UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

کمک‌هزینه‌های اضطراری دولت کانادا از طرح تا اجرا

کمک‌هزینه‌های اضطراری دولت کانادا از طرح تا اجرا

گفت‌و‌گو با سلمان باذوق؛ مدیر موسسه حسابداری آکانتک

شهرگان: به دلیل شیوع ویروس کرونا و واگیری شدید و سریع این بیماری در میان جامعه انسانی، خیلی از مشاغل کوچک و بزرگ از قبیل رستوران‌ها، هتل‌ها، Air BnB، آرایشگاه‌ها، تاکسی‌ها، آژانس‌های مسافرتی، کروز، کارگاه‌ها، خدمات تاسیساتی و ساختمانی‌، خدمات تمیزکاری و نظافتی، مهدکودک‌ها و. . . بسته شدند و خدمات خود را تا پایان شیوع این بیماری و در بهترین حالت تا کشف واکسن پیش‌گیری و اعلام دارویی برای درمان مبتلایان متوقف کردند.  این قاتل بالقوه نگرانی‌های شدیدی را در میان تمام جوامع جهان از جمله کانادا ایجاد کرده‌است. شهروندان کانادا از جمله جامعه ایرانی و بالاخص ایرانیان ساکن بریتیش کلمبیا از سویی نگران ابتلا به این بیماری هستند و از سویی نیز با گزینش خانه‌نشینی، نگران شرایط اقتصادی بسیار بد پیش‌آمده‌ی ناشی از آن. 

موسسه حسابداری آکانتک (Accountech) به مدیریت سلمان باذوق که یکی از موسسه‌های حسابداری مورد تأیید دولت کانادا می‌باشد، به دلیل احساس مسئولیتی که نسبت به مشتریان خود دارد، به سئوالات آن‌ها یا از طریق تلفن و یا با ارسال ایمیل‌های روزانه پاسخ می‌دهد و از این طریق به جامعه ایرانی این استان کمک می‌کند.

همین امر باعث شد تا با مدیر این موسسه حسابداری گفتگویی انجام بدهیم و سئوالاتی که در ارتباط با بحران کنونی و پی‌آمدهایش وجود دارد و اقداماتی که دولت کانادا تحت عنوان رفاه مالی اضطراری مطرح و اجرا کرده‌است، با ایشان درمیان بگذاریم.

عمده سئوالات ما پیرامون بحران‌های اقتصادی و مالی و راه‌حل‌های موقت از سوی دولت فدرال کانادا و بخشی نیز از سوی دولت‌های محلی و استانی‌است.

پیشاپیش از جناب سلمان باذوق که پذیرفتن تا این گفت‌و‌گو صورت بگیرد، تشکر و سپاسگزاری می‌کنیم.
«شهرگان»

 

اولین سئوال درباره شرکت‌ها و کسب و کارهای کوچکی است که می‌توانند از کمک‌های مالی دولت فدرال برخوردار شوند. سلمان باذوق در این‌باره می‌گوید:

این کمک‌ها برای اشخاص و شرکت‌ها، به خصوص شرکت‌های کوچک اختصاص داده شده که می‌توان آن‌ها را به چهار گروه تقسیم کرد:

۱ـ کمک هزینه‌ی ۱۰ درصدی که در ابتدا توسط دولت اعلام شد، شامل آنهایی می‌شد که کارمند دارند و می‌توانند تا میزان ۱۰درصد حقوق ماهیانه از مالیات حقوق پرداختی کم کنند.

۲ـ وام حداکثر تا ۴۰هزار دلار از طریق بانک‌ها به شرکت‌هایی که در سال گذشته ۵۰ هزار دلار یا بیشتر تا سقف یک میلیون دلار حقوق پرداخت کردند، می‌توانند درخواست وام کنند.  این وام بدون بهره خواهد بود و اگر بتوانند تا ۳۰ هزار دلار آنرا بین ژانویه ۲۰۲۱ و دسامبر ۲۰۲۱ پرداخت کنند، ۱۰ هزار دلار آن بخشیده خواهد شد.

۳- این بخش مربوط است به اکثر کارفرمایان که در ابتدای بحران ویروس کرونا، با مطرح شدن خطر جانی کارمندان خود را بلافاصله بیکار کردند، تا کارکنان بتوانند از حقوق بیکاری استفاده کنند تا امورات زندگی روزمره‌‌شان بگذرد. در نتیجه دولت پیشنهاد کمک هزینه ۷۵درصدی داد.  این میزان به این صورت است که اگر درآمد هر حرفه و کسب و کاری در ماه مارس از ۱۸ تا ۳۱ ماه مارس، آوریل، می و تا ۱۹ ژوئن (این مقایسه با دورهٔ مشابه سال قبل است)، به مقدار ۳۰درصد کاهش داشته باشد، این حرفه‌ها می‌توانند از حقوقی که به کارمندان‌شان می‌پردازند، ۷۵ درصد آن را کمک هزینه دریافت کنند.  که البته این پیشنهاد، فرم‌هایش هنوز آماده نیست.  در نتیجه یک سری شرکت‌های جدید، آنهایی که کار نوآوری و یا تازه شروع کردند، اعتراض کردند که ما اساساً سابقه‌ی کمتر از یک سال داریم و نمی‌توانیم با درآمد سال قبل مقایسه کنیم.  در نتیجه دولت در طی چند روز گذشته یک پیشنهاد دیگری داد و آن این که، این شرکت‌ها می‌توانند از میانگین ماه‌های ژانویه و فوریه سال جاری را حساب کنند و در مقایسه با آن میانگین اگر ۱۵درصد افت فروش داشته باشند، می‌توانند ۷۵درصد از آن را کمک هزینه بگیرند.

در این ارتباط چون رقم خیلی بالاست، دولت محدودیت‌های خاص خودش را سعی می‌کند اجرا کند.  البته این پیشنهادی است که دولت داده و چون این رقم سنگین است باید پارلمان آن را به تصویب برساند. انتظار عمومی تصویب آن در پارلمان است اما یک سری جزئیات ممکن است تغییر کند.  به همین خاطر فرم‌های کمک هزینه هنوز آماده نیست.  افرادی که متقاضی این بهره‌مندی دولتی هستند، باید منتظر آماده شدن این فرم‌ها باشند.  دولت این فرصت را به متقاضیان داده است. همچنین کارفرمایانی که جوانان را برای کار تابستانی استخدام کنند، ۱۰۰ درصد کمک هزینه دریافت می‌کنند. این پیشنهاد در جلسه اضطراری دولت در روز شنبه ۱۱ آوریلبه‌تصویب رسید.

۴- برای اشخاص بطور منفرد هم دولت یک بهره‌مندی ۲ هزار دلاری، در واقع هفته‌ای ۵۰۰ دلار به مدت ۱۶ هفته درنظر گرفته‌است که برای دریافت این کمک هزینه افراد باید به سایت دولت کانادا مراجعه کنند.  آن‌هایی‌که قبلا در این وبسایت حساب باز کرده بودند، می‌توانند اقدام کنند و آن‌هایی هم که قبلاً حساب باز نکرده‌اند، چون زمانی طول خواهد کشید تا (کد) خود را ورود به این سایت را پستی دریافت کنند، می‌توانند از طریق تلفن اقدام کنند و اگر قبلا حساب باز کرده باشند که به حسابشان واریز می‌شود. وگرنه چک برایشان پست می‌شود که حداکثر ۱۰ روز کاری طول خواهد کشید تا چک خود را دریافت کنند.  این مبلغ را در ابتدا گفتند برای همه شهروندان و کسانی که کارت مهاجرت کانادا دریافت کرده‌اند و مهاجر در کانادا هستند، دریافت خواهند کرد اما هفته گذشته دوباره این پیشنهاد را دولت عوض کرد و گفت به کسانی که در این کشور کار می‌کنند و بیمه بیکاری می‌پردازند، از جمله دانشجویان و کارگران موقت که اجازه کار دارند، شامل آن‌ها نیز می‌شود و تنها توریست‌ها که اقامت چند ماهه گرفته‌اند، نمی‌توانند از این کمک‌ها استفاده ‌کنند.

سلمان باذوق یادآور می‌شود که در مورد پرداخت کمک هزینه در بخش ۴، یک عده تصور می‌کردند چون از حقوق‌شان بیمه بیکاری کسر می‌شده، می‌توانند از هر دو منبع ارایه کمک هزینه [«سرویس کانادا» Service Canada] و [«آژانس مالیاتی کانادا»CRA] استفاده کنند ولی این طور نیست.  وقتی شما به سایت دولت کانادا مراجعه می‌کنید، اولین نکته‌ای که آمده این است که اگر شما از طریق بیمه بیکاری تقاضای کمک اضطراری سرویس کانادا کردید، لطفا در این بخش تقاضا نکنید! به این صورت است که شما از هر یک از دو منبع بنا به شرایط خود می‌توانید تقاضا کنید اما نمی‌توانید از هر دو منبع با هم تقاضای کمک اضطراری کنید.

باذوق در ادامه این گفت‌و‌گو می‌گوید اگر کارفرما برای فردی گزارش بیکاری رد کرده‌است،  برای آن‌ها راحت‌تر است که بروند از طریق خدمات کانادا (Service of Canada) اقدام کنند و آن‌هایی هم که بیمه بیکاری ندارند و به اصطلاح (خود – کارفرما) هستند، می‌توانند از طریق (CRA) آژانس مالیات کانادا اقدام کنند.  در نهایت هر دو منبع مبلغ مشابه هفته‌ای ۵۰۰ دلار را پرداخت می‌کنند.

در رابطه با بحران‌هایی که دولت‌ها خطر جانی را بزرگ می‌بینند، برای پیش‌گیری از بحران اقتصادی ناشی از ویروس کرونا که می‌تواند دامن‌گیر بخش اعظم جامعه شود و به بحران‌های روانی و اجتماعی منجر شود، این کمک هزینه اضطراری برای رفاه را پرداخت می‌کنند.

سلمان باذوق در ارتباط با کمک‌ هزینه‌های اضطراری در کانادا که در مورد ۴ به آن اشاره شد، گفت: این میزان دریافتی برای هیچ یک از شهروندان، بدهی ایجاد نمی‌کند و دریافت آن بدون بازگشت است.  در حقیقت منافعی است که دولت کانادا برای شهروندان خود درنظر گرفته که بتوانند با حداقل هزینه‌ها، زندگی را در شرایط بحرانی سپری کنند و نگرانی معشیت روزانه‌شان را نداشته باشند.

مدیر موسسه حسابداری آکانتک در باره کمک‌ هزینه‌های دولتی استان بریتیش کلمبیا گفت: ۹۴درصد چرخ اقتصاد این استان توسط کسب‌و کارهای کوچک می‌چرخد، کسب و کارهایی که کارکنان آن بین ۱ تا ۵ نفر هستند و اکثر آن‌ها، اعضای خانواده‌اند و به طور خانوادگی اداره می‌شوند  مثل آرایشگاه‌ها، نانوایی‌ها، رستوران‌ها و . . .

این نوع مشاغل وقتی کسب و کارشان تعطیل می‌شود، شامل کمک‌های اضطراری ۲ هزار دلار در ماه می‌شوند و از طریق سایت دولتی (CRA) می‌توانند اقدام کنند. این در صورتی است که هیچ‌گونه درآمدی طی این مدت نداشته باشند، اما اگر درآمد داشته باشند، نه! شامل این‌ها هم نمی‌شود.

در ادامه این گفت‌گو سلمان باذوق گفت: دولت استانی چند مورد کمک کرده و آن این که از طریق BCHydro پول برق را طی سه ماه رایگان اعلام کرده و در وام مسکن و یا چند چیز کوچک دیگر مثل بخشیدن مالیات در تغییرات آب و هوایی و یک کمک اضطراری یک‌بار به میزان ۱۰۰۰ دلار درنظر گرفته که هم زمان برای افرادی که برای کمک ۲۰۰۰ دلاری اقدام کردند، به حساب‌شان واریز می‌شود.  این مبلغ استانی همانطور که گفتم البته یک بار بیشتر نیست.  یک اعتبار هم مربوط به مالیات GST به میزان ۴۰۰ دلار است که البته برای هر خانواده حداکثر تا ۶۰۰ دلار می‌پردازد.  یک مبلغ بهره‌مندی برای کودکان که ۳۰۰ دلار است نیز شامل این کمک هزینه استانی می‌شود. این ارقام آنقدر بالا نیست که بخواهد چرخ‌های زندگی را بچرخانند.

باذوق در ارتباط با تقلب و سوء استفاده از کمک هزینه‌های دولتی گفت:  در ارتباط با ارایه کمک هزینه چون رقم بزرگ است، دولت خیلی سفت و سخت برخورد می‌کند.  در هفته گذشته ترودو در مصاحبه‌های روزانه‌اش از چهره‌اش مشخص بود که به صورت تهدیدآمیزی در ارتباط با آنهایی که گزارش غلط می‌دهند و باعث فریب دولت در دریافت کمک هزینه می‌شوند گفته که اگر شما در دریافت این کمک‌ها از دولت سوءاستفاده کنید، ما پیدایتان می‌کنیم.  در پیام‌هایی که از سوی دولت ارسال می‌شود هم آمده است که این افراد نه تنها جریمه نقدی می‌شوند بلکه زندان هم تعین شده است.  این دقیقا اجراء خواهد شد و پیش‌بینی همه سازمان‌های حسابداری مثل Big Four تحلیل‌شان این است که این اتفاق ممکن است بیفتد.  دقیقا براساس این متنی که من دریافت کردم می‌گوید:«۲۵درصد از میزان کمک هزینه که گرفتند به عنوان پنالتی دولت از آن‌ها دریافت می‌کند به اضافه این‌که تا ۵ سال زندان برای سوءاستفاده‌گر تعیین شده‌است.

ما روزانه بیشترین سئوالاتی که دریافت می‌کنیم این است که از چه امکانات دیگری می‌توانیم استفاده کنیم؟  باید بگویم متأسفانه امکانات آن قدر گسترده نیست.

همین چهار – پنج موردی که نام بردم هست و دیگر اینکه دولت در ارتباط با کمک‌ هزینه‌های اضطراری برای افراد سعی کرده تا جایی که ممکن است افراد بتوانند از آن استفاده کنند.  واقعیت این است که در ارتباط با پرداخت کمک‌های اضطراری، سخت‌گیری آن چنانی نمی‌کنند و می‌خواهند که چرخ اقتصاد خانواده در این دوره بحرانی از کار باز نیایستد.

مدیر موسسه حسابداری آکانتک؛ سلمان باذوق اشاره کرد که حتی کسانی که با کامپیوتر آشنایی ندارند، می‌توانند از کمک فرزندان‌شان بهره‌مند شوند و به وبسایت دولت مراجعه کنند و فرم تقاضای کمک هزینه دولتی را با یک یا دو کلیک انجام دهند.  یا اگر مشکل زبان انگلیسی دارند می‌توانند با شماره تلفنی که در وبسایت ارایه شده زنگ بزنند و تقاضا بهره‌مند شدن از کمک اضطراری را بنمایند.  این که در آینده نزدیک چه خواهد شد، کسی نمی‌داند و حتی دولت مردان و دولت زنان نیز چیزی نمی‌دانند.  به قول معروف اختیار همه و تصمیم فعلا در دست ویروس نادیدنی کروناست.

باذوق در رابطه با مالک و مستاجر نیز گفت: از خبرهایی که به ما رسیده این است که اکثر مالکان با مستأجران همراهی کرده‌اند. مالک خانه و مغازه هم در ابتدا آمدند و گفتند، چون ما خودمان نیز تعهدات بانکی داریم و باید از پس آن‌ها بربیاییم برای مدت ۳ تا ۶ ماه نصف بهای اجاره را از مستاجرین خانه و مغازه می‌گیریم و بقیه را پس از بازگشت به شرایط عادی بین باقیماندهٔ ماه‌ها پخش می‌کنیم.  به هر صورت این یک نوع همدلی و همراهی بود و خیلی امیدوار کننده بود. 

در ارتباط با وام، بانک‌ها گفتند ما با تناسب و شرایط هر متقاضی عمل می‌کنیم.  هر کس می‌خواهد با ما تماس بگیرد و ما با توجه به وضعیت متقاضی تصمیم می‌گیریم و حل و فصل می‌کنیم.  از بانک‌ها ابتدا خیلی صدای گرم و امیدوار کننده بیرون آمد ولی متأسفانه تاکنون اقدام مؤثری انجام ندادند.  این موضوع نگران کننده است.  اما بانک‌ها ناچارند در آینده کمک کنند چون در غیر این صورت خودشان زیر ضرب قرار می‌گیرند.  وقتی افرادی که پول ندارند، نمی‌توانند چیزی بگیرند.  اگر مشتریانش آسیب جدی ببینند، خودشان نیز آسیب جدی خواهند دید.

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

خانه | >> واپسین نوشته‌ها

هادی ابراهیمی رودبارکی؛ شاعر، نویسنده و سردبیر هفته‌نامه شهرگان آنلاین؛ متولد ۱۳۳۳- رشت و ساکن کانادا - استان بریتیش کلمبیاست.

فعالیت ادبی و هنری او با انتشار گاهنامه فروغ در لاهیجان در سال ۱۳۵۰ شروع شد و شعرهای او به تناوب در نشریات نگین، فردوسی، گیله‌مرد، گردون، شهروند کانادا و شهرگان ونکوور چاپ و منتشر شد.

ابراهیمی همراه با تاسیس کتابفروشی هدایت در سال ۲۰۰۳ در نورت ونکوور، اولین انجمن فرهنگی-ادبی را با نام پاتوق فرهنگی هدایت در همین سال به‌همراه تعدادی از شاعران و نویسندگان ایرانی ساکن ونکوور راه‌اندازی کرد که پس از تعطیلی کتابفروشی هدایت در سال ۲۰۰۷ این انجمن با تغییر نام «آدینه‌ شب» برای سال‌ها فعالیت خود را بطور ناپیوسته ادامه داد.

هادی ابراهیمی رودبارکی از سال ۲۰۱۰ رادیو خبری فرهنگی شهرگان را تاسیس و تا سال ۲۰۱۵ در این رادیو به فعالیت پرداخت.

از ابراهیمی تاکنون دو کتاب شعر منتشر شده‌است:

«یک پنجره نسیم» - ۱۹۹۷ - نشر آینده - ونکوور

«همصدایی با دوئت شبانصبحگاهی» نشر بوتیمار - ایران

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: