UA-28790306-1
تبلیغات

صفحه را انتخاب کنید

چشم و گوش بگشایید! رقم کشته‌‌شدگان حکایتِ نابودی انسان است

چشم و گوش بگشایید! رقم کشته‌‌شدگان حکایتِ نابودی انسان است

 

بمباران تروریستی اسرائیل باید محکوم شود و ما باید برای جلوگیری از نسل‌کشی از هر اهرم فشاری استفاده کنیم

در حمله حماس در ۷ اکتبر حدود ۱۴۰۰ اسرائیلی جان خود را از دست دادند.

قابل‌درک است که اسرائیل می‌خواهد حماس را نابود کند، اما یک اشتباه ناحق نمی‌تواند اشتباه دیگری را توجیه کند.

اکنون این زنان و کودکان غزه هستند که بر اثر بمباران شبانه‌روزی جان می‌بازند، زخمی می‌شوند و بی‌خانمان هستند. جامعه جهانی نمی‌تواند چنین کردار غیرانسانی را پذیرا باشد.

باتوجه‌به این که جایزه صلح نوبل را کشور نروژ توزیع می‌کند و پس از قرارداد اسلو که صلح بین اسرائیل و فلسطین را ممکن می‌کرد به نخست‌وزیر وقت اسرائیل؛ اسحاق رابین که دیرتر توسط تمامیت‌خواهان یهودی کشته شد، شیمون پرز، وزیر وقت خارجه و یاسر عرفات، مسئول وقت سازمان آزادی‌بخش فلسطین جایزه صلح نوبل داده شده است، اکنون و با نگاهی به سنت صلح‌جویانه نروژ شاید این کشور بتواند نقشی بازی کند که دیگر کشورها یا نمی‌خواهند و یا اگر هم بخواهند تحت‌فشار لابی اسرائیل چشم‌هایشان را بسته‌اند. اکنون باید دوستان اسرائیل را به‌منظور جلوگیری از نسل‌کشی تحت‌فشارهای گسترده قرارداد.

بدیهی است که هیچ بی‌عدالتی نمی‌تواند از واکنش‌های خشونت‌آمیز اسرائیل در نوار غزه دفاع کند.

اما محکومیت اخلاقی کافی نیست. درحالی‌که دولت‌ها به طور نمادین و سانتی‌مانتال کشتار فلسطینی‌ها که نیمی از آنها کودکان هستند را محکوم می‌کنند، هر روز فلسطینی‌های بی‌گناه می‌میرند. رنجی که اکنون بر مردم ساکن غزه می‌رود برای هر کسی که نگاه کند قابل‌مشاهده است، اما آمار نامشخص هستند. به گفته مقامات سازمان بهداشت فلسطین تحت کنترل حماس، از زمان آغاز بمباران‌ها، بیش از ۸۰۰۰ نفر در غزه جان خود را از دست داده‌اند.

آقای یوناس گهر استور، نخست‌وزیر نروژ به‌درستی می‌گوید: در حقوق بین‌الملل آمده است که حق دفاع از خود هم باید متناسب باشد. حقوق غیرنظامیان باید در نظر گرفته شود و سازمان‌های حقوق بشر به‌خوبی از آن آگاه‌اند. نخست‌وزیر نروژ بر این باور است که تناسب بین آنچه در هفتم اکتبر رخ داد و خشونتی که اسرائیل به نام دفاع از خود انجام می‌دهد، هیچ تناسبی ندارد. ایشان به‌صراحت می‌گوید: “من معتقدم که این خط اکنون بسیار فراتر رفته است”.

این یک محکومیت آشکار است و بخشی از تاریخ که تعدادی از شهروندان نروژی در خطر ازدست‌دادن جان خود در غزه هستند.

 

قدرت در برابر قدرت

با دفاع بی‌چون و چرای آمریکا از اسرائیل این کشور رفتار وحشیانه خود را ادامه می‌دهد و گویا فراموش کرده که چنین کرداری در درازمدت این کشور را از نظر دیپلماتیک منزوی می‌کند. درعین‌حال، شرایط کنونی بهترین وسیله برای توقف بمباران تروریستی اسرائیل بر کودکان، زنان و سایر غیرنظامیان بی‌گناه است که در غزه تحت کنترل سازمان تروریستی حماس به دام افتاده‌اند.

اکنون سازمان ملل خواهان یک آتش‌بس بشردوستانه است تا کمک‌های اضطراری برای قربانیان غیرنظامی وارد غزه شود. این طرح درواقع همان محور مذاکرات بریتانیا و فرانسه است، با این تفاوت که نام دیگرش؛ به‌تعویق‌افتادن موقت کشتار است.

اسرائیل برای ادامه جنگی که هر روز میلیاردها دلار هزینه دارد، به حمایت بین‌المللی وابسته است و مهم‌ترین متحدان نیز نزدیک‌ترین متحدان نروژ مانند ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و فرانسه هستند.

هر روز که اسرائیل به بمباران بی‌پروای اهداف غیرنظامی ادامه می‌دهد، حمایت بین‌المللی را که کشور برای بقای آن به آن وابسته است، تضعیف می‌کند.

تاکنون هیچ نشانه‌ای مبنی بر تردید اسرائیل وجود ندارد. برعکس، آنها به ما یادآوری می‌کنند که تخلیه فلسطینی‌ها از بخش شمالی نوار غزه ضروری است – همان‌طور که دانیل هاگاری، سخنگوی نیروی دفاعی اسرائیل (IDF) می‌گوید «تخلیه برای حفظ امنیت خودشان».

به گزارش الجزیره، کالین کلارک تحلیلگر از گروه سوفان معتقد است که در روزهای آینده با تشدید تنش روبرو هستیم، جنگ از صورت منظم خارج خواهد شد و جهان در سکوت مرگبار خود شاهد به‌اصطلاح جنگ شهری از خیابان به خیابان.

 

جنگ کلامی نظامی پنهان

کلماتی مانند “جنگ شهری” لفاظی نظامی برای انتقال جنگ به مناطق پرجمعیت است. فلسطینی‌هایی که به جنوب گریخته‌اند، بمباران را در آنجا نیز تجربه کرده‌اند و متوجه شده‌اند که وقتی مرزها به روی پناهندگان بسته است، هیچ مکان امنی برای فرار وجود ندارد.

حتی بیمارستان‌ها نیز ناامن هستند، زیرا بدون تجهیزات هستند و دائما بمباران می‌شوند.

اگر کسی معتقد است که نابودی فلسطینیان در غزه راه‌حلی پایدار برای مناقشه است، در دهه‌های اخیر اشتباه کرده است. تنها چیزی که از تهاجم نظامی اسرائیل به دست می‌آید این است که هزاران غیرنظامی در میان درد و رنج عظیم بشردوستانه کشته خواهند شد.

هنگامی‌که غیرنظامیان بی‌گناه کشته و دفن می‌شوند، افراد جدیدی که شاهد این همه نامردمی‌ بوده‌اند رو به مقاومت می‌آورند و ترور چرخه باطل خود را ادامه خواهد داد.

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

خانه | >> واپسین نوشته‌ها

عباس شکری روزنامه نگار، نویسنده، مترجم آزاد پژوهشگر خبرگزاری نروژ و موسس نشر آفتاب در نروژ است. او دارای دکترا در رشته‌ی «ارتباطات و روزنامه نگاری» است که اینک همکاری خود را با سایت شهرگان آغاز کرده‌ و آثار او همچنین در نسخه چاپی شهرگان نیز منتشر می‌شود.

تبلیغات

آگهی‌های اجاره خانه:

آگهی‌های تجاری:

ویدیوی تبلیفاتی صرافی عطار:

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: