده به مجلس شورای اسلامی، پیش‌بینی کرد تورم تا پایان سال ۹۴ به کمتر از ۲۰ درصد کاهش می‌یابد.

روحانی که در بین اقتصاددانان سخن می‌گفت، از سیاسی شدن اقتصاد نیز انتقاد کرد. بخشی از اشاره روحانی به نهادهایی است که به قول او «سیاست داخلی قویی» دارند و مالیات نمی‌دهند.

«آرمان ما به سانتریفیوژ وصل نیست»

حسن روحانی بخشی از سخنرانی خود را به دفاع از عملکرد دولت یازدهم در زمینه سیاست خارجی اختصاص داد و گفت: «در توافق ژنو بخشی از تحریم ها در حوزه خودرو، پتروشیمی و کشتیرانی برطرف شد و بخشی از اموال بلوکه شده ما آزاد شد. حال اگر در مقابل ما نیز شفافیت بیشتری نشان دهیم و بگوییم فلان نوع غنی سازی که در حال حاضر به آن نیاز نداریم برای مدتی متوقف می شود، آیا این کار به معنای زیر سوال رفتن آرمان ها و اصول ما است؟»

این در حالی است که بخشی از جناح‌های محافظه‌کار در ایران با زیر سوال بردن سیاست خارجی روحانی در مذاکرات، از دولت انتقاد کرده‌اند. این‌دسته معتقدند دولت در مذاکرات اتمی بیش از حد کوتاه آمده.

روحانی در پایان سخنرانی خود درباره محور‌های اصلی در مذاکرات هسته‌ای ژنو گفت:« آرمان ما به سانتریفیوژ وصل نیست، آرمان ما به مغز، قلب و اراده ما وصل است.»

روحانی یک ماه پیش در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفته بود که سانتریفیوژها هرگز متوقف نمی‌شوند اما چرخ زندگی مردم نیز بهتر خواهد چرخید.

[رادیو زمانه]

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: