UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

پرویز قلیچ خانی در آغوش سرمربی اسبق تیم ملی استرالیا

پرویز قلیچ خانی در آغوش سرمربی اسبق تیم ملی استرالیا

پرویز قلیچ خانی در آغوش سرمربی اسبق تیم ملی استرالیا

شهرگان: جامعه فرهنگی و ادبی ونکوور، هفته‌ای که پیش رو دارد، مهماندار دو چهره ادبی و فرهنگی است. پرویز میرمکری – شاعر ایرانی ساکن اتاوا و پرویز قلیچ‌خانی – سردبیر مجله آرش و کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال ایران، مهمان‌های جامعه ادبی و فرهنگی ونکوور هستند.
هواداران نشریه سیاسی ـ فرهنگی آرش، فردا شب (۱۵ دسامبر) نشستی را با پرویز قلیچ‌خانی برگزار می‌کنند. با امید به اینکه فرصتی دست دهد تا علاقه‌مندان شعر پرویز میرمکری در ونکوور، بتوانند شعرهای این شاعر را با صدای خودش بشنوند.

***

پرویز قلیچ‌خانی پس از سفر دو هفته‌ای استرالیا به ونکوور دعوت شده تا پیرامون فعالیت‌های فرهنگی، سیاسی و ورزشی خود با علاقه‌مندانش به صحبت بنشیند.
قلیچ‌خانی که به‌دعوت یکی از فعالین چپ استرالیا به‌نام جمشید قزلباش و عده‌ای از هواداران مجله آرش به آن کشور سفر کرده بود، پیرامون بیش از دو دهه انتشار مجله آرش و خاطرات سیاسی و ورزشی خود در سیدنی سخنرانی کرد.
این برنامه با استقبال پرشور ایرانیان ساکن سیدنی روبرو شد و بیش از ۲۰۰ تن در این مراسم شرکت کردند. در این برنامه ابتدا از پرویز قلیچ‌خانی به پاس فعالیت‌های فرهنگی ـ ورزشی‌اش، تجلیل به عمل آمد و سپس سرمربی اسبق تیم ملی استرالیا مسیو رازیک از خاطرات خود در ارتباط با بازی ایران و استرالیا در سال ۱۹۷۴ سخن به میان آورد. تیم ملی فوتبال ایران که در آن سال پرویز قلیچ‌خانی کاپیتان آن بود، در مقابل استرالیا با نتیجه ۱-۳ متحمل شکست می‌شود ولی در بازی برگشت در تهران، تیم ملی فوتبال ایران با نتیجه . – ۲ استرالیا را شکست می‌دهد. دو گل این بازی توسط پرویز قلیچ‌خانی در نیمه اول به ثمر می‌رسد که رازیک خاطره خود از این بازی را ، برای حاضرین بیان می‌کند. به دلیل درخشیدن قلیچ‌خانی در آن بازی، استرالیایی‌ها به او لقب شوالیه روی زمین داده بودند.
وی ضمن خوشحالی از دیدار مجدد با قلیچ‌خانی گفت؛ «اما امروز با قلیچ‌خانی‌ای که فعال سیاسی و مخالف رژیم جمهوری اسلامی است روبرو می‌شویم.» وی در ادامه افزود، پرویز قلیچ‌خانی هم با رژیم سابق مخالف بود و هم با رژیم کنونی مخالفت می‌کند. من تعجب می‌کنم که وی طرفدار چه نوع حکومت و رژیمی است؟!
رازیک که ملیت یوگسلاوی سابق را دارد هم اکنون در استرالیا زندگی می‌کند و بزرگترین مدرسه آکادمیک فوتبال آن کشور را هدایت می‌کند.
در ادامه‌ی سفر دوهفته‌ای قلیچ‌خانی، در مراسمی دیگر که توسط رازیک سرمربی اسبق تیم ملی استرالیا برگزار شد، از وی دعوت گردید تا با ۵-۶ تن از بازیکنان استرالیایی که در سال ۱۹۷۴ مقابل تیم ملی ایران بازی کرده بودند، دیدار کند.
در این دیدار، ملاقات پرویز قلیچ‌خانی با دروازه‌بان استرالیایی آن مسابقه که دو گل نیز از قلیچ‌خانی خورده بود، جذاب و شیرین بود. در این جمع جای کاپیتان اسبق تیم ملی استرالیا خالی بود. کاپیتان اسبق تیم ملی فوتبال استرالیا پس از خداحافظی از فوتبال، تمام اوقات عمرش را تا هنگام مرگ، صرف فعالیت‌های حقوق بشری ‌کرد.

 

از پرویز قلیچ‌خانی برای حضور در سی‌وپنجمین سالگرد آن دوره از بازی‌ها که از سوی فدراسیون فوتبال استرالیا جشن گرفته می‌شود، دعوت شد تا سال آینده بار دیگر به آن کشور سفر کند.

 

یادآور می‌شویم که جمشید قزلباش از فعالان دانشجویی سابق در هند و یکی از سازمان‌دهندگان مبارزات سیاسی در خارج از کشور، سال‌هاست در استرالیا زندگی می‌کند و اینک با بیماری سرطان مبارزه می‌کند. در عکس زیر جمشید قزلباش را در بستر بیماری می بینید. او علیرغم بیماری شدید اش دعوت کننده و برنامه‌گذار پرویز قلیچ خانی در استرالیا بود.
همه دوستان او در سراسر دنیا امید بهبودی و سلامت کامل جمشید قزلباش را دارند.

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

خانه | >> واپسین نوشته‌ها

هادی ابراهیمی رودبارکی؛ شاعر، نویسنده و سردبیر هفته‌نامه شهرگان آنلاین؛ متولد ۱۳۳۳- رشت و ساکن کانادا - استان بریتیش کلمبیاست.

فعالیت ادبی و هنری او با انتشار گاهنامه فروغ در لاهیجان در سال ۱۳۵۰ شروع شد و شعرهای او به تناوب در نشریات نگین، فردوسی، گیله‌مرد، گردون، شهروند کانادا و شهرگان ونکوور چاپ و منتشر شد.

ابراهیمی همراه با تاسیس کتابفروشی هدایت در سال ۲۰۰۳ در نورت ونکوور، اولین انجمن فرهنگی-ادبی را با نام پاتوق فرهنگی هدایت در همین سال به‌همراه تعدادی از شاعران و نویسندگان ایرانی ساکن ونکوور راه‌اندازی کرد که پس از تعطیلی کتابفروشی هدایت در سال ۲۰۰۷ این انجمن با تغییر نام «آدینه‌ شب» برای سال‌ها فعالیت خود را بطور ناپیوسته ادامه داد.

هادی ابراهیمی رودبارکی از سال ۲۰۱۰ رادیو خبری فرهنگی شهرگان را تاسیس و تا سال ۲۰۱۵ در این رادیو به فعالیت پرداخت.

از ابراهیمی تاکنون دو کتاب شعر منتشر شده‌است:

«یک پنجره نسیم» - ۱۹۹۷ - نشر آینده - ونکوور

«همصدایی با دوئت شبانصبحگاهی» نشر بوتیمار - ایران

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: