UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

۲۵ روز تا روسیه؛ نیم ساعت خیره به زمین

۲۵ روز تا روسیه؛ نیم ساعت خیره به زمین

به گزارش شهرگان به نقل از ایران وایر؛ نگرانی‌ها برای تیمی که کی روش با خودش به روسیه خواهد برد، بعد از آن همه یاس و ناله و گلایه از روند آماده‌سازی تیم ملی، با نمایش شب گذشته تیم بیشتر هم شد.

بازی که تمام شد، «کارلوس کی روش» به گوشه ورزشگاه رفت، روی زمین نشست و به تابلوهای تبلیغاتی کنار زمین تکیه داد. پاهایش را جمع کرد و فقط خیره ماند به زمینی که خالی مانده بود. برداشت‌هایی کثیر از این نوع رفتار سرمربی تیم ملی ایران شد. به این که داشت به دشواری‌هایی که پیش رویش طی روزهای باقی‌مانده تا جام جهانی قرار گرفته فکر می‌کند. به این که باید همان شب لیست نهایی بازیکنان ایران را اعلام کند، به اتفاقات جریان بازی که منجر به فریاد کشیدن بر سر داور شد.

اما تصویر «کی روش» یادآور آخرین صحنه از حضور «ژوزه مورینیو» در ورزشگاه «جوزپه مه آتسا» میلان بود. وقتی وسط زمین ایستاد و به تمام سکوها نگریست و سی دقیقه بعد از زمین خارج شد. مورینیو هم یک شباهت ویژه به کی روش دارد؛ هر دو پرتغالی هستند، مغرور، با اعتمادبه‌نفسی مثال‌زدنی، صاحب سبک، فهیم در فوتبال، موفق و در عین حال نه‌چندان خوش‌رفتار، محبوب و به همان میزان منفور.

«کی روش» قریب به نیم ساعت کنار زمین نشست و خیره ماند. او رکورد حضورش به‌عنوان سرمربی در یک تیم فوتبال را با ایران شکست. بیش از هفت سال سرمربی ماند، به دو جام جهانی رفت و یک جام ملت‌ها را تجربه کرد. بیش از سه سال به صورت مداوم تیم ملی ایران را در رنکینگ فدراسیون جهانی فوتبال به تیم نخست بدل کرد و حالا شاید برای همیشه برود.

مسلماً وقتی بازی تمام شد، دغدغه‌هایی داشت. مسلماً به فکر لیست نهایی تیمش و انتخاب ۲۳ نفر پایانی و تیم آلترناتیو هم بود، اما انگار که داشت به زمینی نگاه می‌کرد که در آن خوش‌ترین و تلخ‌ترین روزهای مربیگری‌اش را تجربه کرده بود. به روزی که ده نفره کره جنوبی را در همین آزادی شکست داد و از آزادی تا خیابان‌های تهران، اتوبوس تیمش در محاصره مردمی بود که مستانه برایش جشن گرفته بودند. به یک هفته بعد که مقابل ازبکستان ناباورانه شکست خورد، به همین یک سال قبل که تمام آسیایی‌ها نفسشان در آزادی به شماره می‌افتاد.

هفت سال زندگی در این ورزشگاه کم نیست؛ ورزشگاهی که «یورگن کلینزمن» سرمربی وقت تیم ملی آلمان در موردش گفته بود: «کسی که در آزادی مقابل ایران بازی کند، از جام جهانی نمی‌ترسد.» حالا شاید کی روش داشت آخرین بار در خانه قدم می‌زد. ازبکستان بازی خداحافظی ایران قبل از سفر به روسیه بود.

کی روش تیمش را در آخرین باری که قبل از جام جهانی روسیه در آزادی به زمین می‌رفت با ترکیب امیر عابدزاده، وریا غفوری، محمد خانزاده، سید مجید حسینی، علی قلی‌زاده، روزبه چشمی، کریم انصاری‌فرد، احسان حاج صفی، مهدی ترابی، رضا قوچان‌نژاد و مهدی طارمی مقابل ازبکستان به زمین فرستاد. نیمه دوم، حسین حسینی، پژمان منتظری، وحید امیری، سعید عزت‌الهی و سیدجلال حسینی هم به زمین آمدند. ایران یک بر صفر با گل «روزبه چشمی» پیروز شد.

ازبکستان تقریباً با تیم امید خود به تهران آمده بود. تیم ملی ازبکستان در بازی دوستانه قبلی خود مقابل تیم ملی مراکش (نخستین حریف ایران در جام جهانی) با ترکیب اصلی خود به زمین رفت و دو بر صفر شکست خورد. از آن تیم فقط ۵ بازیکن یعنی اکرمجون کومیلوف، رستمجون آشورماتوف، اودیل جون هامرابکف، جواهیر سیدوکو و جلال الدین ماشاریپوف به تهران آمده بودند.

نمایش ایران دل‌نشین به نظر نمی‌رسید؛ نگرانی‌ها برای تیمی که کی روش با خودش به روسیه خواهد برد، بعد از آن همه یاس و ناله و گلایه از روند آماده‌سازی تیم ملی، با این نمایش بیشتر هم شد. اما یک حقیقت را به خوبی می‌شد در ترکیب اولیه و تعویض‌های نیمه دوم فهمید. «کی روش» نمی‌خواست مشت خود را باز کند. در خط دفاعی، از تمامی ترکیب‌ها استفاده کرد، جز محتمل‌ترین زوج. وقتی پژمان منتظری را به زمین فرستاد، از او در مرکز زمین به‌عنوان هافبک دفاعی بازی گرفت. جهانبخش و آزمون را بازی نداد. علی قلی‌زاده را ناگهان از پشت مهاجمان برداشت و به سمت راست خط دفاعی برد. این بازی‌های چینشی کی روش، بیشتر برای گمراه کردن فکر سه مربی مراکش و اسپانیا و پرتغال بود تا برای محک زدن تیمش.

اما بازهم داستان پیچیده می‌شود. روز هفتم خردادماه، تیم ملی ایران باید با ترکیه دیدار کند. یک رویارویی پس از ۴ دهه که البته برای تیم کی روش محکی ویژه است. ترکیه برخلاف ازبکستان تیمی تقریباً کامل را دعوت کرده است. در لیست مدعوین آنها می‌توان نام‌هایی مانند تاکان سربست (آسترا وین اتریش)، هاکان چالهان‌اوغلو (آث‌میلان)، کنان کارامان (هانوفر آلمان)، سردار گورلر، یونس مالی (وولفسبورگ آلمان)، جنگیز اوندر (رم ایتالیا)، چاغلار سویونجو (فرایبورگ آلمان) و جنک توسون (اورتون انگلیس) را دید. هرچند که نام سه بازیکن از لیگ دسته یک ترکیه هم در این فهرست به چشم می‌خورد. برای مربیان سه تیم دیگر گروه B جام جهانی روسیه، بازی ایران مقابل ترکیه قطعاً ویژه‌تر خواهد بود.

کی روش می‌تواند باز هم مشت خودش را مقابل حریف ببندد؟ بعد از ترکیه هم باید با یونان بازی کنیم. شاید بتوان باور کرد که این روزها، کارلوس کی روش، بیش از بسیاری از ایرانیان فکر می‌کند، کمتر می‌خوابد، بیشتر بی قرار است و همانند لحظات بعد از سوت پایان بازی با ازبکستان، عصبی و برافروخته است. او حتی برخلاف همیشه، با کت‌وشلوار و کراوات روی نیمکت ننشست.

رونمایی از فرش‌های جام جهانی در تبریز

«حسین کاظمی» استاد قالیبافی ایران، از تخته فرش‌هایی که برای جام جهانی فوتبال بافته شده‌اند رونمایی کرد. او در مراسم رونمایی از این تخته فرش‌ها گفت: «سه تخته فرش نفیس تبریز طراحی و بافته شده‌اند که هر کدام به موزه‌های فیفا و فدراسیون فوتبال روسیه و آستان قدس رضوی اهدا می‌شوند. همین طورسه عدد تابلو فرش هم آماده شده که به حریفان تیم ملی ایران در مرحله نخست اهدا خواهد شد.» وی مدعی شده که بافت این فرش‌ها در طول ۶ ماه و ۱۵ روز به اتمام رسیده که این آثار حاصل همراهی تیم چند نفره است.

«نظامی‌دوست» دیگر عضو تیم بافنده این فرش‌ها به «ایسنا» گفته است: «یکی از اهداف ما، حمایت از فرش تبریز و محصولات صنایع دستی ایران بود.» در بافت این فرش‌ها، نقوش اسلیمی و گل رز که نماد فرش تبریز است، رعایت شده و تارو پود آن از ابریشم و مواد اولیه آن درجه یک که ۵۰ درصد گیاهی و ۵۰ درصد شیمیایی به دلیل براق بودن فرش است، استفاده شده است.

پیش از این در جام‌های جهانی ۱۹۹۸ فرانسه، ۲۰۰۲ کره و ژاپن، ۲۰۰۶ آلمان، ۲۰۱۰ آفریقا و همین‌طور ۲۰۱۴ برزیل، فرش‌های یادبودی از سوی همین گروه بافته شده بود که نخستین فرش این هنرمندان در موزه شخصی زین‌الدین زیدان نگهداری می‌شود.

لیست نهایی بدون جلال حسینی و وریا غفوری

کارلوس کی روش سرمربی تیم ملی فوتبال ایران، اسامی ۲۴بازیکن برای حضور در اردوی ترکیه را اعلام کرد. این نفرات، مسافرین نهایی ایران در جام جهانی روسیه خواهند بود. لیست دعوت شدگان به اردوی ترکیه به شرح زیر است:

دروازه‌بان‌ها: علیرضا بیرانوند (پرسپولیس)، رشید مظاهری (ذوب‌آهن)، امیر عابدزاده (ماریتیموی پرتغال)

مدافعان: علی قلی‌زاده (سایپا) سیدمجید حسینی (استقلال)، میلاد محمدی (اخمت گروژنی روسیه)، محمد خانزاده (پدیده خراسان)، مرتضی پورعلی‌گنجی (السد قطر)، پژمان منتظری (استقلال)، رامین رضاییان (اوستنده بلژیک)، روزبه چشمی (استقلال)

بازیکنان میانی: احسان حاج صفی (المپیاکوس یونان)، کریم انصاری‌فرد (المپیاکوس یونان)، مسعود شجاعی (آاِک آتن یونان)،

مهدی ترابی (سایپا)، امید ابراهیمی (استقلال)، سعید عزت‌اللهی (روستوف روسیه)

مهاجمان: علیرضا جهانبخش (آلکمار هلند)، اشکان دژآگه (ناتینگهام فارست انگلیس)، مهدی طارمی (الغرافه قطر)، رضا قوچان‌نژاد (هیرنوین هلند)، سامان قدوس (اوسترشوند سوئد)، سردار آزمون (روبین‌کازان روسیه)، وحید امیری (پرسپولیس)

همچنین سیدجلال حسینی، وریا غفوری، سیدحسین حسینی و کاوه رضایی در فهرست استندبای تیم ملی قرار دارند.

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: