UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

مکتب اصالت کلمه در یک نگاه

مکتب اصالت کلمه در یک نگاه

مکتب اصالت کلمه یک نگرش ادبی- فلسفی است که توسط استاد آرش آذرپیک به طور رسمی در سال ۱۳۸۲ با کتاب « جنس سوم»اعلام حضور کرد. این مکتب دایره‌ی نگرشش را، رو به هیچ پتانسیلی از کلمه نمی‌بندد؛ زیرا نظام فلسفی این مکتب دارای یک سیستم باز و خود تنظیم است. شعار این نظام ادبی-فلسفی بازگشت آوانگارد به اصالت‌های فرارو است. البته با نگاهی کاملاً منتقدانه و شناخت‌شناسی،چون این مکتب از یک طرف ریشه در گذشته دارد و از طرف دیگر پتانسیل‌های متنوع کلمه روز به روز با پیشرفت بشر به منصه‌ی ظهور می‌رسند‌؛ بنابراین، نه می‌توان از گذشته و پتانسیل‌های بالفعل کلمه چشم پوشی کرد، و نه می‌توان آینده و حال و پتانسیل‌های بالقوه و در حال کشف را نادیده گرفت.

 اصولاً گفته می‌شود این مکتب یک مکتب شناخت‌شناسی است و برای شناخت پدیده‌ها مؤلفه‌هایی را معرفی می‌کند؛ از جمله‌ی این مؤلفه‌ها،«ارتباط بی‌واسطه با همه‌چیز» در این تعریف ارتباط کاملاً حضوری و بدون وسیله نیست، مثلاً برای شناخت شعر ما ابتدا باید از تعریف شعر و انواع تعاریف شعرآگاهی پیدا کنیم و از این پس به سراغ هر کدام از این تعاریف رفته و برای شناخت آنها و احیاناً بهره بردن از آن پتانسیل‌ها در مورد آنها به پژوهش و شناخت بیشتر بپردازیم. و در این مسیر هیچگاه نگاه و قلم خود را به هیچ پتانسیلی محدود و محصور نکنیم‌، زیرا «فراروی از چهارچوبه‌های بسته» راه را برای برون رفت از هرگونه مطلق‌گرایی و واسطه‌سازی باز گذاشته است.  

شناخت در این مکتب برای دست‌یابی به «حقیقت عمیق» موجود در پدیده‌هاست؛ چون هر پدیده‌ای دارای یک بُعد ثابت و چندین و چند بُعد متغییر است، مثلاً کلمه شعر دارای یک بعد ثابت و یک تعریف است که همگان با خوانش متنی می‌گویند؛ این متن شعر است، اما شعر در زمان‌ها و مکان‌ها و دوران‌های متفاوت تعاریف متفاوت و گوناگونی پذیرفته است پس این تعاریف متفاوت از شعر که منجر به شکل‌گیری انواع مکاتب و سبک‌های شعری شده‌اند‌، ابعاد متغییر حقیقت عمیق وجود کلمه‌اند. به همین دلیل وجود نیز از نگاه این مکتب تعریف تازه‌ای پذیرفته است، که در تکامل و نقد تعاریف پیشین از وجود ارایه شده‌است. «‌اصالت وجود عریانیستی»‌، وجود را کلی فراتر از هم‌افزایی ابعاد و ساحت‌های جوهری و ماهیتی می‌داند و شعر و داستان و تمام سبک‌ها و مکاتب شعری و داستانی جزء ساحت ماهیتی کلمه به شمار می‌آیند. لذا شعر و داستان از نگاه مکتب اصالت کلمه دارای یک بنیان و ریشه گاه به نام وجود کلمه‌اند و کلمه مادر شعر و داستان و سایر پتانسیل‌های زیبایی‌شناسانه است. پس شعر و داستان دو جنس را تشکیل داده‌اند و کلمه «جنس سوم» این دو ماهیت وجودی کلمه‌اند؛ و «متن کلمه‌گرا » اشاره به متنی دارد که هدفش ارایه پتانسیل‌های کلمه است و خود را محدود به پتانسیل خاصی نمی کند.این مکتب کاملاً خودآگاهانه و با معرفت و شناخت اصالت را به کلمه داده است، در واقع با ظهور این مکتب ادبی-فلسفی، تفکر، اندیشه و هنر وارد دوران «حقیقت‌گرایی خودآگاهانه»می‌شود. در این راه، مکتب اصالت کلمه با ارایه «‌اصل مؤلفه‌های ثانویه»،راه را برای تحقیق، پژوهش، و کشف ساختارها و فرم‌ها و نگرش‌های نوین باز گذاشته است و هر شاعر و نویسنده‌ای می‌تواند یک جهان فلسفی باشد.                 

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

۱ نظر

  1. امیریل نورآبادی

    درود در گوگل سرچ کرده ام تا این جنبش فلسفی و ادبی را و باعث افتخار است وجود و ظهور این مکتب در ایران فلک زده ی امروز اگرچه مطالب را ثقیل یافتم ولی دریافتم شکوه را

    کاش مطالب ساده تر اما جامع تری از این جنبش در سایت ارائه گردد

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: