UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

پدیده اسیدپاشی در اصفهان و بازتاب‌ها و واکنش‌ها

پدیده اسیدپاشی در اصفهان و بازتاب‌ها و واکنش‌ها

♦ پدیده اسیدپاشی در اصفهان و بازتاب‌ها و واکنش‌ها به نقل از خبرگزاری ایسنا؛‌
. . . خانم‌هایی که به صورت‌شان اسید پاشیده شده از خانواده‌های مذهبی و با آبرو و باحجاب بوده‌اند … پس اسیدپاشی حق‌شان نبوده است … انگار کسانی که بی‌حجاب‌اند، بی‌آبرو و بی‌خانواده‌اند و حالا اگر به آن‌ها اسید می‌پاشیدند جای تعجب نبود! گاهی رسانه‌ها فرهنگ مسلط مردسالار را باز تولید می‌کنند!

بازتاب حادثه در اصفهان

asidpachi

آنچه در زیر می‌خوانید نظرات تعدادی از زنان اصفهانی در مورد حوادث اخیر است که بدون هیچ تغییری در متن و یا گفت‌وگوی مصاحبه شوندگان و تنها با کمی ویراش آورده شده است تا شاید بخشی از فضای روانی زنان شهری را نشان دهد که در هفته‌های اخیر شاهد جناینی ناجوانمردانه بر علیه هم نوعان‌شان بوده‌اند.

یک ناشناس: ” تمام شیشه‌های ماشین بالاست؛ اما به هر حال سعی می‌کنم این روزها کمتر از خانه بیرون بروم.”

ناشناس: ” به عنوان یک زن اصفهانی با صدای عبور هر موتور سواری اعصابم به هم می‌ریزد و بعد از این‌که موتور از کنارم عبور کرد تصویر قربانیان اسید پاشی در ذهنم تداعی می‌شود. هرچند قبل از این باتوجه به تجربه دزدیده شدن کیفم؛ از صدای موتور هراس داشتم. این یعنی عدم امنیت در جامعه.”

هانیه: ” پیش از این یک پیامک از شماره ناشناسی در یافت کردم که در آن هشدار داده بود اگر حجاب‌تان را رعایت نکنید به شما اسید پاشی می‌شود. اگر اسید پاشی‌ها مربوط به مسئله حجاب است چرا مقامات بالاتر دراین خصوص اظهارنظر نمی‌کنند؟ آیا هر شخصی متولی امر حجاب است؟”

روزنامه نگار: “با این‌که جای تحسین دارد که ایسنا اولین خبرگزاری‌ای است که جرات کرده این موضوع را رسانه‌ای کند، اما در تمام خبر( گفت‌وگوی ایسنا با قربانیان اسیدپاشی در اصفهان) به شدت تاکید شده خانم‌هایی که به صورت‌شان اسید پاشیده شده از خانواده‌های مذهبی و با آبرو و باحجاب بوده‌اند … پس اسیدپاشی حق‌شان نبوده است … انگار کسانی که بی‌حجاب‌اند، بی‌آبرو و بی‌خانواده‌اند و حالا اگر به آن‌ها اسید می‌پاشیدند جای تعجب نبود! گاهی رسانه‌ها فرهنگ مسلط مردسالار را باز تولید می‌کنند! نکته بد دیگر این‌که پوشش این خبرها (البته عدم پوشش هم مسلماً چاره ساز نیست) هدف چنین رفتارهای غیرانسانی که ایجاد ترس و وحشت است را محقق می‌کند.”

شبنم:” کاش زودتر عاملان اسیدپاشی را دستگیر کنند. برای هرکار خارج از خانه‌ای یا آژانس می‌گیرم یا تاکسی دربست می‌کنم.”

ناشناس: “هر روز شایعات در خصوص این موضوع بیشتر می‌شود. یک روز صحبت از چهار قربانی است و روز دیگر ۱۵ قربانی. چرا صدا و سیما در این خصوص توضیح نمی‌دهد؟ متاسفانه زنان این روزها امنیت ندارند.”

0,,17822322_303,00

گلی:”واقعا این کار چه معنی دارد؟ شادی را از یک خانواده می‌گیرند و همه اعضای خانواده را درگیر یک حادثه تلخ می‌کنند.”

آمنه:” دیشب تا صبح خواب دیدم به من اسید پاشی شده است. خرید و فروش اسید باید ممنوع شود.”

ناشناس:” صبح تا الان صد بار خواستم به شوهرم بگویم، نمی‌خواهم اصفهان زندگی کنم؛ چون فقط رانندگی که نیست، بالاخره باید ماشین را پارک کنیم و پیاده بشویم، حالا از کجا معلوم به پیاده‌ها هم اسید نپاشند؟”

فیروزه: ” چند روز گذشته قید بیرون رفتن از خانه را زدم. امروز باید صنف‌مان هم می‌رفتم که از ترسم نرفتم.”

صبا:” به همه کسانی که می‌شناسم گفتم شیشه‌های ماشین‌شان را پایین نیاورند. می‌گویند حتی احتمال دارد به مردان هم اسیدپاشی شود.”

ناشناس:” بعد از این لینک مصاحبه‌ها (گفت‌وگوی ایسنا با قربانیان اسیدپاشی در اصفهان) را خواندم حتی جرات نکردم تا پاساژ … بروم و یک رنگ مو بخرم.”

ناشناس:” امروز پسرم آزمون داشت. ساعت هفت صبح از خونه بیرون زدیم سر میدان … چند تا مأمور بود که به ماشین‌های مشکوک ایست می‌دادند. به یکی از مامورها گفتم این موضوع اسیدپاشی واقعیت دارد؟ چکار کنیم؟ گفت به خاطر همین موضوع بازرسی می‌کنیم، چند مورد همین اطراف داشتیم و هدفشان هم دزدی جواهر و گوشی بوده است.”

سپیده:” جرات نداریم موقع رانندگی شیشه‌های ماشین را یک لحظه پایین بیاریم. ولی چه فایده آدم باز هم می‌ترسد از خانه خارج شود.”

عصبانیت رجانیوز از انتشار اخبار اسیدپاشی‌ها

سایت رجانیوز در مطلبی، با حمله به «ایسنا» و انتقاد از انتشار اخبار مربوط به اسیدپاشی‌های اخیر در اصفهان و با همسو دانستن این خبرگزاری با رسانه‌های ضدانقلاب، این خبرها را «پروژه رسانه‌ای خائنانه» توصیف کرد و خواستار برخورد قوه قضائیه با رسانه‌هایی شد که این اخبار را منتشر کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، رجانیوز در مطلب خود نوشت: «یک خبرگزاری دولتی که با هزینه بیت‌المال اداره می‌شود، طی روزهای گذشته با همکاری رسانه‌های ضدانقلاب آغازگر پروژه‌ای مشکوک علیه حجاب شده است.

«ایسنا» که در دولت یازدهم به پاتوق نیروهای رسانه‌ای تندروی دوم خرداد تبدیل شده، پنجشنبه هفته گذشته خبری درباره اسیدپاشی به صورت چند زن در اصفهان را منتشر ساخت. در این خبر، به طور ملموسی تلاش شد تا این حرکات وحشیانه به نام نیروهای انقلابی ثبت شود و به مخاطب اینطور القا شود که زنان بدحجاب در اصفهان به طور سازماندهی شده مورد اسیدپاشی متدینین قرار گرفته‌اند! در بخشی از متن خبر این خبرگزاری آمده است: «این حادثه زمانی اتفاق افتاد که از چندی پیش تاکنون در شبکه‌های اجتماعی مطالبی با محتوای اسیدپاشی به زنان بی‌حجاب در اصفهان منتشر می‌شود اما مشخص نیست که آیا حادثه شب گذشته ارتباطی با این مطالب داشته است یا خیر؟»

خبرگزاری مورد اشاره در گزارشی دیگر تحت عنوان گفت‌وگو با نزدیکان قربانیان این حوادث تلخ، نیز تمام تلاش خود برای القای این موضوع به مخاطب را انجام داده است: «پدر این دختر با بیان اینکه آنها که به دخترم تهمت بی‌حجابی می‌زنند باید در آخرت پاسخ دهند، می‌افزاید: ندا هیچ‌گاه نمازش ترک نشده است.»

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: «پیدا کردن یکی از آشنایان سارا در میان افرادی که برای ملاقات پشت در بیمارستان در انتظار هستند، دشوار به نظر می‌رسد. دختر جوانی که به گفته شایعات یکی از قربانی اسیدپاشی در اصفهان به دلیل بدحجابی است!»

پاسکاری خبرگزاری داخلی و رسانه‌های ضدانقلاب برای حمله به حجاب

این در حالی است که بلافاصله بعد از انتشار سلسله گزارش‌های مغرضانه این خبرگزاری داخلی، بسیاری از وب‌سایت‌ها، خبرگزاری‌ها و فعالان رسانه‌ای ضد انقلاب در فضای مجازی با برجسته کردن ادعای «بد حجاب» بودن قربانیان این حوادث، این مسأله را کار نیروهای انقلابی توصیف کرده! و نتیجه طرح حمایت از آمران معروف در مجلس را اسیدپاشی به زنان بدحجاب اعلام کردند.

این پروژه رسانه‌ای خائنانه میان خبرگزاری مورد اشاره و رسانه‌های خارجی ضدانقلاب در حالی آغاز شده که این زنجیره رسانه‌ای طی هفته‌های گذشته نیز حمله به مجلس برای تصویب طرح حمایت از آمران به معروف را در دست داشت و به نظر می‌رسد در آخرین عملیات رسانه‌ای، تصمیم گرفته شده تا با انتساب این قبیل اقدامات وحشیانه به نیروهای انقلابی، فضای مظلوم‌نمایی و انحراف افکار عمومی از مسایل اصلی کشور کلید زده شود.

نکته دیگری که برنامه‌ریزی شده بودن این پروژه رسانه‌ای و تقسیم کار میان خبرگزاری داخلی و رسانه‌های ضدانقلاب را قطعی می‌کند، توجه در سرعت انتشار تحلیل‌ها، اخبار و کاریکاتورهای مغرضانه و یک طرفه در این زمینه است، به‌گونه‌ای که به فاصله ساعاتی بعد از این مسأله، بلافاصله یکی از کاریکاتوریست‌های ضدانقلاب با انتشار طرحی در این باره، اصل حرف بانیان این پروژه و حمله به حجاب را آشکار ساخت.

همچنین در حالی این ادعاهای نخ‌نما شده از سوی رسانه‌های ضد انقلاب و برخی رسانه‌های داخلی برای متهم کردن نیروهای انقلابی مطرح می‌شود که افکار عمومی نماد این قبیل اقدامات وحشیانه و بدون پشتوانه شرعی و عقلی را بسیاری از اصلاح‌طلبان در دهه ۶۰ می‌داند، امثال اکبر گنجی که در خیابان با دیدن بدحجاب‌ها با پونز و کاتر به آنها حمله‌ور شده و سعی می‌کردند با این قبیل اقدامات، زنان را به سمت حجاب متمایل کنند! و امروز در نتیجه افراط های آن روزهایشان، به تفریط روی آورده و به نفی صریح مبانی اسلام در شبکه‌های ماهواره‌ای مشغول شده‌اند.

از سوی دیگر حمله رسانه‌های ضدانقلاب به نیروهای انقلابی به این بهانه، در حالی صورت می‌گیرد که نیروهای مؤمن جامعه برای این مدل اقدامات هیچ حجت شرعی و عقلی ندارند و در مقابل با نگاهی به آمارهای منتشر شده در سال‌های گذشته می‌توان به این نتیجه رسید که زنان بدحجاب که عموماً در معرض خطرهای اجتماعی متعددی در جامعه هستند از سوی اراذل و اوباشی مورد تعرض قرار گرفته‌اند که جامعه هدف خود را از میان همین افراد و زنان بدحجاب انتخاب می‌کنند. به بیان دیگر، بر اساس داده‌های اجتماعی فراوان، عمدتاً زنانی که با حجاب کامل در جامعه حاضر نمی‌شوند بیشتر در معرض خطر و هجوم اراذل و اوباش هستند و مشخص نیست با کدام منطق، رسانه‌های مغرض درصدد انتساب این ناامنی‌ها به نیروهای مؤمن جامعه هستند؟

در مجموع به نظر می‌رسد همانطور که آیت‌الله لاریجانی رئیس دستگاه قضا هفته گذشته از دستور ویژه خود به دادستان برای برخورد با رسانه‌هایی خبر داد که به طور غیر طبیعی در صدد دامن زدن به اخبار ملتهب‌کننده به جامعه در زمینه مفاسد اقتصادی هستند، باید دستگاه قضا به این مسأله نیز ورود کرده و مانع ادامه پروژه‌های رسانه‌ای مشکوک برای برهم زدن امنیت روانی جامعه و دامن زدن به ادعاهای بی‌اساس ضدانقلاب علیه نیروهای انقلابی و حجاب در این باره شود.

نخستین واکنش قضایی به اسیدپاشی‌ها

1413715281478_22

دادستان عمومی و انقلاب اصفهان به اسیدپاشی‌های اخیر در این شهر واکنش نشان داد.

به گزارش ایسنا، حسن رحیمی در گفت‌و‌گو با «میزان» از اینکه برخی رسانه‌ها می‌گویند اسیدپاشان اصفهانی به صورت باندی و گروهی عمل کرده‌اند، انتقاد کرد و گفت: متاسفانه اتفاقاتی در خصوص اسیدپاشی در استان رخ داده است و وظیفه قانونی و شرعی دادسرا تعقیب جدی مجرم و کشف جرم و ایجاد امنیت خاطر برای شهروندان است.

وی افزود: صرف نظر از اینکه شهروند زن یا مرد بوده و چه جنسیتی داشته و چه کسی بوده است، نگاه دستگاه قضا به این است که حق شهروند در جامعه محفوظ باشد و امنیت را برای اعضای جامعه برقرار کنیم.

رحیمی اظهار کرد: دستگاه قضا خود را ملزم به ایجاد امنیت برای مردم در جامعه می‌داند تا همه شهروندان بتوانند با آرامش و بدون دغدغه خاطر زندگی کنند.

دادستان اصفهان خاطرنشان کرد: دادسرا بعد از این اتفاق به صورت جدی ورود پیدا کرده و ستادی برای رسیدگی به این موضوع تشکیل شده است. شخصا مسئول رسیدگی به این پرونده هستم و امیدواریم که به نتایج مطلوبی دست یابیم.

وی در پایان از ذکر آمار در این زمینه خودداری کرد و گفت: آمار‌ همان تعدادی است که قبلا اعلام شده بود.

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: