UA-28790306-1
تبلیغات

صفحه را انتخاب کنید

شروع یک پایان؛ پایانِ آزادی بیان در اسرائیل

شروع یک پایان؛ پایانِ آزادی بیان در اسرائیل

 

ترجمه و تألیف: عباس شکری

 

خبر کوتاه بود و بی‌تکرار. مانند سایر خبرها در بوق و کرنایش نکردند که حتا بیشتر رسانه‌ها از ترس نگفتند که پارلمان اسرائیل با اکثریت مطلق رأی داد به بسته شد رسانه‌هایی که مانند آنان فکر نمی‌کنند و بخشی از حقیقت را افشا می‌کنند. در نروژ کشوری که من ۳۵ سال است میهمانش هستم، فقط یک روزنامه این خبر را منتشر کرد و در باره‌اش نوشت؛ روزنامه مبارزه طبقاتی. متن نوشته این روزنامه را برایتان ترجمه کرده و در زیر می‌آورم که هنوز هم هستند روزنامه‌نگارانی که نه‌تنها نان به نرخ روز نمی‌خورند که خطر می‌کنند و از نبایدها گذر می‌کنند.

متن برگردان مقاله روزنامه مبارزه طبقاتی (Klassekampen)

 

گیدئون لوی روزنامه‌نگار اسرائیلی

 

اسرائیل پخش برنامه‌های رسانه الجزیره در این کشور را تعطیل می‌کند. گیدئون لوی می‌گوید: “این کنش نشان دهنده شرایط بسیار دشوار دموکراسی در اسرائیلِ اکنون است” او بر این باور است که تعطیلی و بستن شبکه الجزیره در اسرائیل شروع یک فرایند است. فرایندی که آزادی بیان را نشانه رفته و دموکراسی.

گیدئون لوی که منتقد رژیم کنونی اسرائیل است و روزنامه‌نگار، معتقد است بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، اگر فرصتی به او داده می‌شد، دوست داشت چندین شبکه و رسانه دیگر را هم دهان‌بند بزند.

– بستن دهان الجزیره در اسرائیل چیز جدیدی نیست. این جنگ است که نشان می‌دهد اکنون بهترین زمان برای سرکوب آزادی بیان و محدود کردن رسانه‌های گفتاری، نوشتاری و دیداری است تا یک بار برای همیشه از افشاگری آنان رها شود.

این چیزی است که گیدئون لوی، روزنامه‌نگار در هاآرتص اسرائیل، از طریق تلفن به گزارشگر روزنامه مبارزه طبقاتی در تل‌آویو می‌گوید.

روز دوشنبه، مجلس ملی اسرائیل، کنست، لایحه‌ای را تصویب کرد که به دولت این اختیار را می‌دهد تا رسانه‌های خبری خارجی در این کشور را در صورت ایجاد خطر برای امنیت کشور ببندد. اندکی پس از آن، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، اظهار داشت که برای بستن شبکه تلویزیونی عربی الجزیره اقدام فوری انجام خواهد داد.

لوی با حیرت زیاد می‌گوید: شوربختانه این قانون با ۷۱ رای موافق در برابر ۱۰ رای ناموافق تصویب شد که برایم بسیار شگفت‌انگیز بود.

نتانیاهو در پیامی در X (توییتر سابق)، الجزیره را به تهدید امنیت اسرائیل، مشارکت فعال در حمله تروریستی ۷ اکتبر و حمله به سربازان اسرائیلی متهم کرد.

لوی معتقد است که نتانیاهو مایل است چندین رسانه خارجی که حقایق جنگ را پوشش می‌دهند سرکوب کند و از بی‌بی‌سی، سی‌ان‌ان و اسکای‌نیوز به‌عنوان نمونه یاد می‌کند.

 

– اما الجزیره هدف آسان‌تری است و به همین دلیل آن را هدف قرار می‌دهند.

اسرائیل پیش‌تر این کانال را به همکاری با حماس در جنگ با نوار غزه متهم کرده بود. دولت اسرائیل چندین سال است که می‌خواهد فعالیت‌های این شبکه تلویزیونی را در اسرائیل تعطیل کند.

 

– فکر می‌کنید این اولین کانال از چندین کانال خبری خارجی است که در اسرائیل تعطیل می‌شود؟

دقیقن همین‌طور است. این قانون برای ممنوعیت الجزیره وضع شده است، اما یک راه‌کار و نقطه شروع است برای نشانه رفتن نخست، آزادی بیان و در سطح گسترده‌تر، دموکراسی.

 

– آیا به‌دست‌آوردن خبرهای درست که وظیفه روزنامه‌نگاری مستقل است و اکنون درباره جنگ، برای مردم اسرائیل دشوارتر می‌شود؟

نخست، تعداد کمی از اسرائیلی‌ها الجزیره را می‌بینند و یا می‌خوانند. علاوه بر این، نتانیاهو صلاحیت قطع کردن اینترنت را ندارد، بنابراین مردم هنوز به روزنامه‌های آنلاین دسترسی دارند، لوی می‌گوید و توضیح می‌دهد که این ممنوعیت به طور خاص برای پخش تلویزیونی اعمال می‌شود.

 

اتهامات وارده را محکوم می‌کند

الجزیره در یک بیانیه مطبوعاتی اتهامات نخست‌وزیر اسرائیل را محکوم کرد. این رسانه بر این باور است که نتانیاهو در معرض خطر دروغ‌های خطرناک است و تأکید می‌کند که آنها به پوشش خود از جنگ ادامه خواهند داد.

کاخ سفید همچنین در بیانیه‌ای می‌گوید که به‌شدت نگران تمایل اسرائیل برای بستن این کانال تلویزیونی است.

«قانون ما را در ردیف دیکتاتورهای عربی قرار می‌دهد که الجزیره را سانسور کرده‌اند.»

لوی روزنامه‌نویس هاآرتص در اسرائیل معتقد است که پیامد اصلی تغییر قانون این است که مراکز این شبکه خبری در اسرائیل بسته خواهد شد. بااین‌حال، این قانون در مورد غزه و کرانه باختری اشغالی اعمال نخواهد شد.

 

کنشی ناامیدانه

– من این را به‌عنوان یک حرکت ناامیدانه تجربه می‌کنم. الیزابت اَیده می‌گوید اسرائیل می‌خواهد خود را به‌عنوان دموکراتیک‌ترین کشور در منطقه معرفی کند، اما با جلوگیری از پخش اخبار از یک شبکه تلویزیونی در سراسر جهان به این شکل به‌صورت خود سیلی می‌زند.

الیزابت استاد بازنشسته روزنامه‌نگاری در دانشگاه بزرگ اسلو موسوم به Oslomet است. او می‌گوید: این نمونه ترسناک دیگری از فاصله بین حرف زدن از دموکراسی و عملکرد دموکراتیک است.

الیزابت اَیده شک دارد که الجزیره در برابر مقررات جدید سر تسلیم فرود آورد. درعین‌حال، او معتقد است که تغییر در قانون، برای محدود کردن آزادی بیان، هم خبرنگاران الجزیره – و هم سایر روزنامه‌نگاران – را که حقیقت جنگ را در محل پوشش می‌دهند، آسیب‌پذیرتر خواهد کرد.

به گفته کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران، از زمان آغاز جنگ غزه در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ حداقل ۹۵ روزنامه نگار کشته شده‌اند.

این کنش به‌اندازه کافی ترسناک است، و به نظر می‌رسد شروعی برای تشدید رویه باشد: تأییدی بر این که روزنامه‌نگاران مدت طولانی در غزه آزاد بوده‌اند.

لوی، به نوبه خود، معتقد است که وضعیت امنیتی نمی‌تواند بدتر از آنچه در حال حاضر برای خبرنگارانی که جنگ در غزه را پوشش می‌دهند، شود.

آنها چندین ماه است که در یک وضعیت امنیتی بحرانی به سر می‌برند و هم‌چنان مثل قبل و مانند همه مردم غزه ضربه سنگینی خواهند خورد.

لوی نتیجه می‌گیرد که این تغییر در قانون است که ما را در ردیف دیکتاتورهای عربی قرار می‌دهد که پیش‌ازاین الجزیره را سانسور کرده‌اند.

 

الجزیره دستگاه رسانه‌ای بزرگ و  معتبری نیست

روزنامه مبارزه طبقاتی کوشش کرد که انتقاد خود به محدود شدن آزادی بیان را با سفارت اسرائیل در نروژ در میان بگذارد. در پاسخ این انتقاد، Avi Nir-Feldklein سفیر اسرائیل در نروژ از طریق بخش مطبوعاتی سفارت چنین پاسخ می‌دهد و می‌خواهد که پاسخ به طور کامل چاپ شود:

«در چندین نوبت در طول یک سال و نیم گذشته، سفیر تلاش کرده تا با سردبیر روزنامه مبارزه طبقاتی دیداری ترتیب دهد. سردبیر اما برای این کار وقت نداشته است.

اکنون الجزیره به جعل اخبار درباره سربازان اسرائیلی اعتراف کرده است. الجزیره منبع قابل‌اعتمادی به‌حساب نمی‌آید، حتی اگر برخی از رهبران غربی و نروژی چنین فکر می‌کنند.

الجزیره یک دستگاه رسانه‌ای معتبر نیست، بلکه ماشین تبلیغاتی برای اخوان‌المسلمین است. کاری که آنها انجام می‌دهند ایجاد هرج‌ومرج در سراسر خاورمیانه به نمایندگی از حماس است.»

 

آنچه آمد، شرح شروع یک پایان است. شروع تمام شدن آزادی بیان در اسرائیل به‌ویژه برای روزنامه‌نگاران خارجی.

———–

منبع:

Tror kneblingen av Al Jazeera bare er starten | Klassekampen

 

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

خانه | >> واپسین نوشته‌ها

عباس شکری روزنامه نگار، نویسنده، مترجم آزاد پژوهشگر خبرگزاری نروژ و موسس نشر آفتاب در نروژ است. او دارای دکترا در رشته‌ی «ارتباطات و روزنامه نگاری» است که اینک همکاری خود را با سایت شهرگان آغاز کرده‌ و آثار او همچنین در نسخه چاپی شهرگان نیز منتشر می‌شود.

تبلیغات

نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آگهی‌های اجاره خانه:

آگهی‌های تجاری:

ویدیوی تبلیفاتی صرافی عطار:

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: