UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

کی‌روش: قانون نباید برای رونالدو و مسی متفاوت باشد

کی‌روش: قانون نباید برای رونالدو و مسی متفاوت باشد

سرمربی ایران می‌گوید تیمش می‌توانست راهی مرحله بعدی جام‌جهانی شود.

به گزارش وبسایت نود، کارلوس کی‌روش بعد از تساوی یک بر یک تیمش مقابل پرتغال گفت: به هرحال این انتظار هست که در جام‌جهانی بازی‌ها سخت و فشرده باشد. گل‌های زیاد و درگیری در بازی طبیعی است. در کل بازی خوبی را دیدیم. ما امروز مقابل قهرمان اروپا مساوی کردیم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا تیمش در دو بازی قبلی مثل بازی با پرتغال به میدان نرفت، گفت: باید واقعیت را دید. ما مراکش را بردیم و بازی جلو اسپانیا خیلی سخت بود. در آن بازی هم حقمان باخت نبود و می‌شد با یک امتیاز آن دیدار، امروز با ۵ امتیاز راهی مرحله بعدی شویم.

همچنین سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در نشست خبری پس از این دیدار هم گفت: این بازی فوتبالی بود که ما به آن افتخار می‌کنیم. ما به جام جهانی شخصیت دادیم. بازی خیلی رقابتی بود. ما در مقابل یکی از بهترین تیم‌های دنیا بازی می‌کردیم. ایران با نظم و شیوه کنترل بازی خیلی خوبی کار کرد. طبیعتا یک برد می‌توانست از این بازی حاصل شود و آن برنده باید ایران باشد. درباره مدیریت بازی، نگرش، رقابت، تصمیمات حمله و ذهنیت بازی ما شایسته بردن بودیم. به پرتغال تبریک می‌گوییم. طبیعتا پرتغال با توجه به نتیجه این بازی می‌تواند به دور بعد برود. من نمی‌توانستم تا به حال از این تیم دفاع کنم اما با حذف ایران، از پرتغال حمایت می کنم.

سرمربی تیم ملی ایران درباره اعتراضش به عملکرد انریکه کاسرس در این دیدار گفت: من نظر خیلی روشنی دارم ولی لازم است کلماتم را خیلی با دقت انتخاب کنم چون داوری برعهده فیفا است. باید خیلی با دقت عمل کنم چرا که نباید مشکلی را با نظراتم ایجاد کنم. وقتی پنالتی گرفته می‌شود، دمای بازی از ۴۶ درجه به ۱۵۰ درجه می‌رود. وقتی دمای هوا بالا می‌رود من مجبور می شوم کتم را در بیاورم.

او درباره استفاده از سیستم VAR نیز اظهار کرد: ما اینجا به عنوان مربی لازم است بدانیم چه اتفاقی می‌افتد. کسی به ما چیزی نمی‌گوید. وقتی پنالتی ما را گرفتند تلویزیون ۵-۶ صحنه را نشان داد. وقتی پنالتی برای پرتغال بود فقط یک صحنه را نشان دادند. وقتی به ما چیزی نمی‌گویند، مجبوریم بیرون برویم و از تلویزیون صحنه‌ها را ببینم.

او ادامه داد: پرتغال کشور خودم است و نمی‌خواهم جنگی علیه من در بگیرد. البته من به اینکه یک ملت علیه یک نفر باشند عادت کردم. در آفریقای جنوبی چنین چیزی است. وقتی کسی با آرنج به صورت کسی می زند باید با کارت قرمز جریمه شود. نباید این قانون برای مسی و رونالدو متفاوت باشد. به داستان دیروز درباره پدر بزرگ شدنم بر می‌گردم. می خواهم بدانم دخترم حامله است یا مقداری. اینجا روشن بود که بازیکن باید کارت قرمز بگیرد. من به داور چیزی نمی گویم. من درباره شخصیتی که افراد در نظر می‌گیرند صحبت می‌کنم. به نظرم آقای اینفانتینو در فیفا باید بدانند که خیلی شکایت ها وجود دارد و داورها به خوبی کار نمی‌کنند. تنها کشوری که شکایت نمی‌کند ما بودیم.

کی روش اضافه کرد: ما فقط درخواست روشن شدن موضوع را کردیم. آن‌ها امتناع کردند و گفتند نامه بنویسید تا در جام جهانی بعدی موضوع را بررسی کنیم. مردم این حق را دارند. سه بازی برگزار شده و شما می‌دانید مردم ایران چقدر فداکاری کردند تا در جام جهانی شرکت کنند. فکر نمی‌کنید مردم ایران حق دارند و شایسته هستند بدانند چه اتفاقی می‌افتد. وقتی تصمیم گیری با سیستم VAR است، نباید هیچ اشتباهی باشد. اشتباه بشری مربوط به گذشته است و بخشی از بازی بود. بازیکن، مربی و داوران اشتباه می‌کنند. وقتی سیستمی دارید که خیلی برای آن هزینه شده و پنج-شش نفر درگیر آن هستند، چه اتفاقی می افتد. داور در میدان بازی مانند پیلاتس می‌رقصد و نمی داند به خاطر نفری که بالا نشسته چه اتفاقی می‌افتد. باید مانند راگبی باشد و مردم بدانند چه اتفاقی می‌افتد. می‌گویند مراقب باشید رونالدو است. این حق را داریم بدانیم چه اتفاقی می‌افتد. می‌دانم کشورم در یک طرف است. ولی بعد از آفریقای جنوبی عادت کردم کشوری علیه من و من علیه کشوری باشم. دیگر برای من مهم نیست. واقعیت باید مورد احترام باشد و لازم است ما بدانیم چه کسی بازی را اداره می‌کند. خیلی صحبت کردم اما بگذارید حرفم را کامل کنم. مقداری حالم خوب نیست.

او ادامه داد: امیدوارم مطبوعات پرتغال تحلیل خوبی انجام دهند و بدانند سایر رویدادهای بازی در محوطه هجده قدم چه بود که می‌توانست یک پنالتی دیگر برای ایران باشد اما سیستم VAR اینجا کار نمی‌کند. من اینجا درباره داور صحبت نمی کنم بلکه صحبتم درباره یک سیستم است. به نظرم سیستم VAR نباید اشتباه کند. وقتی هزاران دلار هزینه کردید نباید اشتباه کنید. وقتی با آرنج به صورت بازیکنی می‌زنند، نباید فقط به یک کارت زرد بسنده کنند. به من هم یک استراحتی بدهید. مگر می‌شود فقط یک کارت زرد بدهند. به هر حال من به پرتغال تبریک می‌گویم و امیدوارم این تیم به فینال هم برود.

او در واکنش به این سوال که آیا اخراج نشدن رونالدو به دلیل ابر ستاره بودن او است، گفت: این چیزی است که شما باید از آن ها بپرسید. نکته خوبی را گفتید. کاملا در آن تصویر روشن بود. ما در قانون چیزی نداریم که نیمی از آرنج خورده و باید کارت زرد بگیرد. تفاوت آرنجی که رونالدو می زند با آرنجی که رضاییان می زند چیست؟ داور کار را متوقف کرد و از سیستم VAR استفاده کرد. پس شرایط را فهمیده است. او باید توضیح دهد. من رونالدو را تحسین می کنم و امیدوارم برای کشورم خیلی بازی کند. می‌خواهم بدانم چه کسی بازی را اداره می‌کند. به من نشان دهید وقتی تکنولوژی موجود است، تنها کسی که اتفاقات را نمی‌داند، مربیان هستند؟ من طرفدار آقای اینفانتینو هستم اما این مسائل را حل کنید.
کی‌روش درباره احساسش درباره بازی خوب تیم ایران مقابل پرتغال اظهار کرد: خیلی خوشحالم و به بازیکنان خودم افتخار می‌کنم. مطالب زیادی داشتم که به بازیکنان بگویم. ارزشمندترین کلمه که در زندگی می‌توان تکرار کرد این است که ممنونم من را به اینجا آوردید. متشکر هستیم، این کلمه ارزشمندترین کلمه برای بیان کردن است. به خاطر آن چه که بازیکنان انجام دادند از آن ها تشکر می‌کنم. کسی تصور نمی‌کرد ما چنین بازی هایی انجام دهیم. کسی حاضر نبود روی ما شرط ببندد. به بازیکنانم افتخار می‌کنم.

او درباره مطالبی که در بین دو نیمه به بازیکنانش گفته است نیز خاطرنشان کرد: آخرین بازی همیشه بازی زندگی شما است. مهم‌ترین بازی زندگی است. بازی مهمی بود. از نظر تاکتیکی و سازماندهی توانستیم پرتغال را متوقف کنیم و بازیکنان آن‌ها را دفع کردیم. کوارشما کار خوبی انجام داد و برای پرتغال گل زد. ما قادر بودیم مقابل کوارشما هم مقاومت کنیم. در برزیل هم مقابل مسی مقاومت کردیم. به غیر از گلزنی کوارشما، پرتغال کرنرهای زیادی زد و خیلی تهاجمی کار کرد. فکر نمی‌کردند بازیکنان ایرانی می‌توانند به این نحو برابر آن‌ها کار کنند. ما آماده بازی با آن‌ها بودیم. تلاش کردیم برفشارهای پرتغال پیروز شویم و توپ به نابغه فوتبال یعنی رونالدو نرسد. فکر می‌کنم درباره سازماندهی و نظم و نگرش در تیم توانستیم بازی را کنترل کنیم.

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران گفت: نقاط ضعف پرتغال چیزی بود که از آن استفاده کردیم. می‌خواستیم به نقاطی ضربه بزنیم که به درد بیایند. ما به این وسیله فرصت‌هایی داشتیم. به طور منسجم بازی کردیم و توانستیم مقابل تیم حریف خوب بازی کنیم. فکر می‌کنم پرتغال در نیمه دوم از پا درآمده بود و مقداری هم عصبی و ناامید بود. می‌خواستیم این تیم را تحریک کنیم تا اشتباهات بیشتری داشته باشند. بعد هم آخرین فرصت برای ما پیش آمد. قدوس هم فرصت گلزنی داشت. پنالتی هم وجود داشت. در آخر برای پرتغال آرزوی موفقیت می‌کنم و امیدوارم جام جهانی را ببرند.

او درباره احساس غرور مردم نسبت به تیم ملی گفت: من خیلی احساس غرور می‌کنم. یک سری استادیوم‌ها بودند که فضای خالی داشتند اما طرفداران ایرانی آمدند و این فضاها را پر کردند. این نشان دهند شور و اشتیاقی است که در ایران وجود دارد. ما خیلی خوشحال هستیم. به خاطر اینکه مطابق انتظارات عمل کردند و کرامت و صداقت را به مسابقات آوردند، خوشحال هستیم. همانطور که روز اول گفتم ما دو شانس داریم. یا می‌بریم و یا یاد می‌گیریم. فکر می‌کنم هم بردیم و هم یاد گرفتیم. احترام خیلی‌ها را هم کسب کردیم. عده‌ای که هیچ ایده ای نداشتند مبنی بر اینکه ایران می‌تواند اینطور مبارزه کند. بازیکنان ایرانی خیلی شجاع هستند و غرور زیادی دارند. آنها کرامت بالایی دارند. یکی از کارهایی که هر روز انجام می‌دهم این است که روحیه مبارزه طلبی بازیکنان ایرانی را ارتقاء می‌دهم. این روحیه اسپانیایی‌ها را که با گاوها مبارزه می‌کنند را می خواهم به اینجا بیاورم. می‌خواهم روحیه مبارزه با گاوها را به ایران بیاورم. به این ترتیب می‌توانند بر حیوان قوی‌تر حاکم شوند. در طول هشت سال تلاش کردم این ذهنیت و روح را حاکم کنم. این جنبه فرهنگی مردم پرتغال است و در کنار آن شجاعت مردم ایران است. در طی هشت سالی که در ایران بودم ۹۰ درصد نتیجه عمل به بازیکنان بر می‌گردد و به نحوه مبارزه آن‌ها بر می‌گردد. امروز که روی نیمکت بودم، دو سرود ملی شنیدم که سال‌ها برای آن‌ها کار کردم. ۱۲ سال برای پرتغال و ۸ سال برای ایران که جمعا ۲۰ سال می‌شود برای دو کشور کار کردم.
سرمربی تیم ملی ایران گفت: شب باشکوهی برای من بود. بازی سخت و دشواری بود. به من از طرف فرناندو سانتوس تبریک گفته شد. یکسری بازیکنان پرتغالی مثل آدرین و بقیه بازیکنان که نامشان را فراموش کردم به من تبریک گفتند. همه بازیکنان برزیلی و اسپانیایی که با آن‌ها بازی کردم با من صحبت کردند. بازیکنان پرتغالی ۱۷ سالشان بود و من ۸ سال با آن ها کار کردم. این خیلی لذت بخش است که من را در آغوش گرفتند.
کی روش درباره تمدید قراردادش با فدراسیون فوتبال ایران نیز اظهار کرد: می‌توانم صحبت با فدراسیون فوتبال را تایید کنم. من پیشنهادی را دریافت کردم و قصد فدراسیون فوتبال ایران را شنیدم که بخواهند برای شش ماه آینده آنجا باشم. اکنون وقت آن نیست که برای آینده صحبت کنیم. باید برای الان صحبت کنیم. این افتخار بزرگی برای من بود و زمان مناسبی نیست که درباره این موضوع صحبت کنم. الان وضعیت مناسب است که از بازیکنان تشکر کنم. از صمیمی قلبم از بازیکنان، کادرفنی و همکارانم تشکر می‌کنم. از حمایت طرفداران فوتبال ایران ممنونم. کار آن‌ها عالی بود. من کلمه‌ای ندارم که بیان کنم. همانطور که ملاحظه می‌کنید، من بازنده خوبی نیستم. من به دنیا نیامدم که ببازم. دوست ندارم در این وضعیت باشم و به خانه بروم. نمی‌خواهم با تعریف‌های خوب به خانه بروم بدون اینکه به مرحله بعدی بروم. من از فرهنگی آمدم که باید همیشه برنده شویم. من احساس افتخار می‌کنم که پرتغال بالا رفت و در عین حال احساس ناامیدی می‌کنم که ما بالاتر نرفتیم. ۴ سال قبل بدشانس بودیم و پنالتی ما مقابل آرژانتین را نگرفتند. ۲۰ سال کار کردم که سیستم VAR جا بیافتد اما ناامید از اینجا می‌روم. مردم این فرصت را داشتند که از این سیستم به درستی استفاده کنند. بعد از ۳۷ سال که در این شغل هستم و با قلبی ناراحت به خانه می‌روم ولی باز هم نمی‌فهمم پنج داور در یک محل بودند و بدون اینکه فشاری روی آن ها باشد اتفاقی را نبینند که همه دیدند. مجددا می‌گویم احساس ناامیدی می‌کنم.

او در پایان افزود: احترام بیشتری شایسته بازیکنان ما بود. ما فقط می‌خواهیم بدانیم قواعد چیست. تعداد کمی هستند که این بازی را پشت صحنه اداره می‌کنند. اشکالی ندارد که این را برای صلاح بازی انجام می دهند. می‌خواهیم بدانیم چه کار می‌کنند؟ احتیاج داریم بدانیم. بازی نمی‌تواند اینطور باشد که فقط بگویند حسن نیت برای انجام کار خوب دارند.

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: