UA-28790306-1
تبلیغات

صفحه را انتخاب کنید

انجمن جهانی قلم: نرگس محمدی برنده صلح نوبل باید فورا آزاد شود

انجمن جهانی قلم: نرگس محمدی برنده صلح نوبل باید فورا آزاد شود

 

شهرگان: ۶ اکتبر ۲۰۲۳: انجمن جهانی قلم از تصمیم کمیته نوبل برای اعطای جایزه صلح نوبل ۲۰۲۳ به نویسنده برجسته و مدافع حقوق بشر نرگس محمدی ستایش می‌کند. این شناخت به موقع از مبارزات بی‌امان محمدی برای حقوق بشر در ایران طی چندین دهه، ادای احترامی به مبارزات مردم ایران در برابر سرکوب است.

انجمن جهانی قلم مجدداً خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط نرگس محمدی، رفع تمامی اتهامات علیه وی و آزادی فوری تمام کسانی که صرفاً به دلیل ابراز مسالمت‌آمیز زندانی شده‌اند، تاکید می‌کند.

برهان سونمز، رئیس انجمن جهانی قلم در واکنش به تصمیم کمیته نوبل گفت: ما از کمیته صلح نوبل برای اعطای جایزه صلح نوبل ۲۰۲۳ به نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و نویسنده افسانه‌ای هیجان‌زده هستیم. نرگس نیروی توقف ناپذیر و مدافع بی‌امان حقوق مردم ایران بوده است. بیانیه امروز ادای احترامی است به تمام زنان ایرانی که شجاعانه سرکوب را به چالش کشیدند و در مقابل یکی از بی‌رحم‌ترین رژیم‌های جهان ایستادند. ما همچنان خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط او و پایان دادن به سرکوب آزادی بیان و حقوق بشر در ایران توسط رژیم ایران خواهیم بود.»

از ژانویه ۲۰۲۳، وزارت اطلاعات ایران چندین اتهام را علیه نرگس محمدی به انتقام از فعالیت‌های وی در دوران حبس وارد کرده است. به ویژه، انتقاد او از واکنش وحشیانه دولت به اعتراضات جاری در آن زمان، از جمله افزایش بعدی اعدام‌ها و خشونت علیه زنان در بازداشتگاه‌ها پس از جنبش اعتراضی توده‌ای سپتامبر سال گذشته. بین ژانویه و ژوئن ۲۰۲۳، مقامات رژیم اسلامی ایرانی پنج گزارش جدید را در مورد فعالیت محمدی در زندان آغاز کردند. مقامات رژیم اسلامی ایران در روزهای ۷ و ۲۵ ژانویه، ۱۳ آوریل، ۱۶ می و ۱۸ ژوئن ۲۰۲۳ گزارشاتی را در مورد اتهامات ساختگی از جمله «تبلیغ علیه رژیم» آغاز کردند.

در ماه اوت، انجمن جهانی قلم یک بار دیگر حکم قصاص محمدی را که مجموع مجازات او به ده سال و نه ماه حبس همراه با ۱۵۴ ضربه شلاق افزایش یافته‌است، محکوم کرد. بنا بر گزارش‌ها، این حکم به‌دلیل انتقاد/نوشته‌های آنلاین نرگس محمدی است در زمانی که در ژانویه ۲۰۲۳ در زندان اوین به‌سر می‌برد، در یک دادگاه ناعادلانه به «تبلیغ علیه نظام» محکوم شد. خانواده او ابراز نگرانی کرده‌اند که او ممکن است در ماه‌های آینده پس از انبوه گزارشات اخیر با محکومیت‌های غیرقانونی بیشتری روبرو شود.

نرگس محمدی نویسنده، روزنامه‌نگار، مدافع حقوق بشر ایرانی و عضو افتخاری مراکز قلم دانمارک، بلژیک، نروژ و سوئد است. او معاون سابق رئیس‌جمهور و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر (DHRC) است که از اصلاحات حقوق بشر دفاع می‌کند و از زندانیان سیاسی و عقیدتی در مراحل قانونی نمایندگی می‌کند.

محمدی همچنین جایزه Oxfam Novib / PEN 2013 را دریافت کرد. او در سال های گذشته چندین بار دستگیر شده و مدت‌های طولانی را در حبس خودسرانه رژیم اسلامی ایران سپری کرده است.

نرگس محمدی تنها چند ماه پس از آزادی در مهرماه ۱۳۹۹ پس از گذراندن پنج سال و نیم حبس، دوباره در اردیبهشت ۱۴۰۰ به ۳۰ ماه حبس تعزیری و ۸۰ ضربه شلاق محکوم شد. محکومیت او ناشی از چندین اتهام واهی از جمله «تبلیغ علیه نظام»، «افتراء» و «رفتار سرکش در حبس» بود. محمدی معتقد است که محکومیت وی در تلافی شکایتی است که از رئیس زندان اوین کرده است. وی در تاریخ ۲۵ آبان ۱۳۹۹ هنگام شرکت در مراسم یادبود ابراهیم کتابدار در شهر کرج که در جریان تظاهرات آبان ماه ۱۳۹۸ توسط نیروهای امنیتی مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد، بطور خودسرانه دستگیر شد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد سابقه پرونده نرگس محمدی اینجا را کلیک کنید:

 https://www.pen-international.org/news/iran-covid-19-fears-human-rights-defender-writer-narges-mohammad

برای اطلاعات بیشتر لطفاً با مینا ثابت، رئیس منطقه MENA در PEN International،

ایمیل: [email protected] تماس بگیرید.

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها
تبلیغات

آگهی‌های اجاره خانه:

آگهی‌های تجاری:

ویدیوی تبلیفاتی صرافی عطار:

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: