UA-28790306-1
تبلیغات

صفحه را انتخاب کنید

زنگ‌های جنگ جهانی دیگری به صدا در می‌آید!؟

زنگ‌های جنگ جهانی دیگری به صدا در می‌آید!؟

ترجمه و تالیف: عباس شکری

در یک سری پست در سامانه X، مارگاریتا سیمونجان این پرسش را مطرح می‌کند که چه زمانی قدرت‌های جهانی، از جمله ایالات متحده آمریکا، درگیری بزرگی را آغاز خواهند کرد؟ این پرسش درحالی طرح می‌شود که ایشان ادعا می‌کند روسیه از این جنگ قریب‌الوقوع دور خواهد ماند و در آن دخالت نمی‌کند.

اکنون جنگ جهانی سوم در پیش است. اینکه یک جنگ جهانی در حال حاضر یا کمی دیرتر شروع شود بستگی به این دارد که آیا واشنگتن فکر می‌کند که جنگ، اکنون و پیش از انتخابات برای آنها مفید خواهد بود یا برعکس. سردبیر شبکه تلویزیونی روسی RT می‌نویسد، با توجه به سکوت رسانه‌های آمریکایی، می‌شود گمانه‌زنی کرد که آنها هنوز در حال بررسی موضوع در اتاق‌های فکر هستند.

مارگاریتا سیمونجان، سردبیر شبکه تلویزیونی روسی آر.تی

اظهارات سیمونجان در حالی مطرح می‌شود که پیش از او هم کسان دیگری از هواداران پوتین، با زبانی دیگر آن را تکرار کرده‌اند: برخی با توجه به جنگ بین روسیه و اوکراین و درگیری بین اسرائیل و حماس، ادعاهای مشابهی را مطرح کرده‌اند.

 

– تقابل مستقیم

ولادیمیر سولوویف، مدیر تبلیغات (پروپاگاندا) کرملین، که مجری شبکه یک روسیه است، اوایل این هفته (سه‌شنبه ۱۶ ژانویه) گفت که جنگ جهانی سوم مدتی است آغاز شده.

دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه در اوایل دسامبر در پستی در سامانه X مدعی شد که از زمان جنگ سرد چنین خطری برای “مقابله مستقیم” بین روسیه و ناتو وجود نداشته است و از دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به دلیل تامین مالی جنگ اوکراین علیه روسیه انتقاد کرد که موجبات یک جنگ طولانی را فراهم می‌کند.

سیمونجان در X می‌نویسد. «یک جنگ جهانی به‌طور قطع آغاز خواهد شد و با احتمال قریب به ۹۵ درصد، محل شروع این جنگ خاورمیانه خواهد بود.»

نیوزویک می‌نویسد که چندین کشور که عضو ناتو نیستند اقداماتی را برای آماده شدن برای گسترش جنگ در اوکراین به سایر نقاط اروپا انجام داده‌اند.

جو بایدن همچنین هشدار داده است که در صورت موفقیت روسیه در اهداف خود در اوکراین، ایالات متحده ممکن است وارد درگیری مستقیم با روسیه شود و در بیانیه‌ای در دسامبر از کنگره خواست کمک‌های نظامی اضافی به اوکراین را تصویب کند.

 

دشمن واقعی

اقدام نظامی اسرائیل در نوار غزه در پاسخ به حملات حماس در پاییز گذشته نیز نگرانی‌ها را در مورد یک درگیری بین‌المللی بزرگتر برانگیخته است.

این جنگ واکنش‌هایی را از سوی دیگر گروه‌های شبه‌نظامی در منطقه، از جمله حملات مکرر شورشیان حوثی در یمن به کشتی‌ها در مسیر دریای سرخ در پی داشته است.

بایدن هفته گذشته پس از صدور دستور چندین حمله هوایی علیه اهداف مرتبط با این گروه شبه نظامی، با واکنش شدید، حتا درون حزب دموکرات مواجه شد.

پوتین همچنین هشدار داده است که اقدامات بیشتری علیه کشورهای غربی به دلیل حمایت آنها از نیروهای اوکراینی اتخاذ خواهد کرد. در روز نخست سال ۲۰۲۴، او به خبرنگاران گفت که دشمن واقعی روسیه اوکراین نیست، بلکه کسانی هستند که “می‌خواهند تشکیلات دولتی روسیه را از بین ببرند و به قول خودشان به شکست استراتژیک روسیه در میدان جنگ دست یابند.”

 

نه به دو دولت اسرائیل و فلسطین

و سرانجام امروز (جمعه نوزدهم ژانویه ۲۰۲۴) در یک کنفرانس خبری در اسرائیل، نتانیاهو آب پاکی را روی دست همه‌ی کسانی ریخت که دو هفته نخست بعد از شروع درگیری، برای در آغوش گرفتن نتانیاهو شتاب داشتند و گوی سبقت از هم می‌ربودند.

نتانیاهو امروز به آمریکا و شریک‌هایش در سراسر دنیا گفت که بیشتر اعضای حزب لیکود و حزب‌های راست‌گرایی که با ائتلاف آنها دولت کنونی را تشکیل داده‌ است، راضی به تشکیل دو دولت اسرائیل و فلسطین نیستند. بنابراین چنین پذیرشی حتا اگر من هم راضی باشم، ناممکن است. در این معنا، ایشان و هم‌فکرانش در اندیشه تحقق نقشه‌ای هستند که او در جلسه سالانه سازمان ملل نشان داد؛ کرانه‌های باختری، غزه و اسرائیل کنونی همه با هم کشور اسرائیل می‌شوند.

بنابراین می‌شود دل‌نگران بود که آیا جنگ جهانی دیگری در راه است یا طرفین دعوا که در رأس آنها سرمایه‌دارانی هستند که طبق آمار رسمی سازمان‌های مالی جهانی، در پنج سال گذشته، سرمایه‌شان دوبرابر شده است و درعوض آمار مردم فقیر در گوشه‌گوشه جهان بیشتر شده است، سرانجام به همین قدر سود تن در می‌دهند یا هنوز با تولید اسلحه و به نام کمک به اوکراین، اسرائیل، فلسطین، حوثی‌ها، حزب‌الله و… به دنبال کسب سود بیشتر به بهای جان میلیون‌ها نفر خواهند بود؟ اگر این سرمایه‌داران، گزینه دوم و سود بیشتر را انتخاب کنند، باید در انتظار جنگی به وسعت گستره‌ی خاورمیانه و اروپا بود.

چند روز پیش هم وزیر دفاع سوئد اعلام کرده بود که مردم باید برای جنگ آماده شوند. جنگ؟ بله!! ناقوس‌های جنگ به صدا درآمده‌اند. به نقل‌قول‌های زیر نگاهی بکنید:

دقایقی پیش هم وزیر دفاع آلمان امروز (جمعه) هشدار داد که شاید جنگ بین روسیه و اوکراین به فراتر از مرزهای این دو کشور و مناطق همجوار گسترش یابد.

او همچنین گفته که صنعت دفاعی آلمان باید کارآمدتر باشد و درخواست‌ها برای کمک نظامی بیشتر کشورش به اوکراین را نپذیرفت و گفت: ارتش نمی‌تواند همه چیز را به اوکراین بدهد و آلمان را بی دفاع کند.

مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا هم در سخنرانی خود در دانشگاهی در اسپانیا گفت: اسرائیل برای تضعیف تشکیلات خودگردان فلسطین به حماس کمک مالی کرده است.

بورل روز جمعه در سخنرانی خود در دانشگاه وایادولید اسپانیا گفت: بله، حماس توسط دولت اسرائیل در تلاش برای تضعیف تشکیلات خودگردان فلسطین به رهبری فتح تامین مالی شد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، پیش از این ادعاهایی مبنی بر اینکه دولت وی سال‌ها به تقویت حماس برای تضعیف اقتدار دولت خودگردان فلسطین، کمک کرده است، رد کرده بود.

باشد که جنگی در کار نباشد و صلح و عدالت راه را برای آزادی و برابری باز کنند.

 

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها
خانه | >> واپسین نوشته‌ها

عباس شکری روزنامه نگار، نویسنده، مترجم آزاد پژوهشگر خبرگزاری نروژ و موسس نشر آفتاب در نروژ است. او دارای دکترا در رشته‌ی «ارتباطات و روزنامه نگاری» است که اینک همکاری خود را با سایت شهرگان آغاز کرده‌ و آثار او همچنین در نسخه چاپی شهرگان نیز منتشر می‌شود.

تبلیغات

آگهی‌های اجاره خانه:

آگهی‌های تجاری:

ویدیوی تبلیفاتی صرافی عطار:

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: