UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

موشک‌های کاغذی سفید: به همین خیال باش!

موشک‌های کاغذی سفید: به همین خیال باش!
🔸در یکی‌_دو هفته گذشته مسئولین جمهوری اسلامی در حالی که با خوش‌اطواری و شیرین ادایی و تشویق، افکار عمومی را آماده فیلترینگ و کوچیدن از تلگرام به شبکه‌های داخلی می‌کردند؛ گوشه‌ی چشمی هم به دولت روسیه داشتند که ببیند نتیجه تلاش‌شان در فیلترینگ کردن تلگرام به کجا خواهد کشید؟
 
🔸فیلترکردن به‌معنای سانسور و حذف و پاک‌کردن حافظه در روسیه، یک موضوع سخت‌جان فرهنگی است با ۱۳۰ سال سابقه و تاریخ پیچیده. اما نخستین بار بود که بحث فیلترینگ و ضدفیلترینگ همراه با غرور و سرشاخ‌شدن‌های روسی توسط دو شخصیت نام‌آشنای روس ناخواسته وارد جهان سیاست گردید و در بورس توجه عمومی قرار گرفت: پوتین گفته بود که همه‌ی قدرتم را به کار می‌گیرم تا پوژه «پاول» و «تلگرام»اش را به خاک سیاه بمالم. اما حریف جوان و توانای پوتین، «پاول دوروف» مالک اپلیکیشن تلگرام با خونسردی حاکی از دانایی و با خنده‌های دلنشین برگرفته از شور جوانی، پاسخ می‌داد: به همین خیال باش!

🔸به‌موازات تقابل تلگرامی بالا، نیروهای امنیتی‌ و نظامی ایران نیز میان‌شان اختلاف و درگیری افتاد. گویا نیروهای امنیتی که دولت بازتاب‌دهنده افکار آن‌ها در شرایط کنونی‌ست، در خطاب به روس‌فیل‌های سپاهی که مسئولیت سازماندهی فیلترینگ روسی را به عهده دارند؛ گفتند: خرید فیلترینگ و سرمایه‌گذاری روی سیاستی که فاقد کارائی و اثرگزاری درازمدت است، جز دور ریختن سرمایه، معنای دیگری ندارد؟ و سپاه با غروری که ناشی از بی‌خردی‌ست، در پاسخ گفت: به همین خیال باشید!

🔸همه مشتاق بودند که ببینند پایان این کشمکش به کجا خواهد انجامید. تصویر و تصوری که سپاه و چند تن از آیت‌اله‌ها از پوتین دارند، قهرمانی است شکست‌ناپذیر. اما برخلاف انتظار، روز گذشته پاول دوروف در بیانیه‌ای در تلگرام خود، آب پاکی را روی دست همه‌ی حکومت‌های زورمدار، مغرور و دماغ بالا [از جمله جمهوری اسلامی] ریخت و نوشت: “۷روز است که دولت روسیه در تلاش است تلگرام را در این کشور فیلتر کند اما همواره شکست خورد. از این شکست به وجد آمدم که توانستیم از سد دشمنانه‌ترین اقدام برای سانسور در طول تاریخ روسیه، با بستن ۱۸ میلیون آی.پی آدرس، سلامت عبور کنیم”. او از مردم روسیه خواست که اگر حامی اینترنت آزاد هستید، ساعت ۷ امروز [۲۲ آوریل۲۰۱۸] به وقت روسیه، موشکی کاغذی به شکل نماد تلگرام از پنجره خانه‌تان به بیرون پرتاب کنید.

🔸روز گذشته که مردم جهان از طریق مشاهده فیلم‌ها شاهد پرواز موشک‌های کاغذی سفید از پنجره خانه‌ها به بیرون بودند؛ غرق در این اندیشه بودم که چگونه ۴۰میلیون موشک کاغذی سفیدِ ۴۰میلیون عضو ایرانی در تلگرام، می‌توانند فضای سیاسی دودگرفته ایران را یک‌پارچه سفید کنند!
[وبلاگ نویسنده]
 
 
 

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: